25 jaar Botentekoop.nl toen en nu

Toen sommige schippers van nu nog geboren moesten worden, startte Bohil Media met de uitgave van Botentekoop Magazine. In 1996 werden de eerste boten gefotografeerd, omschreven en in een mooi opgemaakt blad aan watersporters uitgedeeld. Nu, 25 jaar later, wordt er nog steeds volop gevaren, maar de schippers en hun boten van toen verschillen flink van wat nu ‘gewoon’ is.

Het vaarbewijs was er nog maar net en bracht de maat van de doorsnee Hollandse motorkruiser op 14.99m. Het waren vooral knikspant jachten met een enkele knik en een stuurstand op het campagnedek, het dak van de achterkajuit. Midscheeps trof je er een grote salon en voorin het liefst zoveel mogelijk slaapplaatsen. Want alle kinderen en hun vriendjes gingen mee.

Comfort

Wanneer je in 1996 over een dergelijk jacht beschikte, ging je daar ieder weekend en alle andere vrije dagen met het hele gezin mee op pad. Dat is nu niet meer zo. Moderne kindjes hebben een overvol weekendprogramma en hangen eigenlijk liever aan een kite of staan te shinen op een wakeboard. De motorjachten zijn mee geëvolueerd. Ze hebben minder slaapplaatsen, in ruil voor meer leefruimte. De gezinsboten van vroeger zijn nu veel meer gericht op een stel, dat hetzelfde comfort als thuis wenst. Ze zijn minder hoog opgebouwd, hebben een gelijkvloerse accommodatie met een ruime kuip om optimaal van het buitenleven te genieten.

25 jaar Botentekoop

Performance

Zeiljachten zijn ook doorontwikkeld, maar dan voornamelijk in de lengte. Een Kolibrie 560 was 25 jaar geleden een boot waar complete gezinnen hun vakantie op konden doorbrengen. Dezelfde maat wordt nu gezien als een dinghy met deksel. Jachten tot een meter of 8 worden nog steeds geproduceerd, maar dan als daysailer. Vaak zijn ze überluxe uitgevoerd met een keur aan laminaatzeilen voor performance die bij wedstrijdboten past. Het budgetvriendelijke van de kleine familieboot is daarmee wel verdwenen.

Een 8m jachtje met alles er op en er aan is commercieel een lastig verhaal voor botenbouwers. De ontwikkelkosten zijn even hoog als die van een paar maten grotere boot, terwijl er nauwelijks marge is. Een compact familie zeiljacht begint tegenwoordig bij 30 voet. Daarmee is dit boottype in 25 jaar ongeveer 8 voet (2 meter 44) gegroeid.

GPS

In 1996 ondernam Henk de Velde een poging om met de C1000 catamaran de snelste wereldomzeiling neer te zetten. Net als veel andere projecten van deze zeilheld lukte dat niet, maar dat deed er eigenlijk niet zo toe. Meedoen was belangrijker dan winnen. Zeezeilen was met de stand van de techniek in 1996 een stuk heroïscher dan nu het geval is. Een klein kastje dat voor exacte plaatsbepaling met een netwerk aan satellieten wist te communiceren, was debet aan de ontsluiting van groot vaarwater voor de minder ervaren schipper.

25 jaar Botentekoop

De geschiedenis van de GPS-technologie gaat terug tot 1957, maar in 1974 werd pas de eerste GPS satelliet gelanceerd. De jaren daarop ging men verder met het lanceren van nieuwe exemplaren tot in 1993 het netwerk eruit zag zoals we het vandaag kennen.

Op 27 april 1995 werd het GPS-systeem volledig operationeel verklaard. Het Amerikaanse leger, ontwikkelaar van het netwerk, stelde het systeem in de jaren ‘80 ook voor niet-militaire doelen beschikbaar. Hierdoor konden gewone burgers met een navigatiesysteem hun plaats op aarde precies bepalen en naar hun bestemming navigeren.

Algemeen beschikbaar

Om misbruik te voorkomen, werd echter met elk signaal een element met foutieve informatie verzonden. SA, of Selective Availability geheten. Op die manier kon het Amerikaanse leger de nauwkeurigheid van de algemeen beschikbare toestellen beperken, maar zelf met de grote precisie een kruisraket doel laten treffen. Pas in 1998 werd de SA-optie uitgezet, zodat vredelievende mensen met een GPS toestel hun positie tot op 15 meter nauwkeurig konden bepalen.

25 jaar Botentekoop

Op 4 mei 2000 schakelde de Amerikaanse overheid de Selective Availability definitief uit. Hierdoor werd GPS in rap tempo populairder voor nautische toepassingen. In combinatie met verschillende correctietechnieken is het nu zelfs mogelijk om tot op 1 meter nauwkeurig te navigeren. Het GPS-systeem wordt nog steeds door het Amerikaanse leger beheerd. Zij noemen hun systeem NAVSTAR, wat staat voor “Navigation Satellite Timing and Ranging”. In de begindagen van het GPS netwerk heerste er nogal wat scepsis over. Met name bij ‘old salts’ die met hun sextant vergroeid waren. Zo’n elektronisch ding in de nattigheid kan niet goed gaan, was hun vooroordeel.

Ze kregen geen gelijk. De eerste handheld exemplaren bleken niet storingsgevoelig te zijn en ook niet al te duur. Een tweede ingeseald exemplaar als reserve, deed de kritiek al snel verstommen. Daarna gingen de ontwikkelingen als in een stroomversnelling verder. De eerste kaartplotters kwamen er, in kleur, met nog meer details. Totdat de smartphone volwassen werd en iedereen een volwaardig navigatiemiddel op zak had.

Traditioneel

In 25 jaar is er veel veranderd en toch ook weer niet. De watersport is een tamelijk traditionele bedrijfstak waar rigoureuze veranderingen niet zo snel plaatsvinden. Zo af en toe sijpelt er een nieuwe techniek door die voor auto’s, huishoudelijk of industrieel gebruik zijn ontwikkeld. Wat echter altijd hetzelfde zal blijven is een vrijetijd besteding, waar rust en ontspanning gecombineerd worden met een adrenaline kick, wanneer je een spannende tocht voltooit, die krappe havenbox toch achteruit weet in te parkeren of als winnaar uit het veld zeilboten tevoorschijn komt.

Op zoek naar een boot?

Op zoek naar een boot? Je vindt je droomboot op Botentekoop.nl. Bekijk ons grote, actuele botenaanbod. Of lees eerst nog meer watersportnieuws.