Alfastreet 28 Cabin

Nu elektrisch varen steeds volwassener is geworden, zie je steeds meer stekkervariaties op het thema kajuittender. De meest bijzondere is de Alfastreet 28 Cabin, die opvalt door een elektrisch hefdak. De tender combineert geruisloos varen met een rijke uitstraling. 

Van buiten ziet de Alfastreet 28 Cabin er uit als een Venetiaanse variant op een ouderwetse notarisboot zoals je die in Amsterdam kunt zien rondvaren. Het merk Alfastreet is bedacht door een slimme Sloveense zakenman, die met twee Italiaanse superjachtontwerpers een kleine, 18 voet elektrische tender voor alledaags gebruik ontwikkelde. Op het succes werd met de 23 voet voortgeborduurd, een model dat zowel open als met kajuit kon worden uitgevoerd. Handig was de vondst om het dak beweegbaar te maken. De boot kan met de afstandsbediening elektrisch worden afgesloten door het dak tot op het dek te laten zakken. Dat maakt de boot een vrijwel onneembare prooi voor dieven. Ook als je vaart is het handig om bij lage bruggen het dak lager te kunnen zetten. 

De Alfastreet 28 Cabin
De boot kan met de afstandsbediening elektrisch worden afgesloten door het dak tot op het dek te laten zakken.

Koning klant

Na de 23 werd vorig jaar een grotere versie ontwikkeld, de 28 cabin. Deze is met een lengte over alles van 9,79 meter ruim een meter langer dan 28 voet. Dat heeft te maken met het grote zwemplateau dat de Sloveense bouwers niet bij de lengtemaat meetellen. Leuk is dat de werf goed naar de klanten luistert en eigenlijk nooit NEE verkoopt. De klant is er echt koning. De romp is fraai gelijnd, de boeg is scherp en relatief hoog en de kuip wordt beschermd met een rond verlopende gestroomlijnde ruit. Het voordek is groot, met teakvervanger belegd en dat maakt direct een chique indruk. De tumblehome achterkant van de Alfastreet draagt bij aan de klassieke uitstraling. En het dak? Dat is optioneel, maar wordt door de liefhebbers bejubeld. Het hoort bij een Alfastreet als de grachten bij Amsterdam. Het heeft een schuifbaar achterdeel, waardoor je half open kunt varen. 

Het dak hoort bij een Alfastreet als de grachten bij Amsterdam.
De romp is fraai gelijnd, de boeg is scherp en relatief hoog en de kuip wordt beschermd met een rond verlopende gestroomlijnde ruit.

Ruimte

De indeling is bijzonder. Omdat de 28 met verschillende motoropties wordt aangeboden, is de motorkamer onder het zonnedek achterop groot genoeg om er twee enorme sterndrive motoren te plaatsen. Nu er in de elektrische versie gebruik wordt gemaakt van een draaibare podmotor, is de ruimte nagenoeg helemaal leeg. Dan kun je daar van alles onderbrengen, van vouwfietsen tot een bijboot, maar zo’n lege motorkamer blijft een beetje zonde van de ruimte. Dat wordt overigens volledig goedgemaakt door de indeling van de rest van het interieur, die smaakvol, slim en ergonomisch prima verzorgd is. Een mooi voorbeeld zijn de handige bakken aan weerszijden met afwatering voor de landvasten en fenders. In de kuip zijn aan de achterkant en de twee zijkanten comfortabele banken en in het midden een nette tafel. Twee uitklapdelen maken de doorloop in de kuip gemakkelijker. De stuurman heeft aan stuurboord een lekkere kuipstoel en zo’n stoel is er ook aan de andere kant achter de ruit. Het dashboard is beperkt tot een rij knoppen en een kleine motordisplay. De zit achter het stuur is ergonomisch prima. Tussen de voorstoelen door kun je door de voorruit met een trapje naar het voordek. Aan bakboord betreed je de kajuit, die veel groter is dan je van buiten kunt bedenken. Naast de instap is een compacte kombuis met spoelbak en elektrisch kooktoestel. Aan stuurboord is een opvallend ruime en mooie toiletruimte. Voorin is een bed over de gehele breedte van bijna drie meter. Alles is smaakvol vormgegeven en prima afgewerkt. 

De boot heeft een mooi en chique interieur.
Aan bakboord betreed je de kajuit, die veel groter is dan je van buiten kunt bedenken.

Geen uitputting

De makers van Alfastreet hebben ruime ervaring met elektrische aandrijvingen. De motor, een draaibare torpedo onder de boot, is een 48 V laagtoerige podmotor van het merk Piktronic. De output is 15kW en dat moet ruim genoeg zijn voor een vier ton zware boot. Als energievoorraad is er een batterijpakket van 8 AGM accu’s van 260Ah (3,1 kWh) ieder. Samen heb je 25kWh. Wel moet je rekening houden met het gegeven dat je de AGM accu’s niet helemaal leeg mag trekken. Gelukkig is het elektrische systeem beveiligd tegen uitputting. Dan weet je dat je met 25 kWh accuvoorraad en een verbruik van 2 kW geen 12, maar ongeveer 7 uur kunt varen. De motor verbruikt bij 5 km/u slechts een halve kilowatt, dus met die snelheid kun je wel dag en nacht doorvaren. Met een kruissnelheid van 9 km/u kun je lekker opschieten en zit je aan 7 uur gebruikstijd of 64 kilometer actieradius. De topsnelheid is op elektrische boten eigenlijk niet interessant, maar we noemen deze toch. De motor levert bij 970 toeren een vermogen van 10kW en de boot vaart dan net geen 14 km/u. Zonde van de energie, want dat houden de accu’s maar 1,7 uur vol en is de actieradius maar 24 kilometer. 

De elektrische motor
De motor verbruikt bij 5 km/u slechts een halve kilowatt, dus met die snelheid kun je wel dag en nacht doorvaren.

Sierlijk

Een Alfastreet trekt altijd veel bekijks, het model is bijzonder vormgegeven, lekker afgewerkt, oogt sierlijk en is duidelijk Italiaans gestyld. Daarbij vaart de boot fijn, maar is niet helemaal stil. Tijdens het varen hoor je de schroef draaien, niet hinderlijk, maar zeker niet onhoorbaar. Manoeuvreren met de Podmotor is even wennen, want je moet wat gas durven geven. Wel merk je dat je door de draaibare motor gemakkelijk kunt keren op smalle plekken en ook het achteruitvaren lukt zonder noemenswaardige moeite. Wel word je op een winderige dag slachtoffer van het soepel glijdende onderwaterschip, waardoor de boot de neiging heeft om van de wind af te drijven. Gelukkig heb je ruim voldoende power om dit te corrigeren. In de kuip zit je lekker beschut en comfortabel, de boot geeft een veilig, elegant gevoel. Je ziet jezelf zo door de Venetiaanse kanalen glijden, vergezeld van een mysterieuze gesluierde dame. Deze opvallende stekkertender hoort thuis in een film, maar zal in Amsterdam of Leiden ook veel aandacht krijgen. De prijs is voor een grote, goed gebouwde en fraai vormgegeven elektrische kajuittender niet extreem. De prijslijst begint voor de geteste versie met de beschreven motorisering bij €125.000, maar dat is zonder het elektrische hefdak en diverse andere opties. Helemaal compleet moet je rekenen op een bedrag van rond de €150.000. Daarvoor krijg je wel een heel bijzondere, goed varende Venetiaanse notarisboot. 

De Alfastreet 28 Cabin van vanachter.
Deze opvallende stekkertender hoort thuis in een film, maar zal in Amsterdam of Leiden ook veel aandacht krijgen.

Technische Specificaties

Lengte: 9,84m.

Breedte: 2,97 m.

Diepgang: 0,75 m.

Waterverplaatsing: 4300 kg

Motorisering: 15 kW elektrisch, fossiel: 300-430 pk

Prijs vanaf: € 125.000

Meer info:   www.alfastreet-marine.nl