Van Antwerpen tot Basel en van Berlijn tot Lyon. Met hun Excellent 1000 Hybride doorkruisten de voormalige Beowulf-eigenaar en zijn echtgenote een groot deel van West-Europa. Dankzij het hybride systeem kwam het echtpaar op plekken waar ze elektrisch varend extra van de natuur genoten. “Elektrisch varen bracht ons veel genoegen.”

“Tijdens een van onze laatste reizen gingen we door maar liefst 384 sluizen richting Lyon. We voeren op de dieselmotor over de meeste kanalen en rivieren in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Maar we kwamen ook door een lange tunnel, waar andere jachten alleen doorheen mochten als ze op sleeptouw werden genomen door een elektrische sleepboot. Daar konden wij zelfstandig verder reizen, mede met dank aan de traploze overbrenging die ons met de boeg- en hekschroef echt alle kanten op laat manoeuvreren.” Dat kwam ons onderweg in al die sluizen en veel havens ook van pas. “Als het daar vol lag, vonden wij altijd nog een gaatje om aan te leggen.”

‘Eén met de natuur’


Maar, zo stelt de gepensioneerde jachteigenaar, de manoeuvreerbaarheid is niet eens het grootste voordeel van de hybride aandrijving. “Dat is het ultieme recreatiegevoel dat je elektrisch varend ervaart. Zeker voor oud-zeilers als wij is het puur genieten om van de dieselmotor over te schakelen op elektrisch. Zo stil! Als we alleen nog het schroefgeruis horen, voelen we ons één met de natuur.”


Dankzij het elektrisch varen zag het echtpaar ook natuurgebieden waar alleen elektrisch varen toegestaan is. “Het prachtige gebied bij Reeuwijk in Zuid-Holland bijvoorbeeld. Ook in andere natuurgebieden genoten we extra vanwege de stille motor, zoals van De Alde Feanen en het Friese Eernewoude. In Nederland hebben we de mooiste natuurgebieden in alle stilte kunnen doorkruisen.”

Altijd een alternatieve krachtbron paraat’


Als ochtendmensen gaan ze het liefst in alle vroegte al op pad. “Dan varen we geruisloos weg uit de haven, zonder de ander gasten te storen en dat is wel zo vriendelijk. Vooraf had ik niet eens stil gestaan bij al die voordelen van het hybride systeem. De reden dat we er tien jaar geleden voor kozen, was vooral vanuit veiligheidsoverwegingen.

Mocht ik aandrijfproblemen krijgen, dan wilde ik niet dat ik geen kant meer op zou kunnen. Ik wilde gewoon een alternatief om op eigen kracht een veilige haven te bereiken.” In de praktijk gebeurde het maar één keer. “Ik lag in Kuinre toen ik problemen kreeg. Met een druk op de knop schakelde ik over op elektrisch varen en voer zo naar Akkrum voor reparatie. Daar bleek het een kleinigheidje te zijn.”

‘Drie á vier uur onafgebroken elektrisch varen’


De oude Beowulf-eigenaar prefereert de elektrische stand van de hybride aandrijving. “Wij zijn trekkers. Elke dag een uurtje of vijf varen, ergens overnachten en weer door. Het grootste deel daarvan konden we elektrisch afleggen, zolang we maar niet volgas gaan. Want dan trekken we de accu zo leeg. Met 6 km per uur houden we het gemakkelijk drie á vier uur vol.” Eenmaal aangemeerd brengt de walstroom gedurende de nacht uitkomst om bij te laden. “Als we langer geruisloos willen varen, gebruiken we onderweg gewoon de generator om tussentijds bij te laden.”

‘Dieselmotor als ideale combinatie’

Toch is de combinatie met een dieselmotor ideaal. “Op rivieren als de IJssel, de Rijn en ook in het Wad-gebied staat een behoorlijke stroming. Om daar veilig en comfortabel doorheen te komen, is de dieselmotor ideaal. En als je overvallen wordt door slecht weer is het prettig om dankzij 240 pk diesel met 30 km/u een veilige haven op te kunnen zoeken.” Hybride varen biedt het beste van drie werelden: stilte, manoeuvrerend vermogen én veiligheid. “Ik zou het iedereen aanraden. Zeker in combinatie met alle luxe en comfort die de Beowulf biedt. Van droogtrommel tot microwave en van airco tot een deur in de open kuip. Zoals de modelnaam al zegt, de Beowulf is gewoon een excellente boot.”

De Beowulf ligt in de thuishaven van Jachtmakelaardij 4Beaufort. Maak een afspraak voor bezichtiging en stap aan boord van de Excellent 1000 Hybride.

Kijk voor meer informatie op Jachtmakelaardij 4Beaufort
Meer lezen over elektrisch varen? Lees dan verder op de Botentekoop Blog