Boottest Boesch 620 Acapulco

Alleen bijzondere merken bestaan meer dan 100 jaar en dit jaar passeert het Zwitserse Boesch deze mijlpaal. Iets meer dan een eeuw geleden startte Jakob Boesch het familiebedrijf en inmiddels staat daar de vierde generatie Boesch aan het roer. Zij geven aan het meer van Zürich de passie voor houten sportboten nog altijd een elegante vorm. We testten de Boesch 620 Acapulco.

De familie Boesch bouwt in Kichlberg al een eeuw lang klassiek gelijnde houten boten, in het begin als bouw- en reparatiewerf voor roei- en zeilboten. Vanaf 1930 begon de werf uit met benzinemotoren. Dat werd een succes. Sindsdien bouwt Boesch uitsluitend elegante, snel-varende boten. In de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw werd waterski een populaire sport. Omdat vanaf 1960 het WK waterski achter Boesch boten werd georganiseerd, begon de werf in het midden van de zestiger jaren met een efficiëntere productie. Toch is de werf nooit afgestapt van het produceren in hout.

We testten de Boesch 620 Acapulco.
We testten de Boesch 620 Acapulco.

Kunstwerk

Waar collega werven polyester boten gingen bouwen, bleven de Zwitsers het hout trouw, tegenwoordig is dat een combinatie van sipo-mahonie multiplex met massief houten delen. Dit heeft drie grote voordelen: het is extreem licht, gemakkelijk te bewerken en daardoor mooier te maken dan wat voor ander materiaal ook. Een Boesch koop je omdat je valt voor eeuwigdurende schoonheid. Omdat de meeste eigenaren hun Boesch boot als kunstwerk beschouwen, zorgen ze er extreem goed voor. De meeste boten worden na het varen droog opgeborgen, en krijgen alle zorg die zo’n schoonheid verdient. Alle gebouwde boten zijn gedocumenteerd.

In de 100 jaar van het bestaan zijn er ongeveer 4200 Boesch boten gebouwd. Vrijwel alle gebruikte boten zien er als nieuw uit en hebben meestal ook de prijs van een nieuwe boot, want ze zijn extreem waardevast. Veel kopers zien de aanschaf van een Boesch als een stijlvolle belegging.

Behalve stijlvol zijn de boten ook praktisch
Behalve stijlvol zijn de boten ook praktisch.

Praktisch

Behalve stijlvol zijn de boten ook praktisch, je kunt er mee waterskiën, je hebt een zonnedek en een zwemplateau. Daarnaast is het vooral ook een tijdloos mooie boot met klassieke lijnen zoals een scherpe boeg en een tumblehome achterkant. Veel mensen vallen voor de combinatie van glimmend gelakt hout en blinkend gepoetst staal. De boot is behandeld met 13 laklagen, eerst zes grondlagen epoxy en daarna 6 lagen tweecomponenten lak, tenslotte een laag Polyurethaan lak.

Het wordt aangeraden de boot elke 10 jaar een keer helemaal te laten spuiten zodat er een nieuw UV-filter op zit. Tussendoor lakken is alleen nodig als je beschadigingen hebt, Als je er netjes mee omgaat, valt het onderhoud dus alles mee. Alle beslag is uniek en speciaal voor Boesch gemaakt. Het is verchroomd messing en dus kostbaar. Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan wordt een speciale limited edition uitgebracht met o.a. klokken van het nabijgelegen IWC.

De indeling van deze zes meter lange sportboot is beproefd en eenvoudig.
De indeling van deze zes meter lange sportboot is beproefd en eenvoudig.

Ook elektrisch

In zo’n boot hoort een V-8 benzinemotor, maar de Boesch boten zijn ook met een elektrische aandrijving tussen 50 en 100kW verkrijgbaar. Met een 100kW elektromotor is een topsnelheid van 55km/u haalbaar. Gelukkig is in de geteste boot een Mercruiser 350 MAG MPI injectie, 5,7 liter V8 benzinemotor met 300pk geplaatst. Het V-8 geluid doet de harten van echte klassiekerliefhebbers sneller kloppen. Boesch houdt vast aan het concept met schroefas en klein sportboot roer. Dit keer testte het Botentekoop team een Riviera 620 Acapulco uit 2008 die er uitziet alsof deze vandaag pas uit de showroom is gekomen.

Rond golfje

De 620 is het kleinste model dat de werf nu bouwt en is ontstaan uit de 560 die nog uit massief hout werd gebouwd. In de loop der jaren zijn de rompen verbeterd. Vroeger had de boot een vrij stompe boeg, deze werd steeds scherper, ook de hoek van het raam werd scherper. Verder werd de bodemvorm steeds minder plat en is nu onder het voorraam veel scherper geworden. Daardoor draait de boot korter en om dat het onderwaterschip achterin vrijwel plat is planeert de boot gemakkelijk en zonder extra trim. Bij waterski is de vorm van de hekgolf belangrijk. Bij slalom heb je een lekker rond golfje nodig en dat produceert deze Boesch voorbeeldig.

Het dashboard is imposant vanwege de vele symmetrische metertjes en knoppen.
Het dashboard is imposant vanwege de vele symmetrische metertjes en knoppen.

Details

De indeling van deze zes meter lange sportboot is beproefd en eenvoudig. Onder het voordek is bergruimte. Voorin is aan bakboord een L-vormige bank, aan stuurboord is een verplaatsbare kuipstoel voor de bestuurder. Het dashboard is imposant vanwege de vele symmetrische metertjes en knoppen. De zit is laag, maar beslist comfortabel. Opvallend is het systeem voor gasgeven en schakelen. Dat gebeurt met een schuivende draaikop, waarbij je schuivend gas geeft en met het draaien kiest tussen vooruit, neutraal of achteruit. Het is even wennen, maar vormt wel een leuk, elegant en eigenwijs detail.

Er is in de compacte kuip een klaptafeltje beschikbaar en achter de skipaal is boven het motorluik een groot zonnebed. Helemaal achterop is een zwemplateau met simpele zwemtrap. De constructie en installatie zijn perfect verzorgd en ook is elk detail tot in de puntjes afgewerkt. Bootbouwers weten het: grote lijnen zijn niet zo moeilijk, het zijn de details die tellen. Ze zijn niet moeilijk te vinden, want vaak glimmen ze je tegemoet. Speciale aandacht verdienen de kikker op het voordek en de tankdop achterop. Deze verenigt in één unit vier functies: tankdop, luchtschelp, navigatielicht en vlaggenstokhouder.

Motorisering: nieuw: Illmore 320pk V-8
Motorisering: nieuw: Illmore 320pk V-8

Sexappeal

De Boesch snort dankzij een aangepaste schroef rustig met 600 toeren en een snelheid van 6 km/u de haven uit. Als je gebruik maakt van het wieleffect van de rechtsdraaiende schroef, is de boot simpel te manoeuvreren. De boot stuurt kort, je hebt daarbij wat gas nodig en je weet dat je de korte bocht over bakboord moet maken en als je moet steken beter de bocht over stuurboord kunt kiezen. Als je meer gas geeft, merk je nauwelijks de overgang naar plané. De boot glijdt soepel over de boeggolf en stuitert strak over de zelfgemaakte golven. Helemaal fijn is het bochtenwerk. Je kunt lekker driften dankzij de scherpe boeg en het vlakke onderwaterschip. Het valt op dat deze lichte boot opvallend stijf is en daardoor snaarstrak vaart.

Ook fijn is dat geen spetje water de kuip binnenvliegt. De top ligt met de standaard schroef bij 5000 toeren op 40 knopen, 74 km/u. Onder alle omstandigheden heb je echt grip op het water. Leuk is verder dat op het water iedereen naar je omkijkt. Deze Boesch is een beauty met allure, een stijlvolle boot met een enorm sexappeal en met Zwitserse precisie gebouwd in een superieure kwaliteit.

Deze Boesch is een beauty met allure.
Deze Boesch is een beauty met allure.

Boesch wordt sinds lange tijd in ons land geïmporteerd, onderhouden en gerestaureerd door Boesch Nederland op Kaageiland. Daar werkt een team van ambachtelijke Pietjepreciezen aan het onderhoud en het herstel van de mooiste klassieke motorjachten. Behalve dealer van Boesch is het bedrijf ook verkoper van het Italiaanse Comitti en van de Amerikaanse Crusader motoren.

Technische Specificaties

Lengte o.a.: 6,50 m.
Breedte: 2,15 m.
Diepgang: 0,54m.
Waterverplaatsing: 1350 kg
Motorisering: nieuw: Illmore 320pk V-8

Prijs vanaf: € 163.500
Meer informatie op www.boesch-riva.nl

Benieuwd naar het huidige aanbod Boesch boten? Klik hier. Of lees eerst het laatste watersportnieuws.