Je boot beveiligen

De meeste boten liggen alleen vast met een paar touwtjes en zijn voor mensen van slechte wil vaak zo mee te nemen. Dat wil je niet, dus moet je de boot beveiligen. Dat doe je door het mensen met lange vingers zo moeilijk mogelijk te maken, liefst zonder dat jouw leven ook lastig wordt gemaakt.

Er worden jaarlijks niet alleen ongeveer 1100 boten gestolen, ook veranderen ongeveer 2300 buitenboordmotoren ongevraagd van eigenaar. Daarnaast komt ontvreemding van onderdelen zoals instrumenten, brandstof en de trailer regelmatig voor. De beste manier om je boot te beveiligen is een combinatie van zichtbare en onzichtbare maatregelen. Het is verstandig om de boot duidelijk identificeerbaar als jouw eigendom te maken. Want hoe herkenbaarder de boot is, hoe lastiger deze door te verkopen is. Hoe voorkom je dat jouw kostbare eigendommen prooi worden van het dievengilde?

Zoveel boten zoveel sloten
Zoveel boten zoveel sloten.

Eigendom

Als een boot wordt gestolen is dat vervelend, maar als de verzekering uitkeert, lijkt er geen vuiltje meer aan de lucht. Er zit alleen een addertje onder het gras. De verzekering hoeft pas uit te keren als onomstotelijk is aangetoond dat de eigenaar er alles aan heeft gedaan om diefstal te voorkomen. Soms stellen ze aanvullende eisen over de vorm van beveiliging. Belangrijk dus om goed je boot te beveiligen, altijd goed afsluit, de kostbare spullen meeneemt of uit het zicht legt en zorg voor regelmatig toezicht op de boot. Ook moet je bij aangifte kunnen aantonen dat de boot jouw eigendom is. Dat kan op verschillende manieren.

Eigendomsbewijs

De meest eenvoudige manier is met het aankoopbewijs, waarop ook de unieke registratiecode is vermeld. Alle boten die na 1 juli 1997 op de markt zijn gekomen hebben verplicht (volgens CE regels) een identificatienummer. Vroeger heette dat de Hincode, later werd dat CIN code, tegenwoordig WIN nummer (Watercraft Identification Number). Dit nummer wordt aangegeven met een klein plaatje aan de stuurboordkant van de spiegel en ook op een geheime plek in de boot.

Een hangslot biedt nauwelijks bescherming.
Een hangslot biedt nauwelijks bescherming.

Er zijn ook andere manieren om het eigendom van de boot aan te tonen, bijvoorbeeld door de registratie snel-varende boten met het zogenaamde Y-nummer. Ook kun je de boot kadastraal laten registreren en eventueel laten brandmerken. Tenslotte kun je zelf je eigendom aantonen door het aanbrengen van DNA verf of lak op bepaalde plaatsen. Voor het opsporen van een gestolen boot is het handig om zo veel mogelijk fotomateriaal van de boot te hebben. Een post op social media met duidelijk beeld vergroot de kans op het terugvinden van jouw gestolen eigendom.

Op slot of volgen

De meest voor de hand liggende manier om je boot te beveiligen is een VbV/CCV gecertificeerde kabel of ketting. Denk niet alleen aan een slot aan de boot, maar ook aan een slot op de kajuitdeur. Een buitenboordmotor beveilig je met een goedgekeurd SCM/CCV gecertificeerd buitenboordmotorslot.

Op de grotere motoren, met bout/moer bevestiging hoort een SCM/CCV gecertificeerd moerslot en soms biedt een startonderbreker uitkomst. Yamaha buienboordmotoren hebben optioneel Y-Cop startonderbreker op motoren vanaf 40pk. Denk verder voor beveiliging aan gecertificeerde (categorie 3 en 4) Track & Trace systemen, waar de boot op afstand mee te volgen is. Sommige apparaten maken het zelfs mogelijk het alarm van de boot op afstand te activeren. Let er wel op dat je alleen apparatuur aanschaft die voldoet aan de eisen die de verzekeraar stelt en controleer dat de apparatuur ook werkelijk is goedgekeurd. www.watersportbeveiliging.com is specialist op dit gebied en heeft een breed assortiment aan beveiligingsartikelen met door verzekeraars verlangde certificaten.

Deze boot is goed beveiligd.
Deze boot is goed beveiligd.

Brandstof, apparatuur, trailer

Diefstal van brandstof is gemakkelijk te voorkomen. Haal een losse tank altijd na het varen van boord. Heb je een ingebouwde tank, zorg dan voor plaatsing van de Vetus FuelSafe in de brandstofslang. Deze plastic ‘spin’ voorkomt dat dieven met een slang de brandstoftank leeg kunnen zuigen. Een iets duurder alternatief is een tankdop met slot. Kostbare instrumenten die buiten zijn geplaatst kun je beter binnen leggen of minimaal afdekken. Ook kun je apparatuur met speciale schroeven onwrikbaar vastzetten.

Tenslotte de trailer. Een niet beveiligde boot op een trailer is altijd extra vatbaar voor diefstal, want je rijdt er zo mee weg. Om diefstal van een trailer (met of zonder boot erop) te voorkomen kun je een wielklem of een goed disselslot gebruiken. Als je die niet hebt, kun je ook een simpele beveiligingsmaatregel nemen door een wiel van de trailer af te halen. Het is geen elegante oplossing, maar voorkomen is altijd beter dan spijt achteraf.

Buitenboordmotorslot op elektrische bb,
Buitenboordmotorslot op elektrische bb,

Certificaten

Afgelopen jaar zijn de SCM/VBV keurmerken verdwenen. In de oude indeling waren de beveiligingen ingedeeld in vier categorieën. In 2020 zijn de oude keurmerken voor mechanische beveiliging (Categorie 1) overgenomen door het CCV. Sommige verzekeraars hebben echter aanvullende eisen voor boten die in steden buiten afgesloten jachthavens liggen. Zij vragen soms om categorie 3 of 4 apparatuur, maar voor deze categorieën zijn momenteel nog geen CCV goedgekeurde systemen.

De website www.watersportbeveiliging.com heeft een speciaal systeem, de Regent Marine Secure, dat door verzekeraars Nationale Nederlanden (voorheen Delta Lloyd) en ASR (voorheen Europeesche) wordt geaccepteerd. Dit systeem werkt met geavanceerde apparatuur die is aangesloten op een meldkamer. Installatie van dit systeem door een (verplicht) gecertificeerd bedrijf, kost €149.

GeoTag

Geotag

Nieuw is de GeoTag, een zeer kleine Track&Trace-module voor de beveiliging van jetski’s, sloepen, sportboten en buitenboordmotoren. Deze werkt met een ingegoten chipset en er is geen gsm kaartje meer nodig. De GeoTag is zo klein als een luciferdoosje, IP67 waterdicht, oplaadbaar en slagvast. Zelfs bij montage in een buitenboordmotor blijft het zijn werk doen, namelijk vertellen waar deze zich bevindt. Ook geeft de Tag informatie over de temperatuur en eventueel over diefstal door middel van de zogenaamde Geo Fence. De batterij werkt 3 jaar lang. Daarna kun je deze gewoon weer opladen. De GeoTag kost €164,50 .

Vast met fietsslot.
Vast met fietsslot.

Categorieën diefstalbeveiliging

Categorie 1

Kabels, sloten kettingen, wielklemmen: alle mechanische beveiliging.

Categorie 2

Inbraakbeveiliging, elektronische beveiliging (nauwelijks op boten van toepassing)

Categorie 3 en 4

Track & Trace apparatuur. Geavanceerde vaartuigvolgsystemen.

Voor meer informatie: www.watersportbeveiliging.com

Groot aanbod

Nog op zoek naar een boot? Wij hebben een groot aanbod nieuwe en gebruikte boten in alle soorten en maten. Bekijk hier het huidige aanbod. Of bekijk nog meer watersport-tips.