Barkas 900 Supersport: Oogstrelende Officers launch

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Een iconische tender uit het verleden is als een feniks uit de as herrezen. Mogano Shipbuilding, in het verleden de bouwer van de Brandaris Barkas, maakt nu een moderne 9 meter versie met een geheel nieuw onderwaterschip. Een exclusieve loungeboot met een gouden historie.

Bij de Olympische Spelen van 1936 werden de juryleden voor de zeilwedstrijden met een barkas naar het wedstrijdwater vervoerd. Deze oer-barkas was een echte officiersboot, waarin de opvarenden door de hoge boeg tegen opspattend water werden beschermd. Door de oorlog verdween de barkas uit beeld, maar dook later weer op als werkboot van Ottenhome, de bekende Loosdrechtse zeilbootverhuurder. Uiteindelijk is er een mal van getrokken en de boot werd Brandaris Barkas genoemd. Bouwer Mogano Shipbuilding maakte er in het vorige decennium tientallen, misschien wel meer dan 100 van. Met Dijkzicht Loosdrecht als nieuwe verkooporganisatie, kreeg de succesvolle tender een vrijwel onzichtbare facelift. Het onderwaterschip werd aangepast om de boot droger te laten varen. Zo werd het voorzien van sprayrails en iets verbreed, om de boot ook geschikt voor grotere vermogens te maken.

Barkas 900 Supersport

Exclusief jacht

Aan de buitenzijde zie je direct dat de Barkas 900 Supersport een exclusief jacht is. Glimmend gelakt teak- en mahoniehout, dikke rvs-accenten en Bentley stijl lederen bekleding verklappen een gepeperd prijskaartje. Details zoals een wegklapbaar anker, een volledig uit het zicht opgeborgen bimini en een elektrisch te openen motorruimte benadrukken het bijzondere karakter. Overigens is de boot door klanten geheel zelf in te delen. De geteste boot had een kajuitje onder het voordek met een koelkast, een elektrisch spoeltoilet, vuilwatertank en een wasbakje.

Barkas 900 Supersport

Stabiele boot

De constructie is oerdegelijk. De romp is van polyester, maar gemaakt alsof het een houten tender betreft met massief iroko spanten en wrangen. Al het teak- en mahoniehout is massief en dik, gemaakt van zelf uitgezochte en gedroogde stammen. Het polyesterwerk is handay-up verwerkt volglas laminaat onder en een sandwichconstructie boven water.

Voor de motorfundatie worden zware iroko balken van 15 cm gebruikt. Ze zijn zwaar, maar diep geplaatst, zodat het een positief effect op de stabiliteit heeft. En dat de boot stabiel is merk je als je opstapt. De halfronde traptreetjes zijn ergonomisch niet geweldig, maar de boot ligt als een blok in het water.

Afwerking van de Barkas

Bijzonder is de afwerking. Alle materialen zijn verwerkt op het niveau van een exclusieve limousine. Het houtwerk krijgt eerst drie lagen epoxy, dan volgen vier lagen lak. Er is een wortelnotenhouten dashboard dat doet denken aan luxe Britse sportauto’s en de oranje bekleding past daar uitstekend bij. Er is voldoende bergruimte en het toilet voorin is ondanks de beperkte onderdekse hoogte goed te gebruiken. Onder de vloer zijn de tanks verwerkt, 2 x 200 liter brandstof, 180 liter drinkwater en 50 liter vuilwater.

 

Motorisering

barkasAchter onder het grote zonnedek is de ruime motorkamer. Normaal gesproken worden daar twee Hyundai 270pk common rail diesels in geplaatst. Ook zijn tegen meerprijs twee 195 of 320pk common rail Yanmars of 280pk Steyr diesels te plaatsen. In de testboot was gekozen voor 2 x Crusader 330 pk, 5,7 liter benzinemotoren met een diep Amerikaans V-8 geluid. Omdat de motoren zeer nauwkeurig zijn uitgelijnd, kan net als bij Boesch en Riva worden gewerkt met een starre asverbinding. Voor de veiligheid is er een automatisch Mabo brandblussysteem. De motorkamer is een plaatje.

Conclusie

Op het water valt de Barkas zeker op. Is het niet door het oogstrelende uiterlijk, dan wel door het enorme diep brommende V-8 geluid. Dankzij een paar mooie Michigan Nibral schroeven koppelt de boot een fabelachtige trekkracht aan een top van rond de 70 km/u. De basissnelheid is nogal hoog, met twee motoren ingeschakeld rond de 9 km/u. Op water met een 6 km snelheidsbeperking zoals de Vecht, is het verstandig om met maar 1 motor ingeschakeld te varen. Dan vaart de Barkas namelijk ook goed. Met twee motoren en de standaard boegschroef is manoeuvreren kinderspel. Alleen in snelle bochten heb je wat ruimte nodig omdat op de relatief smalle boot gemakkelijk de bovenste schroef boven water komt. De Barkas vaart soepel, is snel en stabiel. Het is een exclusief Nederlands topproduct met een bijbehorende prijs vanaf € 245.000,-.

Cijfer 8,5

Constructie *****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking *****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ***

Technische Specificaties
Lengte: 9,00 m.
Breedte: 2,45 m.
Diepgang: 0,62 m.
Waterverplaatsing: 2700 kg
Motorisering: vanaf 2 x 270pk diesel
Prijs vanaf: € 245.000,-
Meer info: www.dijkzichtbv.nl

Door Epco Ongering | Telegraaf Vrij

Deel

Laat een Reactie Achter