Brig, Grand en Gala Rib’s: verschillen en overeenkomsten

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

B&G Boats met dochteronderneming Grand Marine Benelux is met de import van Brig, Grand en Gala Rib’s in hoge mate verantwoordelijk voor de bevoorrading van dit marktsegment. We testten deze drie soorten rubberboten voor je.

Wanneer je een parallel met een auto trekt is een rib als een rallywagen te water. Ontdaan van veel gewicht met daarvoor in de plaats tubes gevuld met lucht. Dat weegt niet zoveel maar geeft wel een klap extra drijfvermogen wanneer dat nodig is. En een lichtgewicht boot haalt nu eenmaal het meeste uit het motorvermogen waarmee de warme belangstelling voor dit boottype nader verklaard is.

Uiterst complete lijn

Brig, Grand en Gala rubberboten worden in Oekraïne gebouwd en bieden alledrie een uiterst complete lijn rib’s aan in een kwaliteit waar een Chinees product niet goed bij in de buurt komt. Er wordt hier in Europa gebruik gemaakt van de juiste materialen die met een doordacht ontwerp in een constante kwaliteit gebouwd worden. Mocht er toch iets kapot gaan dan heeft de Nederlandse importeur alle onderdelen, tot en met de gebruikte doeksoorten, op voorraad en direct beschikbaar.

Brig Rib’s: de grootste speler

Brig is van dit illustere drietal de grootste speler. Er zijn meer dan 22 modellen verkrijgbaar in afmetingen tussen de 3 en 10 meter. Daar zit ongetwijfeld een Brig tussen die naadloos op ieders vaargedrag en vaargebied aansluit. Ook biedt Brig een zestal tenders aan voor het pendelen tussen een geankerd jacht en het vasteland. Daarnaast zijn er versies voor militair gebruik of voor reddingsdiensten.

De Brig range bestaat uit vier series: Eagle, Navigator, Falcon Rider en Falcon Tender. De Eagle 10 is het topmodel in het aanbod. Een uitgesproken forse boot van bijna 10 meter met een relatief laag gewicht van 2200kg. Je kunt maximaal twee outboards van 350PK aan de spiegel hangen waarmee de boot tot spectaculaire prestaties in staat is. De vormgeving is uit strakke en vrij rechte lijnen opgebouwd. Het is een luxe en classy uitgewerkte designrib maar dat zit een efficiënte inrichting niet in de weg. In de console is voorzien in een dubbel bed en een natte cel. Alles zit er verder in voor een comfortabele dagtocht of een langere trip.

Brig Rib

De Navigator serie bestaat uit vijf lengtematen met de 700 als grootste. Waar bij de Eagle wat meer de nadruk ligt op luxe en comfort, is een Brig Navigator gericht op actie. Voor wakeboarden, duiken of vissen is deze serie de beste metgezel.

De Falcon serie valt uiteen in een viertal Rider modellen en een zestal Tender versies. Het verschil is meer zitplaatsen en een lagere console in de Tender uitvoering. Een Brig Falcon heeft over het algemeen minimalisme als specialiteit. Lichtgewicht dus makkelijk hanteerbaar in de davits of garage van een moederschip.

Grand Rib’s: gedetailleerde styling

Van oorsprong een Canadees initiatief maar na enkele overnames is Grand vandaag een zelfstandige Oekraïense fabriek die kwalitatief een gelijkwaardig product als Brig produceert. Het anders zijn zit hem in de styling. De vormgeving is wat ronder en details wat verder uitgewerkt. De boten komen daardoor net wat chiquer over.

De rib’s van Grand kennen een Golden en Silver Line. Top of the bill is de Golden Line G850L. Een CE B rib, geschikt om offshore te varen. Een rallyrib is het echter niet. Hoewel de prestaties daar met maximaal 2 x 200PK wel op lijken, is de G850L een cruiser met alle luxe en comfort om het jezelf en medeopvarenden naar de zin te maken. De Golden Line bestaat uit acht lengtematen, beginnend bij een 3,4m model. Tot de 5 meter versie met een excentrische console, op de grotere modellen met meer breedte is deze centraal geplaatst.

De Silver Line van Grand biedt dezelfde bouwkwaliteit maar is eenvoudiger uitgevoerd. No nonsense rib’s die op hun taak berekend zijn. De serie bestaat uit twaalf lengtematen van 2,5m tot 5,2m. Tot 3,3m zonder console, de grotere modellen met een excentrische stuurconsole of een jockeyseat.

Grand Rib

Gala Rib’s: aluminium romp

Voortgekomen uit het Canadese Grand Marine legt Gala zich sinds 2015 toe op het ontwikkelen en bouwen van een uitgebreide serie rib’s tot 6.5m. Kenmerkend is een aluminium romp en net als bij Grand en Brig, de keuze uit een Hypalon of Valmex PVC tube. Wanneer je voor Hypalon kiest betaal je daar rond de 20% extra voor. Het materiaal is duurder en het verwerken ervan is ook nog eens arbeidsintensiever.

Gala biedt een uitgebreide serie rib’s en foldables. Deze geheel opvouwbare rubberboten met een aluminium bodem en opblaasbare kiel gaan net iets verder dan het gebruikelijke. Als enige hebben deze boten steps op de flexibele bodem om de vaareigenschappen te verbeteren.

Gala Atlantis tenders zijn er vanaf 2,4 tot 3,6m met een enkele of dubbele bodem. Standaard met een opbergruimte in de extra brede boeg waar je ook lekker op kunt zitten. Aan de spiegel houden een stel door Gala ontwikkelde tabs het droog aan boord. Ruim, licht en toch stevig. Ideaal aan de davits van een moederschip.
Wanneer je toch liever met een afstandsbediening vaart zijn de drie Atlantis rib’s van 3 tot 3,6m ook verkrijgbaar als Aquahelm. Een compacte unit die aan de stuurbank vastzit met een dikke aluminium buis plaatst dan een stuur en gashendel voor je neus. Een oplossing die op een relatief kleine boot niet teveel ruimte inneemt.

Een volgende stap in de Gala line-up vormen de zes modellen luxe rib’s van 3 tot 5 meter. Voorzien van een volwaardige console met windscherm en grijpstang. Een verstelbare stuurbank waarop ieder postuur een ideale zithouding kan vinden en zitplaatsen in zowel de boeg als tegen de console aan. Deze is excentrisch geplaatst zodat er aan één zijde van voor naar achter gelopen kan worden. Beter een enkele doorgang die breed genoeg is dan twee die dan te krap zijn is daar de gedachte achter.

Gala Rib getest

Nog luxer en verfijnder wordt het met de Gala Viking serie. Op drie lengte maten van 5 tot 6,5m is een lay-out beschikbaar die op comfortabel cruisen gericht is of op de specifieke behoefte van sportvissers.

Alle Gala boten hebben een deep-V onderwaterschip en vanaf de luxe rib’s met een stepped hull. Op papier scheelt dit in brandstofverbruik en levert het meer snelheid op. In de praktijk zou dit best eens kunnen kloppen. Door de zeer stijve aluminium romp varen deze rib’s volkomen rammel en kraakvrij. Dat kan ook niet anders wanneer je de constructie van de romp nader bekijkt. Er zijn vrijwel geen verbindingen met schroeven gemaakt, alles is gelast. De console, stuurbank en de zitgelegenheid tegen de spiegel aan zijn allemaal een onderdeel van de constructie van de boot.

Wanneer je een luik optilt zie je een indrukwekkend aantal spanten, stringers en verstevigingen om inderdaad tot een onwrikbaar stijf geheel te komen. Zelfs de trimtabs zijn een onlosmakelijk onderdeel van de romp. Toch heeft de Gala nergens het industriële design wat aluminium boten soms wat kil en ongezellig maakt. Wanneer je niet weet dat op de tube na alles metaal is, duurt het even voor je erachter komt. Nergens zijn vervormingen of lelijke lasnaden te zien. Alles staat in een strakke hoogglanzende coating. De stoffering van de banken en afwerking van de loopvlakken met Seadek doen de rest.

Gala is een rib waar alles aan klopt. Het ontwerp zorgt voor een uiterst rigide romp die toch licht is, tegen een stootje kan en door z’n stijfheid zeer goede vaareigenschappen heeft. De indeling verschilt per model maar ook hierin is een goede balans gevonden tussen bewegingsruimte en zitplaatsen. Ook het uiterlijk van Gala rib’s is aantrekkelijk. De boten zijn zorgvuldig vormgegeven en mooi in verhouding. Niet zozeer extravagant, eerder tijdloos. En dat is maar goed ook, gelet op de bouwkwaliteit van zowel Brig, Grand als Gala gaan deze rib’s een lang leven tegemoet.

Meer informatie en dealeradressen

B&G Boats B.V
Soldaatweg 22
1521 RL Wormerveer
www.bgboats.nl
info@bgboats.nl

Deel

Laat een Reactie Achter