Pirelli 880 L Edition: Balans in sport, comfort en design

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

In deze boottest maken we kennis met de Pirelli 880 L Edition, stap 2 in een serie designribs die verder gaan waar vrijwel alle andere merken in dit soort boten ophouden.

BestBoats International Yachtbrokers is sinds dit jaar de exclusieve Benelux-dealer voor Pirelli jet tenders en geautoriseerde dealer voor Pirelli rib-boten. Met Boulevard Nautique, de permanente verkoophaven in Roermond, als uitvalbasis voor proefvaren is Nederland een illuster merk rijker. Pirelli biedt een serie hoogwaardige design tenders en ribs die ontworpen zijn als bijboot voor zeiljachten, motorkruisers, de garage van superyachts of gewoon voor een onvergetelijke vaartocht zoals wij ervaren.

Tecnorib

Performance is een Pirelli-feature die niet alleen op het F1 circuit tot uiting komt. Ook op het water leveren de boten topprestaties met een styling zoals alleen Italianen dat kunnen. In onze regio is het merk als producent van boten niet zo bekend. Toch maakt Pirelli als sinds de jaren vijftig rubberboten waarmee vele Italianen hun kustlijn hebben verkend. In het begin van deze eeuw is Pirelli een licentie overeenkomst aangegaan met Tecnorib, een toonaangevende producent van designribs in het topsegment.

Pirelli en Tecnorib werken nu meer dan 10 jaar samen waaruit een aantal oogstrelende modellen zijn voortgekomen. De Pirelli 880 L Edition is onderdeel van een serie die begint bij een 7,70m model en eindigt met een flink exemplaar van maar liefst 14m. De boten hebben een ieder een eigen styling maar er is ook een overeenkomst. Op de tube van elk model, ook bij de andere Pirelli series, is een exacte kopie van het Cinturato Blue Wet loopvlakpatroon te vinden. Regenbanden uit het Formule 1 circuit als een eerbetoon aan Pirelli’s expertise in ‘extreem natte’ omstandigheden. Nut heeft het ook, het vormt een opstap zonder de tube daarmee te belasten.

Pirelli 880 L

Design

De Pirelli 880 L is een wonderschone verschijning zonder ergens in door te slaan. Meest in het oog springend is de console. Met een slanke basis en een wijd uitlopend windscherm ontstaat een aerodynamisch geheel waar de snelheid, ook in een havenbox, vanaf druipt. De bijpassende stuurbank maakt er een harmonieus geheel van. De tubes zijn redelijk slank zonder het extreme van een rallyrib of het te dikke van een rib in het prijsvechtsegment. Precies de goede maat om de 880 L een mooi profiel te geven. De dek lay-out laat eenzelfde stijl en klasse zien. Alles voor een fijne vaartocht is aanwezig zonder voldoende bewegingsruimte in de weg te zitten. Daarbij kun je met de kleurstelling van de stoffering, de afwerking van de loopvlakken met teak of Sea-dek of de kleur en finish van de tubes, de Pirelli 880 L Edition tot in detail personaliseren.

Comfort

Het is een day-cruiser dus overnachtingsmogelijkheden ontbreken. Maar dat is dan ook het enige verschil met een cruiser die dat wel heeft. Een king-size zonnedek met geïntegreerde hoofdsteun op het achterdek, een rondzit annex dinette annex tweede zonnedek in de boeg, een comfortabele bank over de gehele breedte achter de tweezits stuurbank en, als kers op de taart, een natte cel in de console die een verrassende zee aan stahoogte en bewegingsruimte biedt. Onder het king-size zonnedek achter vind je een overdaad aan bergruimte zolang de boot met een outboard is uitgerust. De bank die daar tegenaan geplaatst is beschikt eveneens over een surplus aan bergruimte, ingedeeld met een handige vakverdeling. Een bescheiden pantry zou hier niet in misstaan.
Wanneer je een optelsom maakt van alle comforverhogende features aan boord is dit de boot om niet alleen varend, maar ook aan een ankerlijn onvergetelijke momenten te beleven.

Comfort Pirelli 880 L

Vaareigenschappen

Met een deep-V, een drietal sprayrails aan beide zijdes en vlijmscherpe kimmen met dezelfde functie vaart de boot hard, droog en comfortabel op de polyester romp. De tubes komen pas in actie wanneer dat in zeegang of een scherpe bocht nodig is. Op de Maas staan tijdens onze proefvaart geen golven. Best spijtig want de boot doet vermoeden geen enkele moeite met zwaar weer te hebben. Die souplesse komt ook voort uit de 350PK Suzuki die aan de spiegel hangt. Een ultrastille 6 cilinder die pas iets van zich laat horen wanneer je hem de sporen geeft. Met het gas erop vaart de combinatie als een rallyrib minus het Spartaanse wat daar bij hoort. Rustig slenterend ontpopt de Pirelli 880 L Edition zich als een ultiem loungeplatform. Beide disciplines beheerst deze boot tot in detail.

Nog een Primeur

Het laatste Pirelli model, de J33, is ook gearriveerd bij Boulevard Nautique. Voorzien van alle beschikbare opties zoals carbon finish, buitenboordverlichting, een leuke Fusion en een 100Pk Textron jetmotor. Wat dit vermogen doet met 330kg bootgewicht is in theorie een garantie op veel spektakel. In praktijk wordt dit vermoeden nog eens overtroffen. Acceleratie en wendbaarheid van dit bommetje zijn ongekend. Vaar er een stukje mee en je wilt er een.

Best Boats biedt deze Pirelli tenders en ribs als complete set aan, de kleinere modellen zelfs uit voorraad. Verschillende kleuren van de romp, bekleding en tubes, een uitgebreide keuze in motorisering en opties, tot en met een bijpassende Vanclaes trailer. De mogelijkheden die Boulevard Nautique biedt maakt het plaatje compleet, een proefvaart is geen enkel probleem.

Pirelli 880 L

Specificaties Pirelli 880 L Edition

LOA: 9.02m
Breed: 3.12m
Tube diameter: 46 – 64cm.
Luchtkamers: 6
Max aantal personen: 12
Brandstof: 360L
Water: 70L
Prijs: ex. BTW, standaard uitvoering, zonder motor, af werf Italië: € 75.500.-
Prijs: incl. BTW, alle opties, Suzuki 350pk, trailer, af Boulevard Nautique: € 178.619,81

Meer informatie vind je op www.pirelli.bestboats.nl

Deel

Laat een Reactie Achter