Trends

Vanwege het niet doorgaan van de beurzen zijn heel 2020 en het eerste kwartaal van 2021 magere tijden voor alle watersporters en in het bijzonder voor trendspotters en primeurjagers. Watersportconsumenten kunnen momenteel geen vergelijkbare boten op korte afstand van elkaar bekijken, ze voelen, ruiken en bewonderen. Botentekoop.nl zet daarom een aantal trends voor je op een rij.

2020 was een bizar jaar. De lockdown vanwege het coronavirus bracht de watersport een ongekende groei. Doordat het buitenland onbereikbaar werd, ontstond vanuit het beschikbare vakantiebudget de mogelijkheid om een boot te kopen. Zo verschenen er duizenden nieuwe watersporters op onze plassen, rivieren en grachten.

Corona liet ons het contact met medemensen minimaliseren. Op een boot houd je vanzelf afstand en kun je onbekommerd genieten. Dat maakte varen tot een aantrekkelijk alternatief voor een stedentrip of strandvakantie. Doordat de vraag naar budgetboten het aanbod oversteeg, kozen veel watersporters voor een beschikbare boot, in plaats van voor de door hen gedroomde boot.

De nieuwe Sealine S430 heeft een schuifdak dak bijna helemaal te openen is.
De nieuwe Sealine S430 heeft een schuifdak dak bijna helemaal te openen is.

Als het vaarseizoen in de winter stil ligt, oriënteren watersporters zich op een nieuwe boot of nieuwe bootspulletjes. Maar hoe leer je in deze tijd als nieuwkomer de weg kennen in het rijk gevarieerde botenlandschap? We helpen je op weg met een overzicht van verschillende trends in de watersport.

Strak is modern

In het algemeen kun je zeggen dat het moderne ontwerp van zeil- en motorjachten de laatste jaren ‘hoekiger’ is geworden. Waar in het verleden de vloeiende klassieke lijnen domineerden, worden de laatste modellen van de grote merken gekenmerkt door hoekiger vormen. Het levert de ontwerpers veel commentaar op van aanhangers van klassieke modellen: “Het lijkt wel een telefooncel of een bushokje” over de moderne kajuitopbouw van sommige moderne jachten.

Voorstanders van de moderne lijnen zien in de toename van glasoppervlak juist een verbetering van het licht en uitzicht, vereenvoudiging van het productieproces en vergroting van de ruimte. Nieuw is meestal beter, maar vinden we niet altijd mooier. Misschien is het een kwestie van wennen? Iets dergelijks speelt mee bij de keuze van een kleur voor de boot. Waar roomwit en donkerblauw tientallen jaren de bootkleuren bepaalden, zien we de laatste jaren steeds meer jachten in vrolijke kleuren en pasteltinten. Oranje beleeft na de ‘roaring seventies’ een opleving en felle metallic kleuren doen het opvallend goed.

Trendsettend is de ‘krokodilgroene’ metallic romp van de nieuwe carbon Wally 43 T-top tender.
Trendsettend is de ‘krokodilgroene’ metallic romp van de nieuwe carbon Wally 43 T-top tender.

Trendsettend is de ‘krokodilgroene’ metallic romp van de nieuwe carbon Wally 43 T-top tender. In dit speeltje voor de ‘rich and famous’ komen meerdere trends bijeen. De lijnen zijn scherp, de kleur is opvallend en de kuip is door uitklappende zijkanten tot een enorme loungeplek te vergroten. De uitklapbare loungeboot zagen we eerder bij Evo en Bronson, maar wordt langzamerhand gemeengoed op snelle tenders. Een andere trend is die van de deur in de zijkant van de romp.

In Amerikaanse zeevisboten is zo’n deur bedoeld om een reuzentonijn of meterslange barracuda binnen te slepen. Op moderne tenders is een rompdeur een gemakkelijke mogelijkheid om vanaf de zijsteiger op te stappen of om op zee van boord te duiken.

Meer power door outboards

Bij motorboten wordt de aandrijving steeds meer door outboards verzorgd. Veel grote werven stappen op boten tot 40 voet over op aandrijving met de lichte, moderne benzine buitenboordmotoren. De voordelen: ze zijn gemakkelijk te installeren en te onderhouden, zijn stiller, lichter en ook goedkoper dan de traditionele inboards. Diesel lijkt bij snelle sportboten steeds meer in de ban te worden gedaan, al is een andere trend dat de IPS aandrijvingen van Volvo Penta in de jachten vanaf 12 meter nog altijd terrein winnen.

Bij motorboten wordt de aandrijving steeds meer door outboards verzorgd.
Bij motorboten wordt de aandrijving steeds meer door outboards verzorgd.

Meer in de zon

Nieuwe watersporters varen over het algemeen in mooi weer. Dat verklaart ook waarom er op de boten van 2021 steeds meer mogelijkheden worden gemaakt om comfortabel van de zon te genieten. Zo heeft de nieuwe Sealine S430 een schuifdak dak bijna helemaal te openen is. Helemaal uniek is de Nederlandse Steeler Bronson 50. Deze heeft een revolutionair glazen dak.

Veel moderne snel-varende motorjachten als de Fjord 41Xl kregen een hogere romp, waardoor er meer ruimte in het interieur ontstaat. Door de grote rompramen komt er plenty licht binnen. Hogere rompen bieden ook meer volume. Daarom is er op grotere jachten bijna altijd plek om een inloopkast bij de eigenaarshut aan te leggen. Wie zo’n damesdroom niet aan boord wil, kan de extra ruimte ook indelen als gastenhut of een natte ruimte.

Veel moderne snel-varende motorjachten als de Fjord 41Xl kregen een hogere romp
Veel moderne snel-varende motorjachten als de Fjord 41Xl kregen een hogere romp

De kuip in de buitenlucht is op veel moderne jachten de belangrijkste leefruimte. Deze wordt ingedeeld met meubels die door slimme systemen meerder functies in zich verenigen. Een L-Bank wordt een zonnebed, een kast wordt een buitenkombuis, zoals op de nieuwe Bavaria Vida 33. Zwemplateaus kun je hydraulisch op de best passende hoogte brengen: Laag bij het zwemmen, hoog bij het afstappen op een hoge kademuur en in het water voor het te water laten van een waterspeeltje. Bij comfort hoort ook afmeergemak. Steeds meer boten hebben joystick besturing voor het aan- en afmeren. Nieuwe watersporters schamen zich niet voor het gebruik van hulpsystemen zoals boeg- en hekschroeven, al dan niet met waterstraal jet-aandrijving. Gelijk hebben ze. Waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

Elektrisch

Klimaatzorgen en duurzaamheid zijn belangrijke overwegingen bij de bouw van een nieuwe boot. Je ziet dat vooral boten voor daggebruik, zoals sloepen, tenders en daysailers kiezen voor elektrische voortstuwing. Zonnepanelen en hydro-generatoren spelen bij het opladen van de energiedragers een grotere rol. Ook zijn producenten steeds beter in staat om de energiedichtheid van accu’s te vergroten en dus meer energie in lichtere accu’s onder te brengen. Het gevolg is dat hogere topsnelheiden voor lichte elektrische bootjes mogelijk zijn, maar ook dat de energiekosten voor de voortstuwing afnemen.

Bovendien is prettig dat de onderhoudskosten van elektromotoren een stuk lager liggen dan die van de verbrandingsmotoren. Nu elektrische aandrijvingen in auto’s steeds meer gemeengoed worden, profiteert de watersport op enige afstand van de ontwikkelingen uit de veel grotere automarkt. Zo heeft Greenline een 100% elektrisch jacht met een 50kW Deep Blue motor en twee 40kWh BMW lithium-ion batterijen. Ook de ontwikkeling van de brandstofcel zal naar verwachting via de auto’s (bijvoorbeeld bij Hyundai) een weg naar de boten vinden.

Elektrisch varen wordt volwassen
Elektrisch varen wordt volwassen.

Draagvleugels

Ook de nieuwe, van Ibiza afkomstige Say 42 heeft een duidelijke link met de automobielindustrie. Dankzij een bijlboeg, ultralichte carbon draagvleugels, een lichte constructie en 860 pk vermogen is de boot in staat om met conventionele dieselmotoren een top van bijna 50 knopen te bereiken. De werf noemt de nieuwe 42 zelf bescheiden een ‘supercar op het water’.

Cockpit van de Say 42.
Cockpit van de Say 42.

50 knopen is inderdaad heel hard en de boot verbruikt slechts 40 liter diesel bij een snelheid van 20 knopen. Dat is voor een 42 boot zeker extreem efficiënt te noemen. Maar voor een varende supercar is nog wel iets meer nodig dan een carbon romp en een set draagvleugels. Deze vleugels, ook wel foils genoemd, zitten ook onder de nieuwste trend: funboten waarmee je emissie-loos hard kunt varen. De foils zijn niet langer het exclusieve domein van de ultrasnelle zeilboten.

Ook de Candela Seven vliegt over het water en doet dat dankzij de vleugels 50 % efficiënter dan boten die qua afmeting vergelijkbaar zijn. Computergestuurde systemen zorgen voor optimale stand van de vleugels en maximale stabiliteit onder alle omstandigheden van het wateroppervlak. Een andere trend is dat de kleine snelle funsporten de draagvleugels hebben ontdekt. Kitesurfen wordt kitefoilen, jetski’s groeien uit naar foilende elektrische jetboards en voor de meeste kleine zeilboten is een foiling-kit beschikbaar.

Vleugels hebben de watersport op een hoger plan gebracht. Voordeel is dat de apparatuur voor funsporten gemakkelijk met de auto mee te nemen is. Dit loopt parallel met de toenemende vraag naar trailerbare boten tot een meter of zeven.

Een jetfoiler.
Een jetfoiler.

Performance cruisers

Voor zeiljachten liggen veel ontwikkelingen op hetzelfde vlak: meer ruimte, meer luxe en comfort zijn de trends. Elk jaar neemt de gemiddelde bootlengte toe. De vanuit de auto-industrie overgewaaide techniek van gelijmde rompramen brengt op boten veel meer licht onderdeks. De hutten, de bedden en de salon worden ruimer en zo ontstaat bijvoorbeeld meer opberg- en werkruimte in de kombuis. Een vaste barbecue buiten is op zeiljachten al lang geen nieuwigheid meer.

Er is een toenemende vraag naar performance cruisers, snelle comfortabele boten. Dehler, Hanse, Bavaria, Jeanneau en Beneteau, de grote volume-merken, maken hun snelle boten comfortabeler en hun toerboten sneller. Cruisers hebben tegenwoordig allemaal een knik in de romp waardoor er optimaal kan worden gezeild met een comfortabele hellingshoek tussen 15 en 20 graden. Het zogenaamde squarehead grootzeil zie je nu ook op modellen die bekend staan als gezellige familie-jachten.

Druk op de knop

Ontwerpers van zeilboten weten dat zeilers tot op hoge leeftijd willen doorgaan met hun favoriete hobby. Dat heeft er op steeds meer boten voor gezorgd dat alle lijnen op een veilige plek in de kuip uitkomen, waar je de elektrische of hydraulische lier met een druk op de knop kunt bedienen. Luxe voorzieningen als een boegschroef, elektrische lieren en een verlengd zwemplateau staan op elke optielijst.

Joystick voor het afmeren
Joystick voor het afmeren

Relatief nieuw is de mogelijkheid om een zeilboot met een joystick te kunnen afmeren. Beneteau rust al haar Oceanis boten tussen 50 en 55 voet al uit met een joystick waarin de boegschroef met een 360 graden draaibare saildrive wordt gecombineerd. In de havenbox is het fijn als je gebruik kunt maken van een elektrisch uitschuifbare loopplank.

Een laatste trend betreft een boottype. Catamarans worden elk jaar populairder. Veel zeilende stelletjes kiezen een cat om er de wereld mee rond te zeilen. Je gaat snel, vaart vrijwel vlak en je hebt plenty ruimte aan boord om echt comfortabel aan boord te kunnen wonen. En als je even niet zelf wil zeilen, kun je zo’n populair ruimtewonder gemakkelijk voor charter aanbieden.

Nominaties Europese Boot van het jaar

Vijf Nederlandse jachten zijn genomineerd voor de titel ‘Europese boot van het jaar 2021.’ Bij de zeiljachten, in de categorie ‘Luxury cruiser’, dingt de Contest 55CS mee, een Judel/Vrolijk ontwerp van 17 meter lengte. Bij de motorboten zijn in de categorie ‘waterverplaatser’ genomineerd de Boarncruiser 46 Traveller, het laatste model met flybridge van de werf uit Jirnsum en de Linssen 35 SL AC, die in samenwerking met designstudio KesselsGranger DesignWorks in Intero-stijl is uitgevoerd.

de Steeler Bronson 50
De Steeler Bronson 50.

In de klasse tot 20 meter dingt de Bestevaer 53M mee en ook de Steeler Bronson 50, een in het oog springend model van de Steenwijker werf. Steeler is al zes keer eerder genomineerd en won de verkiezing in 2015, 2016 en 2019. Traditiegetrouw worden de prijzen op de openingsdag van Boot Düsseldorf bekendgemaakt. Wanneer dit jaar de prijzen worden uitgereikt is nog niet duidelijk.

Vind jouw droomboot

Geïnspireerd door deze trends en jouw eigen droomboot vinden? Bekijk ons grote botenaanbod. Verder kun je natuurlijk al onze boottesten bekijken, of het laatste watersportnieuws.