Watertaxi

In 1926 begon de Amsterdamse rederij Bergmann proefvaarten te houden met een watertaxi. Kleine motorbootjes die op het water een behoorlijke snelheid konden ontwikkelen. Ze werden al snel behoorlijk populair. Vooral bij mensen die bijvoorbeeld afgelegen havens en stoomvaartmaatschappijen moesten bezoeken. De capaciteit van de watertaxi’s varieerde van 2 tot 35 personen. Alle schepen waren uitgerust met mobilofoon, taximeter en een comfortabel interieur met minibar.

watertram

Watertram als watertaxi

Hierna introduceerde Bergmann de watertram. Een motorboot met zitplaatsen voor 50 passagiers en een stuurman. Deze gerieflijke boot die passagiers op snelle en betaalbare wijze vervoerde van het Damrak naar het Tolhuis voldeed zeer goed. Steeds meer watertrams werden in gebruik genomen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog verdwenen de watertaxi’s echter weer.

floating dutchman

De Floating Dutchman

In de ochtendspits van 26 september 1963 vertrok er echter weer een busboot vol forensen van de Stadionkade naar de Torensluis in het Singel. Een groep textielhandelaren hoopte dat deze busboot de druk van het spitsverkeer op de binnenstad zou halen. Daar is helaas niet zoveel van terecht gekomen. In 2011 introduceerde rederij Lovers nog wel de amfibische bus Floating Dutchman, die passagiers vervoerde tussen Schiphol en Amsterdam.

Meer informatie: www.lovers.nl

Op zoek naar je eigen watertaxi? Kijk dan verder op BotenteKoop.nl