dav

Veel werven die duurzame boten bouwen, werken samen met De Stille Boot, een bedrijf dat zich al meer dan 15 jaar uitsluitend bezig houdt met elektrische aandrijvingen. De Stille Boot begon in 2004 in Reeuwijk en importeerde destijds vooral elektrisch aangedreven boten uit Frankrijk en de USA, zoals de Ruban Bleu en de Duffy.

Later specialiseerde De Stille Boot zich in het leveren van elektrische aandrijvingssystemen van verschillende producenten zoals Torqeedo of Waterworld. De laatste jaren is het elektrisch varen enorm in opkomst. Tussen 2011 en 2016 nam het aantal elektrische vaartuigen elk jaar met ca 25 % toe. De laatste paar jaren is de groei nog groter. Ongeveer een kwart van de omzet wordt in zeilboten verkocht. De meeste aankopen zijn van privé eigenaren, maar de verhuurvloot neemt ongeveer een derde van alle omzet af. In 2014 werd het Friese bedrijf importeur werd van het kwaliteitsmerk Torqeedo.

Torqeedo

In Zuid-Duitsland werken bij Torqeedo ruim 200 mensen aan de innovatieve elektrische aandrijvingen, onder andere met andere kwaliteitsbedrijven in de buurt zoals BMW. Torqeedo gebruikt voor sommige aandrijvingen de lithium accu van de BMW i3. Aan deze accu zijn de ontwikkelingen in accutechniek zichtbaar, want toen de i3 werd geïntroduceerd, had de accu 20kW vermogen. Amper vijf jaar later was dit verdubbeld tot 40kW. De link met de andere branches zoals automotive, maakt Torqeedo uniek en laat verschillende branches van de nieuwste ontwikkelingen profiteren. Veel software en motorkennis komt van voertuigen die al heel lang elektrisch worden aangedreven zoals vorkheftrucs, brommers en scootmobielen. Door deze samenwerking gaan de ontwikkelingen steeds sneller en Torqeedo loopt hierin voor de watersport voorop.

Terugverdienen

Elke moderne jachthaven beschikt over voldoende stroom om een boot elektrisch te kunnen laden. Een elektrische sloep heeft gemiddeld minder verbruik dan het boordnet van een grote motorkruiser, die soms meer dan 16A nodig heeft. Er zijn meer laadpunten dan benzinestations aan het water. Opladen doe je met de eurostekker aan de boot. Je kunt minimaal laden op 10A, maar liever nog op 16A, een volwaardige groep.

Een nadeel van elektrisch varen was altijd de prijs. Marcel Schaap van De Stille Boot merkt op dat vooral als je veel vaart, je de installatie gemakkelijk terug verdient. De elektrische outboards zijn weliswaar duurder dan die op benzine, maar In vergelijking met een dieselmotor, zoals bij een Saffier, is dat prijsverschil er niet. Elektrisch heeft lagere onderhoudskosten, want je hebt maar een keer per 5 jaar een kleine beurt nodig. In Amsterdam betaal je 40% minder liggeld voor elektrische boten en de stroomkosten per kilometer varen zijn aanzienlijk lager dan de benzinekosten. Reken daar de bedrijfszekerheid bij en je begrijpt waarom elektrisch varen zo populair is.

Het is volgens Schaap een investering in de toekomst en hij ziet dat de markt voor elektrische voortstuwing de laatste jaren enorm is gegroeid. Volgens De Stille Boot wordt elektrisch varen de nieuwe norm. 

www.destilleboot.nl