De Dock Steel 650

Van een stoere werkboot verwacht je dat deze tegen een stootje kan en zonder mokken mens en materieel vervoert. De Dock Steel 650 kan dat en biedt nog iets meer. Het is een boot waarin je ook als ‘gewone watersporter’ gezien wil worden.

De Dock Steel boten zijn ontworpen door Ron Wiegmans en deze ervaren bootbouwer is daarbij duidelijk geïnspireerd door Amerikaanse legerboten uit de jaren vijftig. Deze werden gebruikt voor het vervoer van mensen, materieel en het aanleggen van pontonbruggen. Vooral vanwege die laatste functie zitten voorop twee kenmerkende stootkussens. Ook de Dock Steel heeft deze, deels voor de stoere aanblik, maar ook omdat je daarmee de boot schadevrij tegen de kade gedrukt kunt houden.

Zeewaterbestendig aluminium

De stoere en snel gelijnde consoleboten zijn gemaakt van 4 mm zeewaterbestendig aluminium en het casco is inderdaad zo sterk als staal. In de V-bodem met terugvallende kimmen zitten veel langsverstevigingen en het geheel is hierdoor stijf en niet te zwaar.

Rond de hele boot zijn 4 cm dikke buizen geplaatst waaraan je uitstekende houvast hebt. Het aluminium casco is overigens keurig in elkaar gezet. Opvallend aan het geteste model is de open achterzijde, waarbij de motor min of meer is ingebouwd tussen de instapplateaus. De instap is zo laag dat ook kinderen en dieren eenvoudig aan boord kunnen komen. Nadeel is wel dat je bij achteruitvaren de gashandle in toom moet houden. Of je moet het handige kunststof schuifje plaatsen, waarmee je de boot kunt afschermen tegen achteropkomend water.

Stoere en snel gelijnde consoleboten van Dock Steel
Stoere en snel gelijnde consoleboten van Dock Steel

Multifunctionele werkboot

De Dock Steel 650 is helemaal ingericht als multifunctionele werkboot. Achter de console is een brede bank met eronder een plek voor de brandstoftank en de accu. Bijzonder is de (optionele) massieve skipaal en het rolkussen bij de stuurstand dat ook als stasteun kan worden gebruikt. De stuurpositie is ergonomisch goed doordacht. Er is geen windscherm, maar zo blijft de doorvaarthoogte beperkt tot 1,14 m. Voor de console is een bankje met bergruimte en ook onder het grote voordek is een ruime plek om spullen op te bergen. De zelflozende traanplaat vloer ligt zo dicht bij het water, dat deze zelfs bij felle zon geen hitte afstraalt.

Ondanks de no-nonsense uitstraling is ook aan comfort gedacht. Er zijn optioneel kussens, of als stoer alternatief de zogenaamde spaghettimatten. Deze zijn waterdoorlatend, absorberen de warmte en verzachten enigszins de zit. Maar het is beslist geen boot voor watjes die gaan zeuren over lage rugleuningen of een Spartaanse zit.

Vermogen

Voor de aandrijving zijn buitenboordmotoren tot 150 pk beschikbaar. De testboot was voorzien van een 75 pk Mercury SeaPro viertakt motor. Deze professionele 2,1 liter viercilinder met elektronische brandstofinspuiting koppelt een hoog koppel aan een zuinige en stille werking, vooral op laag toerental.

De boot vaart langzaam net als een sloep en toont zich ondanks de geringe diepgang koersstabiel. Ook de draaicirkel is lekker klein. Op het ruime water blijkt de boot snel klimmend in plané te komen zonder te steigeren. Door een goede trimafstelling is het mogelijk om zelfs op topsnelheid (47 km/u) een minimale hekgolf te produceren. En je voelt aan alles dat dit een ijzersterke werker is, die ook geschikt is om er heel veel watersportplezier mee te maken. Het casco is vanaf €15.350 te koop, maar voor de motor, kussens, rugleuning en wrapping zijn er extra kosten. De complete boot met 75 pk kost ongeveer € 30.000.

Ondanks de no-nonsense uitstraling is ook aan comfort gedacht
Ondanks de no-nonsense uitstraling is ook aan comfort gedacht

Cijfer 8,0

Constructie ****
Comfort & Ruimte ***
Ergonomie ***
Afwerking ***
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ***

Technische Specificaties

Lengte: 6,50 m
Breedte: 2,16 m
Diepgang: 0,32 m
Doorvaarhoogte: 1,14 m
Waterverplaatsing: 780 Kg
Motorisering: 25-150 pk
Prijs: casco vanaf € 15.350
Meer informatie: www.wiegmans.nl

Benieuwd welke Dock Steel boten er nu te koop staan? Bekijk hier het aanbod.
Meer boottesten bekijk je hier.