The Coon: Waterrecreatie met een Airstream in Route 66 Sfeer

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Wanneer je een booteigenaar grondig wil beledigen moet je zijn trotse bezit vergelijken met een caravan. In geval van The Coon is dat echter een groots compliment. In de stijl en uitstraling van de legendarische Airstream caravan heeft Waterrijk in Den Bosch een varend Tiny House ontwikkeld die er nog niet was.
The Coon
Drijvende recreatiewoningen die ook nog eens verplaatsbaar zijn verheugen zich in een snel groeiende populariteit. Vooral omdat met een CE keur een dergelijke woning toch een boot is die in iedere havenbox past. Hiermee zijn alle regels, vergunningen en andere eisen die aan een traditionele woonark gesteld worden, niet van toepassing. In plaats daarvan kun je kiezen uit de mogelijkheden die een jachthaven, waar dan ook in Nederland, te bieden heeft.
Een ander voordeel van dit nieuwe boottype is de rechthoekige maatvoering waarin standaard meubels passen en optimaal van de beschikbare ruimte kan worden geprofiteerd. Dit heeft echter wel een prijs. Een rechttoe rechtaan vormgeving levert een uiterlijk op wat nogal weinig met een boot te maken heeft en, in sommige gevallen, esthetisch geen hoge ogen gooit.
The Coon

De vormgeving van The Coon

In vormgeving is The Coon echter een heel ander verhaal. Met een boot hebben de lijnen van de Airstream opbouw nog steeds niet zoveel te maken maar mooi om te zien is mild uitgedrukt. Niet voor niets wekt een Airstream op de weg veel meer sympathie op dan een doorsnee sleu.. pardon, caravan. Het ongeschilderde aluminium, de wulpse rondingen en het panoramische uitzicht door de gebogen ramen geven het ontwerp een aangenaam hoog retro gehalte.
Waterrijk maakt van deze designtaal een nautische variant die eenzelfde emotie oproept. Wat ontbreekt, zijn de wielen, maar verder is de opbouw van The Coon geïnspireerd op een klassieke American Airstream caravan.
The Coon

Het originele ontwerp van The Coon

De ontwerper achter dit design was Hawley Bolus, eveneens verantwoordelijk voor het ontwerp van de “Spirit of St. Louis”, het vliegtuig van Charles Lindberg. Airstream overleefde de economische depressie in de jaren 30. De kwaliteit en het unieke uiterlijk droegen daar zeker aan bij. Het flirten met vliegtuigen, techniek en aerodynamische perfectie vond zijn hoogtepunt in 1969. Toen verbleven de astronauten Armstrong, Aldrin en Collins, de bemanning van de Apollo 11, enkele weken in een Airstream om na de eerste succesvolle maanlanding hun quarantaine uit te zitten.
The Coon

The Coon is vooruitstrevend

The Coon is als concept minstens zo vooruitstrevend, maar dan in deze tijd. Bij de ontwikkeling is aandacht voor duurzaamheid een leidraad. De accommodatie is vrijwel volledig zelfvoorzienend in water, elektriciteit en verwarming. Milieuneutraal is het doel.
Een CAN-bus systeem en internetverbinding maakt dat alle systemen aan boord continue online zijn. Met een uitgebreide app is alles te monitoren en kun je ingrijpen, wanneer er onverhoopt iets mis dreigt te gaan.
Aan isolatie is extra veel aandacht besteed aangezien er voornamelijk aluminium als bouwmateriaal gebruikt wordt. Zowel de opbouw als vloer bestaan uit een adequate sandwich voor een aangenaam binnenklimaat zonder overuren voor een verwarming of airco. De dikte die de vloer daarmee heeft leent zich uitstekend voor vloerverwarming. De ramen zijn van Top Windows. Dit kuststof profiel vormt van nature een koudebrug en ontwikkeld voor de scheepvaart, geeft het The Coon een nautische tint.
The Coon

Varen met The Coon

Dat wordt versterkt door de mogelijkheid met The Coon te varen. Het is een groene boot dus dat is een elektrische aandrijving. Hiervoor wordt een derde drijver toegepast waarin de elektromotor geplaatst wordt. Standaard heeft The Coon twee drijvers uit Polyethyleen. Niet zomaar een stel buizen. Onder water hebben de tubes een diepe V-vorm, omgekeerde kimmen en in de boeg een geïntegreerde sprayrails. Eigenschappen die je onder een sportboot tegenkomt. Toch gaat die vergelijking niet op. De windvang, het gewicht, gering motorvermogen en weinig nat oppervlak dragen niet bij aan optimale vaareigenschappen. Maar in vergelijking met andere, soortgelijke vaartuigen, zal de op zijn doel toegesneden vorm van deze drijvers de concurrentie er wel eens uit kunnen varen.
Polyethyleen (PE) is een vrij zachte kunststof met een vrijwel oneindige levensduur. Het is volledig recyclebaar en niet giftig. Er worden wel vaker boten van gemaakt die inderdaad onverwoestbaar zijn. Het nadeel is alleen de vormvastheid. Voor een groter object heb je zoveel materiaal nodig waarmee het gewicht te hoog wordt. De drijvers van The Coon bestaan uit een 8-tal kleine segmenten die aan elkaar en aan het aluminium frame bevestigd worden. Met zeven waterdichte schotten tussen de verschillende compartimenten kan een lek onmogelijk desastreuze gevolgen hebben. De watertank van The Coon wordt niet geïntegreerd in de drijvers, daarmee zijn alle segmenten een gesloten geheel wat de kans op een lek ook zo goed als uitgesloten maakt. Met invriezen heeft PE geen enkele moeite. Ook valt de aangroei op het gladde oppervlak reuze mee, antifouling is niet nodig.

Het onderhoud van The Coon

Boven water is alles even zorgeloos. Het aluminium van de opbouw wordt voorzien van een coating om schoonmaken makkelijker te maken. Het geeft een zijdeglans afwerking. De vloer, zowel binnen als op het terras, kan met ieder in aanmerking komend materiaal afgewerkt worden. Op de Coon in aanbouw waar we kennis mee maken wordt een Topdek gelegd. Kunststof met een teaklook die maar moeilijk van echt te onderscheiden is. De boot is bijna klaar. De rondgebogen raampartijen aan de voorzijde staan paraat gemonteerd te worden. Wanneer we de afwerking en inrichting er ook bijdenken ontstaat een formidabele accommodatie. The Coon is van alle gemakken voorzien en standaard ingericht met een zitkamer, openslaande deuren naar het terras, vier vaste slaapplaatsen, keukenblok, separaat toilet en een badkamer met douche. Deze Coon is een stationair type en wordt niet varend gemaakt. Daardoor is er aan één zijde een gangboord met een toegang tot het interieur of buitenom naar het terras. Een varende Coon heeft gangboorden rondom. Op hetzelfde frame geeft dit iets minder binnenruimte. De bouw is echter flexibel. Niet alleen wensen ten aanzien van afwerking en inrichting, ook de maatvoering is aan te passen aan de beoogde ligplaats.
The Coon

De bouw van The Coon

Waterrijk bouwt The Coon geheel in eigen beheer. Metaalbewerking, de houtzagerij, schilderwerk en techniek vormen een eigen afdeling. Alleen de PE segmenten van de drijvers worden kant en klaar ingekocht. In de bouw wordt veel toewijding verwerkt. De aluminium platen staan er strak op en waar popnagels zitten, zijn deze niet overmatig in het materiaal getrokken. Ook het lijm- en laswerk laten nergens een misser zien.
The Coon

The Coon in Den Bosch

De aantrekkelijke verschijning, het groene karakter en de geringe onderhoudskosten maken van The Coon een interessant object voor eigen genoegen of om te exploiteren als suite voor de Airbnb generatie. Ook zien overheden de meerwaarde van dit concept. Medio 2018 gaat een pilot van start in Den Bosch waarbij The Coon op een A locatie in het centrum wordt ingezet als accommodatie voor bezoekers aan de stad. Dat scheelt weer een stel rolkoffers in een woonwijk.

Meer informatie over The Coon:

Waterrijk Pleziervaart
Rietveldenweg 53 N
5222 AP ’s-Hertogenbosch
06-31901508
info@waterrijk-pleziervaart.nl
www.waterrijk-pleziervaart.nl

Deel

Laat een Reactie Achter