DutchCat

Luchtfietser, fantast, dagdromer, Jan van Eck is vijf jaar lang voor van alles uitgemaakt toen hij als amateur met het plan kwam voor een nieuw te bouwen motorcatamaran. Maar de DutchCat is precies geworden wat Jan van Eck voor ogen had toen hij zijn droomboot liet ontwerpen. Eenvoudig, multifunctioneel, maar ook ruim, energiezuinig en onderscheidend.

De oranje DutchCat van Jan van Eck is zeker opvallend. De hoge voorkant van de brede catamaran en haar hoekige, moderne opbouw zijn niet te missen. Binnenin is de boot misschien nog wel opvallender. Door het panoramische glasoppervlak is de salon licht en met de minimalistische stuurstand lijkt de ruimte met 30 m2 vloeroppervlak meer op een moderne woonkamer dan op de salon van een motorjacht.

De salon van de DutchCat lijkt met 30 m2 vloeropppervlak meer op een moderne woonkamer.
De salon van de DutchCat lijkt met 30 m2 vloeropppervlak meer op een moderne woonkamer.

Bouw en interieur

Het casco werd gebouwd bij Zaadnoorddijk en op bouw en inrichting van het interieur is duidelijk niet bezuinigd. Zo is de romp gebouwd van een sandwichconstructie met schuimkern en vinylesterhars. De kombuis is hier een moderne Bruynzeel Poggenpohl keuken. In elke drijver is een luxe slaaphut met boxspring bedden en een eigen natte ruimte. Alles ziet er perfect afgewerkt en goed doordacht uit. Een lekkere plek, maar lastig bereikbaar, is de brede bank op het voordek. Hier kom je via de smalle gangboorden of over de trap in de voorruit.

Onderwaterschip

Voor het onderwaterschip is er keuze uit een elektrische of hybride waterverplaatsende versie en een snelvarende variant. Wij voeren met de waterverplaatsende dieselelektrische DutchCat met twee Yanmar 30pk diesels en twee 10 kW Kräutler elektromotoren die eveneens de schroefassen aandrijven. Maar er is ook aandrijving met uitsluitend diesel of puur elektrisch mogelijk.

Wij voeren met de waterverplaatsende dieselelektrische DutchCat.
Wij voeren met de waterverplaatsende dieselelektrische DutchCat.

Topsnelheid 15 km/u

Elektrisch varen met de Dutchcat is fijn. Achter de boot ontstaan nauwelijks golven terwijl het water met 10 km/u onder je door schiet. Elektrisch is de topsnelheid ruim 15 km/u. Door het 48 kWh batterijpakket kun je het geluidloze, energiezuinige varen urenlang vol houden. Als de gelaccu’s te ver worden ontladen kunnen deze gevuld worden door het laten draaien van de Yanmar diesels, de walstroom of de 6 kW WhisperPower generator.

Met de dieselmotoren ben je sneller (19 km/u) en kun je gemakkelijk manoeuvreren, maar moet je het geluid op de koop toe nemen. De boot ligt stabiel, maar wordt door het onrustige water flink heen en weer bewogen. Dat is nu eenmaal het nadeel van een bijna vijf meter brede boot met twee drijvers.

De boot ligt stabiel, maar wordt door het onrustige water flink heen en weer bewogen.
De boot ligt stabiel, maar wordt door het onrustige water flink heen en weer bewogen.

Conclusie boottest DutchCat

De DutchCat is door haar prijsstelling een exclusief jacht geworden. Je kunt alles zelf indelen en je krijgt de ruimte van anderhalf jacht in één boot. Maar met een prijs van ongeveer €500.000 wordt het lastig om een groot publiek in de armen te sluiten. Dat is jammer, want het concept verdient bredere aandacht.

Score 7,7

Comfort & Ruimte *****
Afwerking ****
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ***
Prijs/Kwaliteit **

Technische Specificaties

Lengte: 12,50 m.
Breedte: 4,90 m.
Diepgang: 0,85 m.
Gewicht: 13.000 kg.
Motorisering: van 2 x 10 KW en 2 x 29pk. Yanmar diesel
CE-categorie: B
Werf: DutchCat.nl

Groot botenaanbod

Benieuwd welke tweedehands én nieuwe boten er nu te koop staan? Bekijk hier het huidige aanbod. Nog meer boottesten bekijk je hier.