Boot kopen

Veel mensen kopen een boot in een opwelling en op zich is dat natuurlijk geen probleem. Beter is het om iets meer tijd te nemen voor zo’n belangrijke beslissing. Een boot kopen doe je puur voor je plezier en de kans daarop wordt veel groter als je een paar voorbereidingen treft. Wij geven je tien tips die jou gaan helpen bij het vinden en kopen van de juiste boot.

Tip 1 – Wat zoek je?

Bepaal eerst wat je met een boot wilt doen. Misschien is het antwoord erg voor de hand liggend, namelijk varen, maar er zijn heel veel verschillende vaarmogelijkheden. Waar wil je varen? Met hoeveel mensen wil je varen? Hoe lang wil je varen? Wil je op de boot overnachten en koken? Wil je geen onderhoud of juist zelf klussen? En misschien wel het belangrijkst: wat is je maximale budget?

Dit zijn allemaal zaken die van invloed zijn op je keuze. De ervaring leert dat de meeste boten op de binnenwateren blijven. Geef daarom maar liever geen geld uit voor mogelijkheden die je toch nooit gaat gebruiken. Schrijf je keuzes op en houd je strikt aan deze keuzes. Veel mensen lopen de showroom uit met een koopcontract voor de boot die een gewiekste verkoper kwijt wilde, in plaats van de boot die ze zelf zochten. Bepaal dus zelf wat je zoekt, voordat je de markt laat bepalen wat je koopt.

De ervaring leert dat de meeste boten op de binnenwateren blijven
De ervaring leert dat de meeste boten op de binnenwateren blijven

Tip 2 – Geniet van het zoeken

Botentekoop maakt zoeken leuk voor alle botenliefhebbers. Bovendien vind je op ons blog, onze Facebook-pagina en Instagram allerlei leuke informatie over nieuwe boten, boottests, vaargebieden, onderhoudstips, leuke video’s en grappige weetjes. Voor botenliefhebbers is er niets leukers dan wegdromen bij boten. Geniet ervan.

Tip 3 – Kies vertrouwd

Maak het liefst een keuze voor een bekend merk en / of voor het kopen bij een erkende jachtmakelaar. Bekende merken hebben vaak Facebook-pagina’s van eigenaren. Op social media en internetfora kun je de ervaringen van de gebruikers van dit merk nalezen. Ook zie je daar vaak wat de eventuele problemen zijn van een specifiek model. Jachtmakelaars weten heel veel van boten. Zij kunnen iedereen adviseren, hebben contacten om de boot vertrouwd te laten keuren, ze geven garantie en helpen je om bij jouw ideale boot uit te komen.

Tip 4 – Maak een proefvaart

Wil je een bepaalde boot kopen? Maak dan eerst een proefvaart. Dat heeft meerdere doelen. In de eerste plaats merk je of alles het goed doet. Daarnaast is merk je direct of de boot je bevalt, lekker vaart en je een goed gevoel geeft. Maak het liefst een proefvaart bij slecht weer, als het dan goed voelt weet je zeker dat je geen spijt gaat krijgen. Zorg bij de proefvaart voor verzekering van jezelf en vraag of de eigenaar de boot verzekerd heeft.

Om te voorkomen dat mensen een proefvaart als pleziertochtje op kosten van de bootverkoper willen maken, kan de verkopende partij een kleine bijdrage in de kosten van de brandstof en de verzekering vragen. Laat je daar niet door weerhouden. Pas door te varen weet je of dit echt je droomboot is. Voelt het niet zo, zie dan af van de koop.

Tijdens een proefvaart merk je direct of de boot je bevalt, lekker vaart
Tijdens een proefvaart merk je direct of de boot lekker vaart

Tip 5 – Check de bootjuwelen

Elke boot heeft onderdelen die kostbaar zijn of waarvan de vervanging in de papieren gaat lopen. Deze bootjuwelen zijn de motor, de romp en bij een zeilboot de tuigage. Elke koper heeft de wettelijke verplichting om de aankoop op gebreken te controleren. Met een aankoopkeuring door een expert sta je sterk. Het keuringsrapport vertelt welke reparaties te verwachten zijn en hoe duur dit gaat worden. De motor is meestal het duurste onderdeel van de boot.

Houd je zelf van klussen, let dan vooral op de structurele zaken. Kijk bij houten boten naar eventuele rot van gangen en/of spanten, bij stalen boten naar roest. Experts controleren polyester jachten altijd op osmose. Zelf kun je meestal alleen een visuele inspectie uitvoeren en dan is belangrijk dat de boot op het droge staat. Aluminium boten zijn kwetsbaar door elektrolyse en dat kun je herkennen aan putjes in de romp.

Contoleer in alle gevallen ook het verfsysteem want het compleet opnieuw (laten) schilderen is een tijdrovende en kostbare klus. Hijs de zeilen en controleer ze zo op slijtage. En kijk vooral bij de wantputtings of de verstaging intact is. De verstaging moet meestal helemaal worden vervangen bij de constatering van losse en gesprongen draadjes in de stagen en dat is een dure grap.

Tip 6 – Check de uitrusting

Controleer bij de aankoop of er een boordboek is dat de werking van alle systemen aan boord uitlegt. Het boordboek bevat meestal ook een kopie van het bewijs dat de boot CE gemarkeerd is. Controleer ook of alle uitrusting aanwezig en in orde is. Controleer in elk geval de boegschroef, de verwarming, de navigatie- en communicatieapparatuur en de spullen in de kombuis. Zorg ook dat de wettelijk verplichte zaken zoals een scheepshoorn (toeter) en brandblusser aanwezig zijn.

Tip 7 – Check de prijs

Zoek op Botentekoop.nl de gangbare prijs voor soortgelijke boten op. Dat helpt je bij het bepalen of het een koopje is, de boot te duur wordt aangeboden of dat het een marktconforme prijs wordt gevraagd. Schakel bij twijfel externe deskundigen zoals een expert of een jachtmakelaar in. Maak heldere afspraken en leg alles op papier vast. Laat je nooit opjagen door een verkoper die haast heeft. Een koopje missen is minder erg dan het (letterlijk) opgescheept zitten met een slechte boot.

Hoe ziet jouw droomboot eruit?
Hoe ziet jouw droomboot eruit?

Tip 8 – Check de papieren

Check altijd het papierwerk van de boot die je wil kopen. De meeste boten hebben echter geen kenteken; dat maakt het lastig om te bepalen of de boot wel het eigendom is van de verkopende partij. Alleen motorboten sneller dan 20 km/u, hebben een zogenaamd Y-nummer, dat biedt houvast. Daarnaast zijn sommige boten geregistreerd in het Nationaal Boten Register. Als het gaat om een gestolen boot kan daar de rechtmatige eigenaar worden opgespoord.

Boten die na juni 1998 op de markt zijn gebracht, hebben een zogenaamde CIN-code (Craft Identification Number) aan de stuurboordkant van de bootspiegel. De CIN-code geeft informatie over het land en de werf waar de boot is gebouwd, het productiejaar en serienummer. Dit unieke nummer is te beschouwen als het kenteken van de boot. Bij de aankoop is het verstandig om naar het eigendomsbewijs te vragen. Is er geen registratie of bewijs van aankoop, vraag dan een kopie van het legitimatiebewijs van de verkoper en maak een koopcontract waarin de boot wordt omschreven.

Tip 9 – Gebruik een goed koopcontract

Als je bij een erkende makelaar koopt, er is een aankoopkeuring gedaan en de proefvaart was naar wens, dan kun je het verkoopcontract tekenen. Lees alles, neem de tijd om ook de kleine lettertjes te zien. Laat alles wat wordt beloofd, zoals garantie, terugnamebeding en uitrusting op papier zetten.

Tip 10 – Maak foto’s

Het is altijd zinvol om een foto van het aankoopmoment en de overdracht te maken. Mensen die niet te goeder trouw zijn, willen namelijk niet op de foto. En als het goed is heb je zo een mooie herinnering aan een bijzonder moment. Je droom is nu werkelijkheid geworden. Geniet ervan!

Groot botenaanbod

Op zoek naar een nieuwe of gebruikte boot? Bekijk eens het grote botenaanbod op onze website. Grote kans dat je precies de boot vindt waar je naar op zoek bent. Zoek direct in het aanbod. We hebben ook heel wat boten voor je getest. Hier vind je de boottesten.