Elektrisch varen is de trend van de jaren 20 en de ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. De voordelen zijn duidelijk: het is milieuvriendelijk, lekker stil en als je veel vaart ook goed voor de portemonnee. Wat is het grote verschil tussen elektrische aandrijvingen en conventionele aandrijvingen met fossiele brandstoffen?

Voordelen

Er zijn veel verschillende brandstoffen om een bootmotor mee aan te drijven. Wij speken van conventionele aandrijvingen als er gebruikt wordt gemaakt van fossiele brandstoffen zoals benzine, diesel en LPG. Ook al waren er al meer dan 100 jaar geleden elektrische bootaandrijvingen, ze worden in ons huidige tijdperk gezien als modern. Elektrische aandrijvingen bieden een combinatie van voordelen: ze zijn altijd stiller dan conventionele aandrijvingen, emissievrij dus milieuvriendelijker en hebben minder onderhoud nodig. Bijkomend voordeel is dat de stroomkosten per afgelegde afstand lager zijn dan van benzine- of diesel bij motoren op fossiele brandstof.

Kosten

Sommige gemeentes hanteren een verbod op het gebruik van verbrandingsmotoren en in Friesland bestaan al ‘electric only’ vaarroutes. In Amsterdam en Utrecht gelden forse (40-70 %) kortingen op het binnenhavengeld voor elektrisch aangedreven vaartuigen. Al met al zorgt dat ervoor, dat de pijn van soms wat hogere aanschafprijs voor een elektrische installatie, enigszins wordt verzacht. Wat de kosten voor een elektrische aandrijving zijn, ligt een beetje aan het soort aandrijving. Een hybride aandrijving combineert een elektrische motor meestal met een dieselmotor. Soms wordt een zogenaamde range-extender geïnstalleerd, een kleine generator die de accu’s onderweg kan bijladen door de diesel- of benzinemotor (een tijdje) te laten draaien. Ook dan spreek je van een hybride installatie. Hybride aandrijvingen zijn altijd kostbaarder omdat zo’n installatie uit twee gecombineerde motoren bestaat.

Drie soorten elektrische aandrijving

We onderscheiden drie soorten elektrische aandrijvingen. In de eerste plaats is er de inboard elektromotor die wordt gekoppeld aan een schroefas die onder de boot eindigt in de propeller. Daarnaast heb je de zogenaamde podmotor, een torpedo met schroef onder de boot. Deze kan -net als bij een saildrive- vast zijn bevestigd, een fixed podmotor, of draaiend worden gemaakt. Dan kun je met de motor sturen en heb je dus geen roer meer nodig. Het varen met een draaibare pod is simpel, maar vergt enge behendigheid omdat je weinig roerkracht hebt als de motor niet is ingeschakeld. Gelukkig draaien de meeste elektromotoren traploos, zodat je met een laag toerental altijd kunt blijven sturen.

De laatste elektrische aandrijvingsvorm is de elektrische buitenboordmotor. Steeds vaker wordt deze aan de spiegel of in de bun van kleine bootjes en sloepjes gebruikt. Door de accu’s onder de zitbanken onder te brengen ontstaat in het interieur van de boot een zee van ruimte. Er zijn buitenboordmotoren die op verschillende Voltages werken. De kleinste zogenaamde trollingmotoren werken op 12V. De sterkere werken op 24, 36 of 48V en hebben dus ook andere accupakketten. De dealers kunnen het beste adviseren welke aandrijving het beste is voor welke boot en wat voor accupakket daar bij hoort.

Niet voor snelvaren of op zee

Als een oude benzine- of dieselmotor moet worden vervangen is het zinvol om een elektrische aandrijving te overwegen. Maar dit heeft met de huidige stand van de techniek nog geen zin als je langere tijd wil snel-varen (bijvoorbeeld om snel grote afstanden af te leggen of om achter de boot te kunnen waterskiën) of als je met een zeilboot tochten over zee wil maken. Bij windstiltes moet je soms langere tijd van de motor gebruikmaken zonder dat je tussentijds kunt opladen. In veel andere gevallen is het de moeite waard om bij vervanging van de oude motor over een elektrische aandrijving na te denken.

DCIM\100MEDIA\DJI_0366.JPG

Overzicht verschillende aandrijvingen

  Elektrisch Hybride Benzine Diesel
Geluidniveau dB(A) 30-60 30-85 60-90 60-85
Geluid ★☆☆☆☆ ★☆☆☆☆ ★★★☆☆ ★★★☆☆
Installatie aanschaf ★★★★☆ ★★★★★ ★★☆☆☆ ★★★★☆
Energiekosten per afgelegde afstand ★☆☆☆☆ ★★☆☆☆ ★★★★☆ ★★★☆☆
Geschikt voor stadsgebruik ★★★★★ ★★★★★ ★★★☆☆ ★★★☆☆
Geschikt voor snel-varen ★☆☆☆☆ ★★★★☆ ★★★★★ ★★★★★
Geschikt voor daysailers ★★★★★ ★☆☆☆☆ ★★★☆☆ ★★★☆☆
Geschikt voor verhuur ★★★★★ ★★☆☆☆ ★★★☆☆ ★★★★☆
Geschikt voor open boten ★★★★★ ★★★☆☆ ★★★★★ ★★★★☆
Geschikt voor op zee ★☆☆☆☆ ★★★★☆ ★★★★★ ★★★★★
Geschikt voor kajuit motorjachten ★☆☆☆☆ ★★★★★ ★★★☆☆ ★★★★★
Geschikt voor wakeboard/waterski ★☆☆☆☆ ★★★☆☆ ★★★★★ ★★★★☆
Geschikt voor lange afstanden ★☆☆☆☆ ★★★★★ ★★★★☆ ★★★★★


Meer lezen over elektrisch varen? Lees dan verder op de Botentekoop Blog!
Zelf opzoek naar elektrische aandrijvingen? Bekijk dan het aanbod op Botentekoop.nl