Omdat ze op zoek waren naar een milieuvriendelijke boot, kozen Karin Hamel en haar man Gerard voor een sloep met elektrische aandrijving. Het werd een gebruikte Menken Cab, voorzien van een Bellman aandrijving, een flinke set accu’s en een stekker voor het opladen.

In eerste instantie kozen we uit milieuoverwegingen voor elektrisch. Mijn man werkt in de olie- en gas industrie en hij is -waar dat mogelijk is -altijd heel bewust bezig met alternatieve energiebronnen. Op zoek naar een gebruikte sloep kwamen we bij Menken Maritiem uit. Daar adviseerden ze ons goed en legden uit dat het milieu niet de belangrijkste overweging zou moeten zijn. Want de productie van batterijen en het chemisch afval na afloop zijn niet bepaald milieuvriendelijk. Uiteindelijk kozen we deze elektrische boot vooral voor de stilte.

Voor deze Cab hadden we een klein sloepje met een nogal luidruchtige buitenboordmotor. Degene die aan het stuur zat, kon tijdens het varen de anderen niet verstaan. Aantrekkelijk van elektrisch is, dat het voor de omgeving en voor jezelf rustig varen is. We gebruiken de boot niet om snel van A naar B te komen. Voor ons is het meer een drijvend terras waarmee we alle uithoeken van de plas kunnen bereiken.

Ons bevalt vooral die stilte goed. De actieradius is voor ons doel ruim genoeg, maar ik heb nog wel wat moeite met achteruitvaren een beetje extra gas kunnen geven. Het is een zware boot, dus de wendbaarheid is nog niet wat we gewend waren. Even dat dotje gas waarmee je de boot ‘een kontje geeft’ is lastiger. Onze kinderen en mijn man hebben er minder moeite mee, het zal een kwestie van oefenen zijn.

We zijn ‘mooi-weer-vaarders’, we trekken niet een paar dagen achter elkaar over de rivieren. Maar de boot wordt intensief gebuikt, door zowel ons als de kinderen. Als het kan varen we elke dag voor of na het eten een paar uurtjes, heerlijk. Dat is ook super makkelijk van elektrisch. ‘s Nachts ligt de boot aan de stekker. Als je wil varen ontkoppel je hem en vaar je weg, Je hoeft nooit na te denken over tanken. Eenmaal opgeladen kun je er uren mee varen.

Iets waar je echt op moet letten is dat je voldoende batterij capaciteit hebt, want in eerste instantie hadden we moeite met de actieradius. Als het dreigde te gaan onweren, wilden we snel terug naar huis, maar dat kon niet omdat je met te hard varen de accu’s direct leeg trekt. Na de eerste zomer hebben we daarom de batterij capaciteit laten verdubbelen. Ook is het systeem van 24 naar 48 Volt ge-upgrade en de motor werd van een 2,4kW een 4 kW Bellman.

Het grootste pre is de stilte. Van de Cab is ook de stabiliteit heel fijn. We genieten enorm als je hier langs het natuurgebied van de Botshol vaart. Dan kom je door een smalle sloot met rietkragen, verderop zie je de weilanden en er achter Amsterdam. Met dat uitzicht zonder geluid varen, dat is echt paradijselijk.

In dezelfde omstandigheden als wij, dus als je een boot regelmatig voor een paar uur rustig varen wil gebruiken, zou ik elektrisch varen iedereen aanraden. Voor ons is het in elk geval ideaal. Ik heb geen idee over de kosten. De motor en batterijen hebben eigenlijk geen onderhoud nodig. Een gewone motor moet je toch elk jaar een beurt laten geven. We laden onze accu’s met de stroom van onze zonnepanelen, dus de gebruikskosten zullen bijna niets zijn. De stilte vinden we nog belangrijker. Als we langs eilandjes varen, horen we vaak: ,,Oh wat een lekker stil bootje.” Daar genieten we het meest van: de stilte en het geklots van het water tegen ons bootje.

Meer lezen over elektrisch varen? Lees dan verder op de botentekoop blog!
Wil jij net zoals Karin ook elektrisch varen? Bekijk dan ons aanbod.