Alfastreet 23 Cabin Electric

Elektrisch varen is populair en dat gegeven leidt tot een hausse aan bijzondere stekkervaartuigen. De Sloveense Alfastreet 23 cabin electric is een klassiek gelijnde kajuittender met een opvallend praktisch hefdak en een buitengewoon verzorgde afwerking. Ook testten we de Open Sportuitvoering, een soepele, snelvarende tender.

Het verhaal achter Alfastreet is dat van de niet alledaagse Sloveense zakenman Istok Pockaj. Hij werd rijk met de bouw van speelautomaten en gaat in zijn vrije tijd graag varen. Samen met twee superjachtontwerpers van Venetian Design en een slimme ingenieur kwamen zij met een nieuw botenmerk, Alfastreet. Eerst kwam de elektrische 18 voet open, daarna gevolgd door de 23. Inmiddels staat er een 28 voeter op stapel en gaat het bedrijf door met het produceren van herkenbare boten met een mix van traditionele een moderne elementen. We gingen op pad met de elektrische kajuitversie van de 23 en met de 23 Open Sport.

Alfastreet 23 Cabin Electric

De romp van de Cabin Electric heeft een Venetiaanse uitstraling. De boot is op afstand herkenbaar als een Alfastreet aan het hefdak boven de kuip. Met een druk op de afstandsbediening is het vlakke dak elektro-hydraulisch omhoog en omlaag te brengen. In de laagste stand is de boot afgesloten en beschermd tegen regen, wind en diefstal. Of het mooi is, mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar praktisch is het zeker.

Achterop is een fijn zwemplateau. Een deel van de spiegel is te weg te klappen en zo te gebruiken als trap naar de kuip. Het bakboorddeel is bedoeld als bergruimte. In het midden is een opklapbaar deel waaronder de motor en de stuurinrichting zijn verborgen.

De kuip

In de kuip is achterin een U-vormige bank. De langsscheepse zitdelen lijken smal, maar blijken simpel te verschuiven, zodat je rond de tafel prima kunt zitten. Voor de opstaptreden zijn aan weerszijden consoles voor koelkast en optionele voorzieningen als een wasbak of kooktoestel. De bestuurdersplek is aan de zijkant van de boot, misschien even wennen, maar wel praktisch. In het gangboord zijn ook middenbolders geplaatst.

Aan stuurboord is een stuurbank bij een overzichtelijk dashboard. Je kunt er prettig zitten, maar de gashandle is te dicht naast het stuur geplaatst. De cabinversie verschilt van de open variant door de kleine kajuit onder het voordek. Daar is een tweepersoons V-bed en plek voor een chemisch toilet. De kajuit is afgesloten met twee mooie louvredeuren met simpele sluiting. Het houtwerk is schitterend, de afwerking is tot in de details verzorgd. Ook de constructie en het installatiewerk maken een degelijke indruk.

Aandrijving

In de elektrische versie wordt de aandrijving verzorgd met een Piktronik, 10kW podmotor. Je stuurt dus met de draaibare aandrijfunit en dat betekent gemakkelijk manoeuvreren. De boot weegt 2200 kilo en een deel daarvan komt voor rekening van de 4 x 260Ah AGM-accu’s. Deze standaard stroomvoorraad is uit te breiden tot het dubbele. Daarnaast kunnen zonnepanelen op de hardtop worden geplaatst. In Hybride vorm wordt er een Paguro dieselgenerator bij de motor geplaatst.

Wie per se niet elektrisch wil varen kan kiezen voor een traditionele 20-25pk buitenboordmotor in de bun. Voor wie het nog sneller moet is ook een sportversie met maximaal een 300pk benzinemotor, diesel met Z-drive of zelfs met jetaandrijving verkrijgbaar.

Onze ervaringen

Deze cabin electric vaart lekker. De motor is stil en het dak geeft een opvallend beschermd gevoel. Als je wil kun je door het ‘instapdeel’ toch in de zon zitten en een lage brug passeren we gemakkelijk door het dak elektrisch een halve meter lager te zetten. Dat de gashendel op de verkeerde plek zit merk je als je het stuur draait. Dan tik je onbedoeld het gas aan. Volgas gaat de boot 11 km/u. Met de accu’s heb je volgens het heldere display dan maar een half uurtje lol.

Tenders op Botentekoop

Neem je iets gas terug, dan heb je met 10 km/u vijf uur om te genieten en bij 6 km/u heb je zelfs 8,5 uur actieradius, veel meer dan gemiddelde tenderschippers varen. De boot stuurt opvallend makkelijk en draait super kort. Achteruit is bijna net zo simpel als vooruit, want je vaart exact naar de gewenste plek. Fijn is de stilte tijdens het varen. Je hoort vooral de omgevingsgeluiden zoals het water tegen de romp. De Alfastreet 23 cabin electric is geen boot om hard te varen, wel een om van de omgeving te genieten. Het is geen goedkope boot. De uitvoering met hydraulisch dak begint bij €58.201. Daarvoor krijg je een bijzondere boot met een hoog afwerkingsniveau en prima vaareigenschappen.

Alfastreet 23 Open Sport

Naast de elektrische kajuitversie brengt Jansen Yachts ook de Open Sportversie met inboard hekdrive-aandrijving op de markt. De geteste Alfastreet 23 Open is uitgevoerd met een Mercruiser 220pk benzinemotor. Deze is ondergebracht op dezelfde plek als waar bij de elektrische versie de stuurinrichting van de pod is geplaatst en waar je in de ouboardversie de buitenboordmotorbun vindt.

Indeling tender

De indeling van de boot is eenvoudig. Op de plaats van de kajuit is in de open versie een U bank met comfortabele rugleuningen. Achterin is ook een U-bank rond de tafel en aan bakboord een langsscheeps meevaarbankje. Alle banken hebben bergruimte onder de zittingen. De plek van de bestuurder is op een lekkere stoel, op een opengewerkte metalen kist aan stuurboord, prima geschikt voor het snelvaren. De motor heeft voldoende ruimte en is solide geïnstalleerd. De motorruimte is overzichtelijk ingedeeld en goed toegankelijk.

De dakconstructie krijgt in de snelvarende uitvoering veel meer te verduren, maar kan de klappen prima aan. Het dak fungeert tijdens het varen niet als een zeil maar als een lekkere bimini. Ook van de Open Sportversie is de constructie prima en de afwerking netjes.

Motor Alfastreet

De boot met 220pk Mercruiser vaart als een scheermes. De motor maakt een fijn brommend geluid, maar na de elektrische versie is dat even wennen. De Alfastreet presteert prima in het korte bochtenwerk, stationair draait ze zelfs rond de eigen as. Als je het gas opendraait, accelereert ze als een bronstige hengst. De top werd geklokt op 58 km/u. Het is duidelijk dat de boot een uitstekende rompvorm heeft, want tijdens alle fases van het testen voelt ze heerlijk aan. Het hefdak geeft misschien een wat simpele, bedaarde uitstraling maar als je het gas opentrekt heb je daar beslist geen last van. Dan ben je op pad met een verrassend soepele sprinter met uitstekend bochtenwerk.

Conclusie boottest Alfastreet 23

Constructie: ****
Comfort & Ruimte: ****
Afwerking: ****
Ergonomie: ***
Vaareigenschappen: ****
Prijs/Kwaliteit: ***

Technische Specificaties

Lengte: 7,80 m.
Breedte: 2,42 m.
Diepgang: 0,40 m.
Waterverplaatsing: 1980 kg
Motorisering: 10 kW elektrisch / 220pk Mercruiser Benzine
Prijs vanaf: € 58.201 (elektrisch)

Meer informatie vind je op www.jansenyachts.nl

Aanbod tenders

Benieuwd welke tenders er nu te koop staan? Bekijk hier het aanbod