De belangrijkste trend van de laatste jaren is ongetwijfeld de opkomst van de elektrische aandrijvingen. In 1997 introduceerde Vetus voor het eerst een elektrische voorstuwing. Inmiddels is de markt een stuk verder ontwikkeld en dit jaar kwam Vetus met twee splinternieuwe elektrische aandrijvingen. Het zijn doordachte, plug & play systemen van de grootste Nederlandse motorenleverancier voor de watersport.

In steeds meer gebieden worden conventionele, met fossiele bandstoffen aangedreven boten geweerd. Elektrisch varen is dan de oplossing. Vetus haakt in op deze trend met twee nieuwe types motoren voor de meest gangbare kleine boten die geschikt zijn voor elektrische voortstuwing.

Schroefassysteem

De eerste nieuwe elektrische aandrijving is de E-LINE. Het is een compacte, efficiënte, plug & play elektrische aandrijving voor schroefassystemen en kan worden gebruikt voor zowel nieuwbouw als voor her-motorisering. Verouderde benzine- en dieselmotoren worden steeds vaker vervangen door een stille en zuinige elektromotor. De E-LINE aandrijving werkt met het V-CAN bus systeem en voldoet aan alle huidige en toekomstige emissie-eisen. Dat is niet zo moeilijk, want de emissie van een elektrische aandrijving is nul. Bovendien zijn de motoren vrijwel onderhoudsvrij. De Vetus E-LINE is de enige elektrische aandrijving met het ‘active motor braking’ systeem. Dit houdt in dat zonder vertraging van voor- in achteruit geschakeld kan worden. Deze elektrische motoren schakelen door middel van slimme software elektrisch van voor- naar achteruit. Zo heb je een krachtige elektrische aandrijving waarmee je kan varen zoals je gewend bent.

Actieradius

In de bijgaande grafiek zie je hoe de snelheid van een 7 meter sloep van 1200 kg zich verhoudt tot de actieradius. De aangehouden snelheid is van grote invloed op het vaarbereik, maar het is ook duidelijk dat een dag varen met gemiddelde snelheid totaal geen probleem is. De prijs van de E-LINE motorunit begint bij 4500 euro en loopt tot €6300. Daar komen soms nog een paar onderdelen bij, zoals een flexibele koppeling, een schroefas, de acculader en de accu’s. In totaal is her-motorisering voor bijvoorbeeld een sloep met dit systeem mogelijk vanaf ongeveer 10.000 euro. Dan heb je een modern, slim, stil en energievriendelijk systeem, dat volkomen toekomstbestendig is

Pod-systeem

Naast de E-LINE elektrische aandrijvingen voor schroefassystemen, heeft motorproducent Vetus nog een andere elektrische aandrijving op de markt gebracht. Dat is de E-POD, een complete elektrische aandrijfunit die onder de boot wordt gemonteerd en die wordt gekenmerkt door de bijzondere vormgeving. De E-POD is zo ontworpen dat hij trillings- en geluidsvrij werkt. Het propeller ontwerp is gebaseerd op een onderzeeboot design van het fameuze Nederlandse onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen. De propeller is omsloten, zodat er bijna geen cavitatie meer optreedt. Hierdoor treden er minder verliezen op dan bij een conventionele schroef. Het volledige systeem is erg compact doordat er voor de aandrijving geen aparte motor en staartstuk meer nodig zijn. Assen of andere draaiende delen binnenin de boot zijn met dit systeem verleden tijd. Daardoor is zo’n aandrijfunit gemakkelijk onder de boot te bouwen. De E-POD kan met een datakabel eenvoudig aan een bestaande Vetus CAN lijn in de boot worden gekoppeld. Extra elektriciteitskabels zijn dan overbodig. De installatie is daarom extreem eenvoudig en het onderhoud is eveneens voor deze nieuwe POD-aandrijving zeer beperkt.

Prijs

Ook de E-POD aandrijving beschikt over het ‘active motor braking’ systeem. Remmen met de motor kan zonder vertraging en zo heb je gemakkelijk totale controle over de boot. Een compleet 8 kilowatt elektrisch E-POD aandrijvingssysteem met motor, accu’s monitor, bedieningshendel, walstroomkabel en lader komt op ongeveer 14.000 euro. De E-LINE aandrijvingen zijn er in drie vermogens, van 5 kw, 7,5 kW en 10 kW. Deze elektrische vermogens zijn vergelijkbaar met de meest gangbare aandrijvingen voor kleine dag- en weekendboten zoals sloepen, waterverplaatsende tenders en daysailers. De E-LINE en E-POD aandrijvingen zijn standaard uitgerust met een slimme 48 V controller die het mogelijk maakt te laden met een 24V acculader. Een slimme manier om kosten te besparen op duurdere 48V laders.

Meer informatie over de nieuwe elektrische aandrijvingen van Vetus: www.vetus.com
Of bekijk het aanbod van Vetus op Botentekoop.nl