Enkhuizen 680 tender

Ruim 25 jaar geleden begon Jan Stoop met de bouw van een schattig sloepje. De Enkhuizensloep 500 werd het eerste product van een succesvol familiebedrijf dat jaarlijks wel vijftig boten bouwt. De laatste jaren komt de werf geregeld met nieuw modellen, zoals de Enkhuizen 680 tender.

De Enkhuizen 680 tender is een kenmerkend product van de Enkhuizen werf. Met overnaadse polyester romp, loodrechte neus, flinke zeeg en briljant teakwerk. In alle opzichten levert het een strak gelijnd bewijs van het ambachtelijke vakwerk van vader en zoon Stoop.

Indeling van de Enkhuizen 680 tender
Indeling van de Enkhuizen 680 tender

Extra’s in de indeling

De indeling is zoals je van een tender mag verwachten, maar deze Enkhuizen heeft een paar extra’s die de ervaring van de werf benadrukken. De spiegel heeft een simpel af te sluiten doorstap en dat is gemakkelijk bij het zwemmen en veilig bij het varen. Bij de banken voorin is de vloer verdiept. Daardoor zitten de passagiers er lekker beschut en hinderen het zicht van de stuurman niet. De rugleuningen zijn ter plekke hoog en comfortabel.

Enkhuizen 680 tender
Opvallend aan deze tender is de voorruit

Opvallend aan de overnaadse 680 is de voorruit, een onderdeel van de buiskap dat regelrecht van een Amerikaanse sportboot afkomstig lijkt. Andere invloeden uit de USA zijn de veelvuldig te vinden bekerhouders. In het midden zijn twee consoles die voor de optionele koelkast, komfoortje en wasbak benut kunnen worden. Onder het voordek is een ‘toilet voor hoge nood’ gemaakt. De ruimte is erg laag, maar te gebruiken en de wetenschap dat er een toilet aan boord is, stelt al veel mensen gerust.

Teakhout

De polyester tender is overvloedig voorzien van dik, massief teakhout, dat bovendien prachtig is verwerkt. Ook het polyesterwerk, de binnenzijde van de opbergruimtes en de installatie van alle techniek is voorbeeldig uitgevoerd. De schitterend vormgegeven stuurconsole zit vast aan de motorkist en scharniert aan de stuurzijde. Daardoor is deze beperkt, maar voldoende voor regulier onderhoud, open te zetten.

De Enkhuizen 680 tender is overvloedig voorzien van dik, massief teakhout
De Enkhuizen 680 tender is overvloedig voorzien van dik, massief teakhout

Vaareigenschappen

Bij het varen valt op dat de dieselmotor prima is geïsoleerd. In de testboot lag een 52 pk Vetus viercilinder diesel en op vol vermogen ligt daarmee de top op iets meer dan 20 km/u. Standaard wordt de tender geleverd met een 29pk driecilinder Yanmar. De boot is door de hydraulische besturing licht en direct op de gewenste koers te krijgen. Ook achteruit varend is het manoeuvreren kinderspel, want de lange kiel maakt de boot mooi koersstabiel.

Onze ervaring met de Enkhuizen 680 tender
Onze ervaring met de Enkhuizen 680 tender

Conclusie Enkhuizen 680 tender

Met een standaardprijs vanaf € 44.000 is de Enkhuizen 680 niet de goedkoopste tender in haar lengte. Maar de kwaliteit kun je er al op afstand aan aflezen en daardoor blijft de boot haar waarde na een aantal jaren gebruiksplezier behouden. Dat maakt deze tender een aantrekkelijke keuze voor mensen die degelijk vakwerk op hun waarde weten te schatten.

Tenders op Botentekoop

Cijfer 8,6

Comfort & Ruimte ****
Ergonomie ****
Afwerking ****
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ****

Enkhuizen 680 tender
Ambachtelijke vakwerk van vader en zoon Stoop

Technische Specificaties

Lengte: 6.80m
Breedte: 2.50m
Diepgang: 0.55m
Doorvaarthoogte: 1.15m
Waterverplaatsing: 1600kg
Motorvermogen: 29-140pk
Prijs: vanaf € 43.995

Een aantrekkelijke keuze voor mensen die degelijk vakwerk op hun waarde weten te schatten
Een aantrekkelijke keuze voor mensen die degelijk vakwerk op hun waarde weten te schatten

Nog meer boottesten bekijken? Klik dan hier.