Exide accu's

Thomas Edison, de bekende Amerikaanse uitvinder, ontwikkelde rond 1900 de eerste accu’s voor grootschalige productie. Hij was ook de ‘founding father’ van Exide Technologies, het bedrijf dat na ruim 120 jaar productontwikkeling nog steeds de honger van de aan elektriciteit verslaafde mensheid stilt.

Daar horen ook heel wat bootbezitters bij, voor wie een lange autonomie vaak van groot belang is. Exide heeft van alle producenten de meeste ervaring in huis om voor gebruik op een aanlegplaats of onderweg, de perfecte accu te produceren.

Verschillende soorten accu’s

De juiste accu bepaal je niet alleen aan de hand van het gewenste vermogen, maar ook met het feitelijke gebruik in gedachten. Een motor starten is iets anders dan een koelkast laten draaien. In grote lijnen zijn er drie traditionele accutypes.

1 – Startaccu’s

Wanneer een motor elektrisch wordt gestart, vraagt dit een kortstondige maar grote hoeveelheid stroom van de batterij. Zodra de motor loopt wordt er door de dynamo geladen en heeft de accu verder niet meer zoveel te doen. Exide biedt hier twee mogelijkheden. Een conventionele lood/zuur accu of een AGM met vlakke platen of met spiraalvormige cellen.

Eerstgenoemde is een budgetvriendelijke oplossing maar zal niet overal even goed voldoen. Een lood/zuur accu ‘ont-gas-t’ tijdens het laden door de doppen en zal zo af en toe met gedemineraliseerd water moeten worden nagevuld. Ook is er een speciale container nodig voor een veilige inbouw.

Bij een AGM accu geldt dat niet. AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Een glasvezelvlies tussen de platen fungeert als spons en houdt zodoende het elektrolyt op zijn plaats en gaat gasvorming tegen. Deze accu’s zijn geheel zuurdicht en kunnen dan ook zonder bezwaar gebruikt worden in een camper of caravan. Inbouw-beperkingen zijn er niet zodat ze ook ergens in het interieur geplaatst kunnen worden. Een speciale accubak is niet nodig. Daarnaast laat een AGM accu een veel betere weerstand tegen trillingen zien en kunnen ze een langere tijd inactief zijn zonder aan levensduur in te boeten. Een voordeel voor een boot die niet het hele jaar door wordt gebruikt.

De Orbitaltechnologie van Exide voegt hier compacte afmetingen en een gering gewicht aan toe. Door geen vlakke loodplaten te gebruiken maar een wikkeling van een dun loodraster wordt er veel ruimte bespaard en kan de accu sneller lading opnemen. Het grootste voordeel van deze techniek is echter een extreem hoog koud-startvermogen en dito trillingsbestendigheid.

2 – Equipment accu’s

Voor alle apparatuur in een boot die een constante stroomvoorziening nodig hebben, levert Exide de Equipment accu’s. Geen enkele accu houdt van gehele ontlading maar dit type is daar beter tegen bestand. Ontworpen om niet zozeer een korte stroompiek te leveren maar om zo lang mogelijk koelkast, verlichting of een laptop probleemloos te laten functioneren. Hier is een keuze tussen traditionele lood/zuur techniek of een compactere gelaccu. Bij deze accu’s wordt het zuur omgevormd tot een gel, zodat elke uitloop vermeden wordt. In vergelijk met een lood/zuur accu heeft een gelaccu een lagere koudstartstroom, zodat dit type niet als startaccu geschikt is. Ook is de oplaadtijd langer. De gel speelt hier een vertragende rol in. Daar staat echter tegenover dat de accu langer ontladen kan worden, meer energie levert en de zelfontlading ook veel trager gaat.

Belangrijk is om van een accubank de juiste omvang te bepalen. Wat is er allemaal aanwezig, hoeveel verbruikt het en hoe lang staat het aan. Het totaal van deze energiebalans levert een hoeveelheid watt per uur (Wh) op die, vermenigvuldigd met een veiligheidsmarge, het benodigde vermogen aanwijst.

3 – Duale accu’s

Een kleinere boot kan genoeg hebben aan een enkele accu om de motor te starten en een lampje te laten branden. Een Dual accu van Exide komt dan in aanmerking. Deze is van beide markten thuis en verkrijgbaar als lood/zuur accu, AGM met vlakke platen of in gewicht- en ruimte besparende uitvoering met Orbitaltechnologie.

Wanneer in een grotere boot met meerdere personen elektriciteit wordt verbruikt, is daar vaak veel stroom voor nodig, meestal kortstondig maar soms ook wat langer. Gelet op de hoge stroomafname is een eigen accu dan gewenst. Om een lange stroomkabel te vermijden ook liever in de buurt van de betreffende verbruikers. Een compacte accu, zoals de Dual AGM, die minder ruimte inneemt in het interieur, is dan een uitkomst. Ook is de snellere oplaadtijd van een AGM accu hier in het voordeel.

Laden Exide accu's

Laden

De levensduur van een accu wordt ingekort wanneer deze niet vaak genoeg volledig wordt opgeladen. Zonnepanelen of de dynamo staan te kort in hun werk om dit met name bij een gelaccu goed te volbrengen. Belangrijk is om een accu eens per maand volledig op te laden met een goede, op het accutype toegesneden lader. Exide laders zijn op gebruik in boten aangepast en hebben een schakeling die de accu op de juiste manier oplaadt zonder vermogen of levensduur aan te tasten.

Duurzaam

Exide Technologies is met vestigingen in meer dan 80 landen uitgegroeid tot een van s’werelds grootste producenten van accu’s. Ook in de automobielsector is Exide een toonaangevende leverancier en worden de producten veelal af fabriek toegepast. Exide heeft daarbij oog voor het milieu. In een aantal state of the art fabrieken worden oude accu’s gerecycled tot bruikbaar materiaal waar weer nieuwe accu’s van gemaakt worden.

Voor meer informatie: www.exide.com

Groot aanbod

Ben je op zoek naar een boot? Wij hebben een groot aanbod nieuwe en gebruikte boten in alle soorten en maten. Bekijk hier het huidige aanbod. Of bekijk nog meer watersport-tips.