Fibrafort Style 210

In Nederland zijn Fibrafort boten nog niet zo bekend. Dit in tegenstelling tot Zuid- en Midden-Amerika waar de Braziliaanse sportboten enorm populair zijn. Logisch, want ze zijn licht, snel en betaalbaar. Epco Ongering testte de Fibrafort Style 210 met 150pk Tohatsu.

Sterke vezels

De fabriek waar Fibrafort boten worden gebouwd, bouwt al 30 jaar uitsluitend boten van glasvezel versterkt polyester. Vertaal ‘vezel’ en ‘sterk’, en je begrijpt de naam Fibrafort. Het merk heeft dealers in 43 landen, waaronder Rusland, Duitsland, Zuid Afrika en Australië. In Nederland is Boat Import Holland de vertegenwoordiger.

Epco Ongering testte de Fibrafort Style 210 met 150pk Tohatsu.
Epco Ongering testte de Fibrafort Style 210 met 150pk Tohatsu.

Elke maand verlaten ongeveer honderd nieuwe boten de productielocatie. Daarmee komt het totaal aan rondvarende Fibrafort boten op 15.000 en dat maakt het een van de grotere spelers op de sportbotenmarkt buiten de USA. Elk jaar groeit de productie met circa 20%, mede dankzij de sterk groeiende belangstelling voor watersport in het eigen land. Tegenwoordig werken er meer dan 300 man op de 7200m2 grote werf in Itajai.

Bowrider

De geteste Style 210 is een bowrider in de populaire maat van 21 voet. Het is een vloeiend gelijnde, strakke, compacte speedboot, waar het plezier in het varen vanaf spat. Opvallend is de getrapte romp, met een bijzonder gevormde trede in het onderwaterschip. Achterop is een groot zwemplateau met telescopische zwemladder en een doorstap naar de fijn ingedeelde, zelflozende kuip. Achterin is een comfortabele L-bank en aan de andere kant een klein zitje voor de waterski uitkijk. Grappig zijn details als het spoelbakje en de vaste plek voor de koelbox. Onder de vloer is een langwerpig ski-luik. Achter de voorruit zijn aan weerszijden fijne driekleurige kuipstoelen.

Het dashboard is netjes en ergonomisch vormgegeven
Het dashboard is netjes en ergonomisch vormgegeven.

Het dashboard is netjes en ergonomisch vormgegeven met twee grote en twee kleine klokken, symmetrisch geplaatst. Er zijn zes schakelaars achter het stuur, ergonomisch niet de handigste plek, maar je vindt er ook een 12V aansluiting en prima handgrepen. Die zie je ook bij de bijrijder en bij de ziplekken voor in de boeg. Daar kom je door het middendeel van de voorruit weg te klappen. Hier zijn aan weerszijden gewelfde banken, die voor een volwassene net iets te kort zijn. De bekerhouders naast de comfortabele banken zijn niet vergeten. Vooral kinderen vinden deze plek fantastisch. Helemaal voorop is een ankerluik.

Slim

Het polyesterwerk is goed en ook de afwerking klopt. Jammer is alleen dat de achtergrond van het dashboard en de bijrijder console nogal eenvoudig aandoen. Carbon folie op die plekken zou de uitstraling enorm verbeteren. De kussens zijn degelijk, de afwerking is tot in de binnenkant van de opbergruimtes verzorgd. Door de slimme indeling krijg je op net iets meer dan zes meter lengte heel veel boot.

Aan de spiegel hangt een 150pk Tohatsu motor.
Aan de spiegel hangt een 150pk Tohatsu motor.

Aan de spiegel hangt een 150pk Tohatsu motor, de maximale motorisering voor dit model. Tohatsu maakt voor de grotere modellen gebruik van de techniek van Honda. De 150 pk is een viercilinder met 2354 cc inhoud en heeft de beschikking over high-tech snufjes als variabele kleptiming, EcoMo voor een efficiënter brandstofverbruik en BLAST, wat zorgt voor een hoger koppel bij een laag toerental en dus voor betere acceleratie. Het is een stille, zuinige, maar vooral snelle soepele motor, die uitstekend past bij deze Style 210 van Fibrafort.

Plezier

Bij het wegvaren valt op dat de boot mooi langzaam kan varen, wat het manoeuvreren makkelijk maakt. De boot draait bijna om de as en gaat achteruit varend makkelijk de kant op die je aangeeft. Accelereren is een feest. De boot komt in een paar tellen in plane en bereikt in amper 10 tellen de top van 77 km/u. De Style springt als een Sambadanser over de golven en voelt strak en beheerst aan. Op rustiger water moet een topsnelheid van 80 km/u haalbaar zijn. Ondanks de forse golven vaart de Fibrafort mooi droog. Dat maakt het tot een fijne genietboot met een aantrekkelijk prijskaartje. De boot zelf kost net geen 23 mille. Motorisering begint bij 80 pk, die kost bij Tohatsu €11.299. Al met al komt de geteste Fibrafort Style 210 met 150 pk aan de spiegel op €40.000. Dat is een prijs waarvoor je een slim ingedeelde boot krijgt, die garant staat voor jaren vol puur vaarplezier.

Een slim ingedeelde boot die garant staat voor jaren vol puur vaarplezier.
Een slim ingedeelde boot die garant staat voor jaren vol puur vaarplezier.

Technische Specificaties

Fibrafort Style 210 met 150pk Tohatsu

Lengte: 6,70 m.
Breedte: 2,32 m.
Diepgang: 0,48 m.
Waterverplaatsing: 900 kg
Motorisering: 60-150pk Tohatsu
Prijs vanaf: € 22.950, motor 150 pk €16.999

Meer info: www.boatimportholland.nl

Snelle boten

Op zoek naar een boot waarmee je vol gas het water over kunt? Op Botentekoop.nl kun je kiezen uit een groot aanbod speedboten en sportboten. Of lees je liever meer artikelen over snel varen?