Nederlandse bootbouwers zijn ambitieus, veel zijn er ook vakbekwaam, maar een moderne, snelle, oogstrelende sportboot lanceren lukt maar weinigen. Robert-Jan Sanders verkocht jarenlang buitenlandse sportboten, maar vond het tijd voor iets helemaal anders. Het oogstrelende resultaat is de Flynt 956 Nova. Hij is er terecht apetrots op.

Als je een boot bouwt zijn de grote lijnen essentieel. Maak je daarin verkeerde keuzes, dan werkt dat door in alle details. Niet voor niks zeggen de Britten: “the devil is in the detail”. Wij zeggen: “Aan de grote lijnen herken je de meester, maar in de duivelse details het genie.”

Wensenlijst

Sanders’ zoektocht naar een nieuw model kwam na de nodige schetsen uit bij het Friese ontwerpbureau Vripack. Hij werkte zijn ideeën samen uit en kwam tot een 32 voet (9.56m.) lang jacht dat alle wensen van de kritische moderne consument zou kunnen inwilligen. Het lijstje met eisen was lang. Voorop stond ‘design dat je bij blijft’, een ontwerp dat je steeds nieuwe lijnen, hoeken en gezichtspunten laat ontdekken. Een andere wens was dat de Flynt binnen drie tellen kon planeren en zou beschikken over onberispelijk vaargedrag in zowel glad als ruig water. Verder zou de boot voldoende gezellige buitenruimte moeten hebben, naast een stijlvolle overnachtingsmogelijkheid. Laatste punt op het wensenlijstje was een concurrerende prijs.

Bovenaanzicht van de Flynt 956 Nova.

Mooi is beter

Het design is bijzonder. De Flynt heeft een moderne, ‘sculptured hull’, een romp waarin ontelbare verrassende stijlelementen zijn verwerkt. De boeg is hoog en de spiegel heel laag. Van voor naar achter kijkend maken je ogen overuren om alle fraaie hoekjes, rondingen en andere elementen van de complexe beeldtaal te volgen. Nergens is de makkelijke weg gekozen, overal is bedacht dat de mooiere oplossing belangrijker was dan een praktische. Voorbeelden zijn de rvs roosters boven de loosgaten met de merknaam, de manier waarop het zwemplateau aan de romp vastzit en de luchthappers aan de zij- en achterzijde van de boot. Je blijft kijken. Achter de hoge boeg met glimmende rvs verfraaiing begint de reis langs de gebieden die allemaal een andere beeldtaal lijken te spreken. Het eerste uur zie je telkens nieuwe fraaie rondingen, hoeken of harmonieuze lijnen. Door de subtiele accenten is het lastig om de Flynt te categoriseren. Met de term sportboot doe je de Flynt tekort, het is een snelle lifestyle cruiser.

Mooie, harmonieuze lijnen.

Spinnenweb

De bouw van de polyester sandwich romp vindt in Nederland plaats, de afbouw van de eerste twee exemplaren nam Sanders zelf voor zijn rekening. Bijzonder is de vorm van het onderwaterschip. Dit zorgt er voor dat de boot snel kan accelereren, niet op de golven klapt en dat de spray perfect wordt afgebogen. Het voorste deel van de boot is gereserveerd voor de hoge boeg, die ruimte biedt aan een verrassend ruime kajuit. Het dek is vlak met prachtige flush luiken. De naar de kajuit entree is vrij smal, maar binnen word je overvallen door een overdaad aan designdetails, uitstekend belicht door de romp- en dakramen. De verstevigingen van het dak en de ramen zijn voorzien van schitterende houten omlijsting. De houten accenten doen denken aan een spinnenweb, waarin je ogen worden gevangen. Behalve een uit de kluiten gewassen bed vind je er ook een kleine kombuis met spoelbak en wijnkoelkast. Aan de andere kant is onder een zitje een simpel chemisch toiletje geplaatst. Het mat gelakte houtwerk is op superjachtniveau verwerkt.

Binnen word je overvallen door een overdaad aan designdetails, uitstekend belicht door de romp- en dakramen.

Flush

In de kuip vallen direct het lage, gebogen windscherm en de twee geveerde stoelen voorin op. Het zijn tekenen dat dit jacht is gemaakt voor pure snelheid. Daar pal achter zijn aan beide zijden opstaptreden. Dan komt het loungedeelte, dat even slim als fraai is vormgegeven. Achter de kussens die dit zitgedeelte afschermen zijn twee fijne loungebedden. Tussen deze zonneplekken vind je weer een fraai detail: dankzij een flush weggewerkte glasplaat kijk je rechtsreeks de motorkamer in. Deze visuele truc is geleend van supercars, waarvan de eigenaren eveneens trots zijn op hun aandrijving. In de motorkamer staan twee 350pk Mercruisers opgesteld, maar uitbreiding tot 2 x 480 pk is mogelijk. De motoren zijn gekoppeld aan Bravo 3 X hekdrives en dubbele propellers. Het installatiewerk is voorbeeldig en met name de luchtinlaat aan de achterzijde en de verlichting van het raam op het motorluik oogsten bewondering. Helemaal achterop is een riant zwemplateau met ingebouwde zwemtrap.

De twee 350pk Mercruisers opgesteld in de motorkamer.

Spoiler

Bij het wegvaren is het fijn dat je kunt beschikken over een sterke boegschroef, want de hoge boeg vangt makkelijk wind. De stuurplek zit heerlijk en alle bedieningsmiddelen zitten op de juiste plek. Op het open water van het Markermeer proberen we eerst wat simpele manoeuvres uit. De draaicirkel is kort en als je tekort zou komen kun je met de boegschroef corrigeren. Accelereren is alsof je als een raket wordt afgeschoten. In een oogwenk planeert de boot en schiet zonder te trimmen naar een duizelingwekkende top van 92 km/u. Zoals een kart aan het wegdek lijkt geplakt, vaart de Flynt alsof deze is vastgelijmd aan het water. Zo kun je superkort op snelheid draaien en regelmatig krijg je het gevoel alsof je bij Max Verstappen op de spoiler zit. In de kuip blijft iedereen ondanks de hoge snelheid en de sprongen over de korte golven kurkdroog. De Flynt vaart op het winderige grote water super strak en veert in de golven soepel in. Onberispelijk vaargedrag noemen we dat.

De Flynt is een bijzondere sportboot in het hoogste segment.

De ervaring leert dat hoe meer eisen je in een boot wil verwerken, hoe minder er van terecht komt. Sanders logenstraft met de Flynt alle bedenkingen op dit punt. De Flynt is een bijzondere sportboot in het hoogste segment. De prijs staat nog niet vast, maar zal vermoedelijk beginnen bij vijf ton. Vanwege de goede constructie, het hoge afwerkingsniveau en de uitstekende vaareigenschappen lijkt dat een reëel uitgangspunt voor een bijzonder stijlvol, puur Nederlands jacht.

Technische gegevens: Flynt 956 Nova

  • Lengte: 9,56 meter
  • Breedte: 3,00 meter
  • Diepgang: 0,80 meter
  • CE-ontwerpcategorie: B
  • Motorisering pk (kW): 2 x Mercruiser 350pk tot 2 x 480pk
  • Waterverplaatsing (kilo): 4.300
  • Vanaf-prijs (incl. btw): Op aanvraag

Meer informatie: www.flyntyachts.com.