Interboat

In 2019 vierde Interboat het 25-jarig jubileum en daarmee is het een van de oudste sloepenwerven van ons land. Inmiddels worden er in Zwartsluis naast sloepen ook Intenders en Intercruisers gebouwd. Botentekoop.nl kreeg een kijkje in de keuken van deze puur Nederlandse werf.

De Interboat werf beslaat een terrein van 7000 m2 met wel 10 verschillende hallen in het Overijsselse Zwartsluis. Het is stil in grote aankomsthal, die geen showroom meer is. Hier is de opslag van een groot aantal nieuwe boten die klaar staan voor aflevering. Zodra de winter voorbij is worden ze aan de klanten afgeleverd. Sommige nieuwe bootbezitters kunnen nauwelijks wachten. In Zwartsluis hebben ze de productie van hun droomboot op de voet gevolgd. Voor hen kan het niet snel genoeg voorjaar worden.

Botentekoop.nl kreeg een kijkje in de keuken van deze puur Nederlandse werf.
Botentekoop.nl kreeg een kijkje in de keuken van deze puur Nederlandse werf.

Eigen huis, eigen mensen

Alle Interboats worden compleet van A tot Z in Zwartsluis gebouwd. Van het met-de-hand lamineren van de rompen tot het inbouwen van de aandrijving en de afwerking met Esthec van vloeren en dekken, alles vindt in eigen huis en met eigen mensen plaats. De huidige recordverkoop zorgt voor enorme drukte in de productiehallen, maar het productieproces loopt gesmeerd. De radio speelt in elke hal muziek, de zender en het volume zijn afhankelijk van het soort werk. Hoe dan ook, de productiemensen weten exact wat van ze wordt verwacht, al dan niet begeleid door Hollandse meezingers of middle-of-the-road popmuziek.

Hand lay-up

We beginnen in de kraamkamer van de boten, de lamineerhal. Daar staan de grote rompmallen van de verschillende modellen. In vier mallen wordt gewerkt. In de mal van een Intender 700 brengen gemaskerde, in overall geklede mannen de gelcoat en de eerste glasvezel-laag aan. Even verderop is een Interboat 19 al wat verder dan de eerste stap, daar worden de glasvezelmatten hand lay-up in de mal gelegd, met hars bespoten. Dan wordt het geheel uitgerold. Iets verderop wacht een acht meter lange tender op het lossen uit de mal.

Lamineren met een soort dunne verfrollers.
Lamineren met een soort dunne verfrollers.

Op verschillende plekken van de lamineerhal zijn mannen met een soort dunne verfrollers bezig met het lamineren van kleinere onderdelen zoals dekken, stuurconsoles, bodemframes, luiken en ankerbakken. Voor optimale hars-glas verhouding worden sommige delen onder vacuüm verwerkt. Als een romp klaar is wordt de bodem in een volgende hal versterkt met een polyester webframe. In de aangrenzende hal worden gaten voor de opbergruimtes en luiken in de dekken gezaagd.

Vervolgens worden de rompen naar de installatiehal getransporteerd. Daar komen de motor, de elektrische installatie, de stuurinrichting en tanks in de romp. De muziek staat hier wat zachter en de mensen werken met boormachines, ratelsleutels en schroevendraaiers. In de aangrenzende hal worden gaten voor de opbergruimtes en luiken in de dekken gezaagd.

De motor wordt in de romp geplaatst.
De motor wordt in de romp geplaatst.

Testen

Uiteindelijk wordt het dek op een romp geplaatst. De aan elkaar gelijmde randen worden met klemmen vastgezet. Daarna is het tijd voor de afwerking. De kabelaring wordt vastgezet, de accessoires krijgen hun plek, de romp wordt gepoetst en schoongemaakt. Uiteindelijk test een monteur elke boot in de waterbak. De motor draait een uurtje in, alle specificaties worden afgevinkt op het formulier dat met de romp meereist. Na de finale kwaliteitscontrole is de boot klaar voor aflevering.

Tijdloos

Directeur Jerry Schuiten is met Interboat vergroeid. Amper afgestudeerd als econoom sprong hij full time in het beginnende sloepenbedrijf van zijn vader. Als geboren Loosdrechter groeide hij op aan het water. Hij hielp zijn vader toen deze in 1994 met de productie van de Interboat 16 begon.

Dat succesnummer werd in 1996 vergroot tot de Interboat 19, een model dat met een paar kleine wijzigingen nog altijd in productie is. Schuiten: ,,De 19 verdient met recht het predicaat ‘tijdloos’.” In de afgelopen 27 jaar bouwde Interboat een uitstekende naam op als het gaat om kwaliteit en waardevastheid. Schuiten: “We hebben altijd gekozen voor bouwkwaliteit, keuzes gemaakt voor comfort en gebruiksgemak en zijn nooit gezwicht voor radicale trends of goedkopere productiewijzen. Onze klanten waarderen kwaliteit en houden van rustig, wat klassiek design. Daarom hebben de meeste boten overnaadse lijnen. Buiten dat overnaads iets sterker is dan een gladde romp, geeft het de boot ook iets tijdloos.”

"Onze klanten houden van rustig, wat klassiek design."
“Onze klanten houden van rustig, wat klassiek design.”

Zuinig

“We hebben nooit overwogen om boten in lage lonen landen te produceren. Hier kun je het hele productieproces nauwgezet volgen, gemakkelijk innoveren en direct ingrijpen als er iets mis dreigt te gaan. Vanuit onze werf kunnen we elke wens inwilligen of elk probleem direct oplossen. Het uurloon is hier hoger, maar door de grotere efficiency kost de bouw ons minder uren. Wij streven er naar dat de boten hun waarde zo lang mogelijk behouden. Dat merken we dagelijks. Een voorbeeld? Pas werd een Interboat 17 uit 2001 voor €17.500 verkocht, dat is meer dan de boot in 2001 kostte. De meeste klanten zijn zuinig op hun Interboat. Na een poetsbeurt zag deze er weer als nieuw uit. Omdat alles met de hand wordt gemaakt is een Interboat misschien wat duurder in aanschaf, maar uiteindelijk schrijf je er veel minder op af.”

Inmiddels varen er 3500 Interboats rond, niet alleen in Nederland, maar ook veel in het buitenland. Ze zijn gewild, gebruikt nauwelijks te krijgen. Een oudere werknemer vertelt dat hij in december 25 jaar bij de werf werkt. Hij vindt het lamineren leuk werk. “Prachtig toch om te helpen zulke mooie boten te maken. Ik zou er best zelf een willen hebben.”

De Intender draait uitermate prettig, ligt stabiel en is uitstekend koersvast.
De Interboat Intender 700 MkII.

We hebben de Interboat Intender 700 MkII voor je getest. Hier bekijk je deze boottest. Meer informatie over Interboat vind je op www.interboat.nl of bekijk het huidige aanbod van Interboat. Meer watersportnieuws vind je hier.