Boris Hilberdink is de ondernemer achter veel succesvolle bedrijven. In 1996 begon hij vanuit Bohil Media met Botentekoop. Na een moeizaam begin werd het een eclatant succes. In 2007 nam de Telegraaf zijn bedrijf over. Na 25 jaar kijkt hij met plezier terug hoe het allemaal ooit begon. 

,,Ik hoef niet zo nodig in de picture te staan, maar het is wel leuk dat jullie aandacht besteden aan dit jubileum. 

Spaargeld

Op mijn 17e was ik klaar met de Havo en werd ‘per ongeluk’ ondernemer in modeaccessoires. Ik ben geen modemens en zag dat meer als opleiding, niet zozeer als mijn toekomst. Op mijn 24e verkocht ik mijn aandeel en nam een ‘sabattical year’. Ben gaan nadenken over: wat vind ik leuk, wat is een mooi bedrijf? Ik kwam er achter dat mijn liefde vooral bij boten lag. Van kinds af aan zat ik altijd op het water. In Zweden en in Amerika zag ik de opkomst van vraag-en aanbodbladen. Je op die manier oriënteren op een nieuwe boot vond ik veel leuker dan zoals toen gebruikelijk was, met saaie tekstjes in de krant. Het verbaasde me dat zoiets er nog niet in ons land was. Ik bedacht dat zo’n titel laagdrempelig, frequent en toegankelijk moest zijn. Vervolgens heb ik een businessplan gemaakt, mijn spaargeld ingezet en ben begonnen. Vooral het eerste half jaar was heel erg zwaar, bijna niemand wilde meewerken, want ik was een jong jochie en had in die wereld nog niks bewezen. Mijn spaargeld vloog er doorheen, ik vroeg me echt af of ik het moest doorzetten. 

Mijn liefde lag vooral bij boten.
Ik kwam er achter dat mijn liefde vooral bij boten lag. Van kinds af aan zat ik altijd op het water.

Emotie

In die tijd werden alle onverkochte bladen vernietigd. Vrij snel kreeg ik de gedachte om de onverkochte bladen terug te halen en te verspreiden over jachthavens, watersportbedrijven en horeca aan het water. Daardoor werd het blad bekend, kregen de adverteerders een betere respons en werd het herkend door watersporters. Dat was de ommekeer. Ten opzichte van de bestaande makelaarsbladen deden we veel meer emotie in het blad. Zo zetten we bijvoorbeeld een opa op de cover met zijn kleinzoon op de boot. In die tijd dachten we echt over alles heel goed na, zelfs over de ronding van de letters en de kleurstelling en vooral de emotie die het zou oproepen. We probeerden een vorm te vinden die iedereen aansprak. Het moest vooral eerlijk en vriendelijk zijn, aantrekkelijk zijn voor alle doelgroepen. Na een half jaar ging het lopen. In 1997 zetten we botentekoop.nl op, in 1998 camperstekoop.nl en caravanstekoop.nl, zo waren we continue aan het vernieuwen. Op de Hiswa deelden we ooit 70.000 bladen uit. Het tasje waarin de bladen werden uitgedeeld, was een praktisch idee van mijn toenmalige vrouw. Over dit tasje hadden we twee dagen volcontinue gebrainstormd. Een boot op internet zoeken moest ook gemakkelijk zijn.

Een Botentekoop stand op een beurs
Op de Hiswa deelden we ooit 70.000 bladen uit.

Multicultureel

De kracht van Botentekoop was dat we heel goed nadachten voordat we iets deden. Ook vormden we een team, we deden het met zijn allen, vormgevers, verkopers maar ook hadden we de beste office manager van Nederland. We gingen maar door, ook internationaal. Het idee om de stands op beurzen te bemannen met leuke jonge mensen komt van ons internet idee. We hadden op de beurs vrouwen met headsets op achter Apple computers gezet die met beursbezoekers op botentekoop.nl naar boten gingen zoeken. Voor veel mensen was dat hun eerste contact met internet. Dankzij de headset kon het publiek alles volgen. Watersport is vrije tijd, genieten, hobby. Daar horen vrolijke beelden bij. De meisjes bij ons op de stand werden betaald om naar de zonnebank te gaan. Op de beurs in maart liepen ze erbij alsof het al augustus was. We hadden geluiden van zeemeeuwen en geurmachines met zilte lucht op de stand, alles was gericht op de positieve watersportemotie. Ik wilde maatschappelijk ook iets goeds doen, we waren altijd al een multicultureel bedrijf, hadden oog voor het privé leven van onze werknemers. Mensen mochten ook wat anders naast hun werk doen als ze hun taken maar efficiënt deden. Dus werkten ze hard, maar met veel meer plezier. 

Twee meisjes op een beurs die betaald werden om naar de zonnebank te gaan.
De meisjes bij ons op de stand werden betaald om naar de zonnebank te gaan. Op de beurs in maart liepen ze erbij alsof het al augustus was.

Internetbubbel

Met de crash van de internetbubbel rond 2001 zetten de grote uitgeverijen alle internet activiteiten stop. Toen ben ik daar juist vol in gaan investeren. Er kwamen nieuwe modems waardoor je veel sneller foto’s en de eerste video’s kon bekijken. Door de investeringen werd onze positie zo sterk dat allerlei grote concerns gingen bellen. Ik kreeg te maken met concurrentie, ook van grote uitgeverijen. Dan heb je op het moment dat je super succesvol bent ineens een heel ander probleem. Maar ik ben competitief, ik ga de oorlog niet uit weg. Wel was ik op mijn hoede toen er partijen de tent wilden overnemen. Er kwamen soms gladde mannen die je duidelijk een loer wilden draaien. De Telegraaf stuurde nette mensen met wie ik goede afspraken kon maken. Na een jaar onderhandelen namen zij Bohil over. 

Er waren geluiden van zeemeeuwen en deurmachines om watersportemoties op te wekken.
Door de investeringen werd onze positie zo sterk dat allerlei grote concerns gingen bellen.

Genieten

Ik ging verder met mijn leven. Ik ging varen, liet een boot, (een X-55) bouwen. Met drie kleine kinderen van 2,3, en 5 jaar oud zijn we naar het Caraïbisch gebied gezeild. Dat was het bijzonderste jaar van mijn leven. Anderhalf jaar op een boot wonen, de oceaan oversteken, andere culturen zien en je boot als je huis zien. Toen we terug kwamen, waren we wel klaar met zeilen. In het Gooi kocht ik dit huis met een paardenbak en zijn mijn kinderen begonnen met paardrijden. Pas vier jaar geleden heb ik weer een boot gekocht. Nu investeer ik in vastgoed, ben mede eigenaar van een hotel en van Filling Pieces, een modemerk. Ik leid een ander leven nu, heb een nieuwe liefde, dat betekent: een nieuw leven. Gelukkig houdt ze ook van zeilen, ik denk er over om een catamaran te kopen voor op het IJsselmeer. Ik vind ondernemen heerlijk, maar nu wil ik vooral weer veel genieten buiten het werk.”