jeanneau

Het in Frankrijk gevestigde Jeanneau is onderdeel van de Beneteau groep. Met nog een aantal klinkende merknamen in de portfolio, de grootste botenbouwer ter wereld. Hoewel de naamsbekendheid van Jeanneau al snel het beeld van een zeiljacht oproept, begon het allemaal in 1961 met de productie van de eerste polyester sportboot. De werf geldt daarmee als een pionier in het bouwen met glasvezelversterkt polyester en heeft met ruim 50 jaar ervaring de kennis in huis om een uitgebalanceerd product te produceren.

De werf in Les Herbiers is vandaag nog steeds de grootste productielocatie waar onder andere de Leader en NC jachten gebouwd worden. Binnenwater is een tamelijk onbekend fenomeen in Frankrijk, mede hierdoor worden alle Jeanneau’s ontworpen en gebouwd voor gebruik op kustwater of open zee. Dit wordt o.a bereikt door de Prisma Process productiemethode waarmee de boten uitgerust worden. Jeanneau bereikt hiermee een zeer stijve constructie die bedoeld is voor open zee. De uiterst gladde afwerking die dit productieprocess met zich mee brengt zorgt voor een extra kwaliteitsbeleving. Voor de Nederlandse markt legt Boatland Dannijs zich toe op verschillende modellenseries.

Leader en NC series

In de categorie sportcruisers presenteert Jeanneau een serie jachten die een wat langer verblijf aan boord aantrekkelijk maken. Op een lengte van 8 tot een kleine 15 meter wordt veel bereikt. De Leader modellen beginnen bij een 8 meter cruiser met een open cockpit, alle andere Leaders en NC boten beschikken over een sport-top met overdekte stuurpositie waar met een groot schuifdak eenzelfde open beleving wordt gecreëerd. Luxe en design voeren de boventoon.

De Leader modellen hebben een pantry benedendeks. Hiermee is het bovendekse wat meer gericht op het buitenleven. De salon loopt gelijkvloers over in het achterdek waar je onder het verlengde dak van de salon nog een plek in de schaduw kunt vinden. Een XL zonnedek is voorop geplaatst. De NC modellen beschikken over een prominenter stuurhuis waar de kombuis ook een plaats heeft gevonden. Met deze indeling wordt er voornamelijk bovendeks geleefd. Alleen de slaapgelegenheid en natte cel zijn benedendeks geplaatst. De aandrijving van deze cruisers komt van inboard benzine- of dieselmotoren van respectievelijk Mercruiser of Volvo. De Leader 8 en NC 9 modellen zijn leverbaar met een enkele motor. De grotere exemplaren komen met een dubbel exemplaar. Op de Leader 46 en de NC 14 kan Volvo’s IPS aandrijving worden geplaatst, standaard is dit een sterndrive.

Cap Camarat

Maar liefst 13 modellen biedt de Cap Camarat serie, verdeeld over console en deck uitvoeringen met een open of gesloten boeg. Volbloed off shore boten met een hoog vrijboord voor een droge beschutte vaart en een flinke breedte voor extra stabiliteit en ruimte aan boord. De CC serie vormt met een centraal geplaatste console de basis. Deze is geheel open waarmee de nadruk op het buitenleven ligt. Voor comfortabele zitplaatsen zorgen een rondzit in de boeg en een bank tegen de spiegel naast de plaats voor de stuurman en een meevaarder achter de console. Eenmaal op de ankerplaats aangekomen is alles te transformeren in een lounge setting en kan het grote genieten beginnen.

DC Serie

De DC serie bestaat uit een tweetal deckboats die een aangenaam buitenleven combineren met het nuttige onderdeks zoals een bruikbaar toilet, slaapgelegenheid en een zee aan opbergruimte. Gangboorden zijn op dit soort boten niet gebruikelijk. De gang naar voren is mogelijk door het windscherm open te klappen. Maar Jeanneau heeft er met een king size trap voor gezorgd dat je altijd de boeg kunt bereiken om een lijn te beleggen of om plaats te nemen op het uitnodigende zonnebed.

WA Modellen

De WA modellen komen overeen met de hierboven genoemde CC serie maar dan met een gesloten voordek. WA staat voor walk around wat inhoud dat er beloopbare gangboorden zijn om het voordek te bereiken. In de console is een schuifdeur verwerkt om de cabine te bereiken. Groter dan je op deze lengtemaat zou verwachten. Mooi afgewerkt met hout en ouderwets vakmanschap. Naar ingelijmd tapijt tegen de wanden moet je op deze Europeanen tevergeefs zoeken. Strak en onderhoudsvriendelijk met een modern en toch scheeps karakter zijn kenmerken van het interieur. Alle Cap Camarat modellen zijn uitgerust met een outboard. Op de grotere modellen is een dubbele motorisering mogelijk.

Merry Fisher

Zoals de naam al aangeeft een boot om mee uit vissen te gaan. Maar dat is niet het enige doel van deze serie. De ruime open kuip, een licht en luchtig stuurhuis naast de accommodatie onderdeks maken deze boten net zo goed geschikt voor een mooie tocht met een gezin of een groep vrienden. Er is in een drietal modellen de keuze tussen een lay-out die aan dek meer ruimte geeft of onderdeks meer comfort biedt.

De Marlin uitvoeringen van de 695, 755 en 855 hebben een walkaround stuurhuis en een open boeg. Voor vissers geeft dit meer bewegingsruimte om actief te hengelen. Daarnaast legt deze indeling nog meer de nadruk op het buitenleven.  De andere versie is een uitvoering met verhoogde gangboorden en een gesloten boeg. Het spreekt voor zich dat hiermee onderdeks juist meer mogelijkheden ontstaan om een interieur te plaatsen waar je een weekend mee weg kunt. Daarbij is op een slimme manier gebruik gemaakt van alle ruimte die de lengte en breedte van de boten biedt. De Merry Fishers zijn allen uitgerust met een outboard. Op de 855 is een dubbele motorisering ook mogelijk.

Voor meer informatie:

Boatservice Dannijs B.V. / Boatland

Setheweg 18,

7942 LB Meppel             

+31 (0) 522 – 25 93 11

info@boatland.nl

www.boatland.nl           

facebook.com/boatland