De droom van veel watersporters is om een oud bootje te kopen en het helemaal op te knappen. KLM-Purser Marga Poot vond een stalen autoboot uit 1928 en wil dit juweeltje weer ouderwets laten glimmen. En passant liet ze de buitenboordmotor door een hypermoderne elektrische aandrijving vervangen. Een uitgebreide cosmetische operatie.

“Toen we dit bootje voor het eerst zagen, waren we direct verkocht. De eigenwijze lange neus, de grote kuip en die voorruit, daar werden we onmiddellijk verliefd op. We wonen in Friesland en dan ligt het voor de hand om een polyester sloepje te kopen, maar dit is veel leuker. Als ie klaar is komt de No.55 in het boothuis van vrienden te liggen, beschermd tegen weer en wind.”

Olympisch?

Marga Poot is een vrouw die van aanpakken weet. Ze zag de boot en wist onmiddellijk dat de buitenboordmotor er niet op hoorde. ,,De exacte geschiedenis is niet bekend, maar kenners vertelden dat het waarschijnlijk een autoboot van De Vries Lentsch is. We weten dat de geklonken stalen boot in 1928 in Amsterdam is gebouwd, misschien wel als juryboot voor het zeilen bij de Olympische Spelen die dat jaar werden gehouden.

Er zit een aparte rand in de boot, zoals je ook ziet bij andere stalen boten van De Vries Lentsch uit die tijd. Ook is onbekend wat voor motor er oorspronkelijk in zat. De vorige eigenaar was overleden en collega’s van hem hebben ons dat bootje vorig jaar juni verkocht. Toen zat er een Yamaha 25 pk buitenboordmotor aan. We zeiden tegen elkaar: de lijn is prachtig, maar die buitenboordmotor moet weg.”

Elektrisch

Na een periode oriënteren op alternatieve aandrijvingen, koos Marga voor een stuurbare podmotor. ,,We hebben in Friesland iets met elektrisch. We gebruiken de boot ook voor boodschappen. Dan kan ik naast de AH aanleggen, dat kost maar 5 minuten meer, maar je hebt wel lol. Met de onzichtbare elektrische aandrijving brengen we die mooie lijn weer terug. Met alle breek en laswerk is het een ongelofelijke ingreep, maar ik vind het leuk om te doen. En ik heb fantastische mensen die de technische dingen verzorgen en me helpen.”

Een van die mensen is André Kuijt van AK Maritime Service, dat onder meer de elektrische aandrijving verzorgde. ,,In dit twee ton zware stalen bootje is gekozen voor een 8kW draaibare 48V Kräutler motor en 8 x 390A AGM accu’s, zodat je 15kWh bruikbare energie hebt. Vanwege een beetje actieradiusangst is er een Fisher Panda 4 kW generator onder het voordek geplaatst. Daarmee kun je op kruissnelheid altijd doorvaren zolang je diesel hebt. Met de waterdichte lader krijg je de accu’s tussen 8 en 10 uur weer helemaal vol. Het meeste werk is gaan zitten in de constructie van de roerkoning en de ophanging van de generator. Omdat Marga een grotere kuip wilde en de generator voorin uit het zicht, moesten de accu’s vrij ver naar achter worden geplaatst. Als de boot in het water ligt, moet er nog wel worden getrimd om te zorgen dat ie mooi vlak door het water glijdt.”

Scheepstimmervrouw

Marga: ,,André weet echt alles, een echte vakman. Hij heeft alles goed doorgerekend, je krijgt precies waar je naar vraagt. Nu zijn we bezig met het interieur. Bij het timmerwerk is scheepstimmervrouw Roos Roelofsen van Zwaga Bedrijfsservice de baas.” Roos: ,,Soms lopen mensen alleen maar in de weg, maar dat geldt niet voor Marga. Als ik zeg wat er moet gebeuren en hoe, dan pakt zij het direct aan. Het is een uniek project en voor mij weer eens wat anders om samen aan zoiets moois te werken. “Marga: ,,Ik ben best handig, heb al meerdere huizen totaal verbouwd, maar een boot is toch iets anders. Ik ben blij dat Roos me helpt.

Bijna klaar

Het interieur houden we ongeveer zoals het er uitzag, dus niet met heel moderne zittingen. Ik heb zelf bekleding gemaakt om niet op het gekleurde skai te hoeven liggen. De bank in de kuip wordt 60 cm langer, dus we krijgen wat meer plek en dan is het ook makkelijk om erin te slapen. Het moet er allemaal een beetje ouderwets uitzien zodat je van buitenaf niet ziet dat de boot gerestaureerd is.

Ons bootje heeft zo’n mooie eigen lijn. Veel mensen reageren er op. Ze lopen vaak mee langs de kade om het van dichtbij te bekijken. Ik schat dat de boot over een klein maandje klaar is. Daarom ben ik nu ook alle dagen aan het werk. Ik kan niet wachten om te zien hoe lekker stil onze No.55 nu vaart.“

Meer lezen over elektrisch varen? Lees dan verder op de Botentekoop Blog!
Zelf opzoek naar een opknapper? Kijk dan naar ons aanbod op Botentekoop.nl