Klanten van het eerste uur: Aquatec

Bij de gemiddelde sloepvaarder zal de naam Aquatec niet direct een belletje doen rinkelen. Maar als je de merknamen noemt die deze Friese botenbouwer onder haar hoede heeft, begint een heel orkest te spelen. Makma, Maril en Antaris zijn op Botentekoop.nl de top 3 in meest gezochte sloepenmerken en maken van Aquatec de grootste Nederlandse sloepenbouwer.

Met het moderne Antaris, het exclusieve Makma en het klassieke Maril biedt Aquatec Industries voor iedere watersportliefhebber een keuze die het best bij de persoonlijke wensen past. Naast de bouw verzorgt Aquatec ook de verkoop. Alle modellen zijn te voelen en proeven in een 1.500 m2 grote indoor haven.  De locatie is het Friese Woudsend, in het hart van een watersportgebied waar iedere sloepvaarder zijn hart kan ophalen. 

De grote indoor haven in het Friese Woudsend
Alle modellen zijn te voelen en proeven in een 1.500 m2 grote indoor haven.

Antaris

De geschiedenis van Antaris begint meer dan 25 jaar geleden in 1989 met de naam Adria. Onder deze naam worden in het Overijsselse Ossenzijl de eerste sloepen gebouwd. In 2002 wordt het bedrijf overgenomen en het succes verder voortgezet onder de huidige merknaam, Antaris. Verdere groei maakte het noodzakelijk in 2005 naar het Friese Woudsend te verhuizen. Met succesnummers als de Antaris 520, Antaris 570 en Antaris 630 is één van de grootste sloepenmerken in Nederland ontstaan. Deze modellen hebben in de loop der jaren verschillende facelifts ondergaan om bij de tijd te blijven. Vanaf 2007 werden daarnaast de regenboogserie aan het assortiment toegevoegd met de RB18, RB22, RB24 en RB27. In 2009 volgen de tendersloepen van Antaris met de Connery lijn. Innovatie staat hoog in het vaandel bij Aquatec waarmee er regelmatig nieuwe model Antaris modellen geïntroduceerd worden. Tegenwoordig zijn de Fifty5, Sixty6 en de Seventy7 de Antaris hardlopers en is met de Antaris X een topmodel aan de lijn toegevoegd. 

Antaris sloep van bij Aquatec Industries.
Innovatie staat hoog in het vaandel bij Aquatec waarmee er regelmatig nieuwe model Antaris modellen geïntroduceerd worden.

Maril

In 1997 ging Maril Boats van start in Koudum. De naam Maril is afgeleid van de oudste kinderen van de oprichters, Mark en Ilse. Maril is met goede vaareigenschappen, comfort, veiligheid en kwaliteit sindsdien een geliefd sloepenmerk. Het begon allemaal met de Maril 625, nog steeds een zeer populair model. Hierna volgde in 1999 de Maril 850, een trendsetter in dit segment. In 2001 werd dit model aangepast en omgedoopt tot de Maril 890. In 2005 onderging deze een volgende update. Groter, ruimer, luxer en met stahoogte in de kajuit. De vraag naar grotere sloepen kwam vervolgens op gang en Maril sprong hier in 2005 als één van de eerste op in met de introductie van de Maril 860. Na enkele succesvolle jaren is vanuit dit model in 2008 de Maril 880 ontworpen en in 2010 is hier de Maril 880 Cabin aan toegevoegd. Ook zijn de 6 en 7NXT in het leven geroepen, de nieuwe generatie modern gelijnde sloepen.

Een Maril sloep.
De vraag naar grotere sloepen kwam op gang en Maril sprong hier in 2005 als één van de eerste op in met de introductie van de Maril 860.

Makma

Een zeiler uit Leiden zocht in 1986 voor zichzelf een vlet om zijn Regenboog tijdens wedstrijden te kunnen begeleiden. Hij belandde bij een bedrijfje dat zijn vlet zou kunnen bouwen. Helaas lag daar alles stil omdat de bouwer/ontwerper net was overleden. De ondernemende zeiler kon de mallen kopen en bouwde na een aantal aanpassingen alsnog de vlet en een tweede voor een vriend, waarna er nog vele volgden. Zo begon een groot en succesvol sloepenbedrijf. Eind mei 2007 namen twee ondernemers met voortvarende plannen Makma Yachting uit Leiden over. De producent van de Admiraalsloep, de Makma Vlet en de Caribbean Kajuitsloep ging hierna verder onder de naam Makma Marine. De kersverse eigenaren zetten bovendien in op schaalvergroting, internationalisering en uitbreiding van diensten en het assortiment. Maril Boats uit Koudum nam in 2008 Makma Marine over. Sinds afgelopen najaar bouwt Makma naast de Caribbean 31 en 36 ook de Cayos 27 en 28. 

Een Makma sloep van bij Aquatec Industries
De ondernemende zeiler kon de mallen kopen en bouwde na een aantal aanpassingen alsnog de vlet en een tweede voor een vriend, waarna er nog vele volgden.

Vanaf 2008 gingen Maril en Makma samen met Antaris verder onder de naam Aquatec Industries. Drie illustere sloepenmerken die door hun verschillende karakter ook in de toekomst gewoon naast elkaar blijven bestaan. 

Meer informatie: www.antarisboats.comwww.maril.nlwww.makmamarine.nl