Vetus

W.H. Den Ouden was de naam van de onderneming die Willem den Ouden vanuit zijn woonhuis in Rotterdam oprichtte, we schrijven het jaartal 1964. Dat is zo lang geleden, dat het de huidige generatie dieselschippers niet zoveel zal zeggen, maar Vetus, Latijn voor “oud”, de naam die de onderneming drie jaar later aannam, des te meer. Wanneer deze eerdergenoemde schippers hun motorkap optillen is de kans groot een -in karakteristiek geel gespoten – motorblok aan te treffen. Vanuit die woonkamer in Rotterdam kwam de hofleverancier voor o.a. sloepen en tenders voort. 

Willem den Ouden gaf zijn initiatief in scheepsbenodigdheden een vliegende start, in de eerste plaats door een gedrukte catalogus die in een oplage van 50.000 stuks werd verspreid. Dat was een unicum in een tijd van pen en papier, met misschien een typemachien. Daarnaast is Vetus vrijwel vanaf de start begonnen met het opbouwen van een internationaal netwerk. Niet voor niets is ook vandaag het sterke punt van het merk, dat service en onderdelen wereldwijd beschikbaar zijn. 

De gedrukte catalogus van Vetus.
Willem den Ouden gaf zijn initiatief in scheepsbenodigdheden een vliegende start, in de eerste plaats door een gedrukte catalogus die in een oplage van 50.000 stuks werd verspreid.

Van de eerste Morse handles met de kofferbak als magazijn, is Vetus in 1974 van start gegaan met het mariniseren van diesels. De eerste met een Peugeot dieselmotor als basis. Daarnaast heeft Vetus zich in rap tempo ontwikkeld tot een leverancier van alle techniek aan boord van pleziervaartuigen. De papieren catalogus met enorm veel technische uitleg is altijd de leidraad geweest in de groei en het succes van Vetus. Uiteraard is daar een net zo lijvige website bijgekomen. Eigenzinnige marketing is een ander kenmerk van Vetus. Zo kregen de scheepsdiesels geen saaie typeaanduiding maar een hondennaam, afhankelijk van de beestjes die op dat moment in de familie van oprichter Willem den Ouden voorkwamen. Ook op watersportbeurzen zorgt Vetus nog altijd voor een presentatie die opvalt.

In 2013 is Vetus onderdeel geworden van de Yanmar Group. Dat is een gezonde keuze, aangezien een tweetal sterker staat in de omslag naar elektrisch aangedreven boten. Daar is Vetus met dezelfde voortvarendheid op ingesprongen als de oprichter voor ogen had. 

Meer informatie: www.vetus.com