Vaarroute de Lek

Varen op de rivier de Lek is niet weggelegd voor beginners of watersporters met wrakke bootjes. De rivier is druk met beroepsvaart en plezierbootjes die uit hun winterslaap zijn ontwaakt. Wij liften mee met een motorjacht, dat koers zet richting het IJsselmeer.

Ons startpunt is Streefkerk, een dorpje in de Alblasserwaard met een opvallend grote jachthaven. We draaien de Lek op richting het oosten en stuiten direct op het pontveer naar het aan de andere oever gelegen Bergambacht. De Lek is een afsplitsing van de Rijn en stroomt snel, waarschijnlijk heeft het de afgelopen tijd in Duitsland hard geregend.

Kleine vrachtschepen

Kleine vrachtschepen

Het water is hier het domein van de kleine vrachtschepen die af- en aanvaren met ruwe materialen zoals zand, grind en olie. We passeren Ammerstol aan de linkerkant en Groot Ammers aan de rechteroever. Tussen de Krimpener- en Alblasserwaard vaart een veerpontje vanaf het Oudemannenhuisje in Ammerstol. In dit Lekdorp werd het geld vroeger verdiend met de handel in zalm. Nadat in 1921 de laatste vooroorlogse zalm werd gevangen, droogde de handel op. Gelukkig is in 2016 weer de eerste naoorlogse zalm in de Lek gesignaleerd.

Hotel Belvedere vaarroute
Hotel Belvedere

Hotel Belvedere

De eerstvolgende plaats aan onze linkeroever is Schoonhoven, niet te missen met Hotel Belvedere als trekpleister. Ernaast is de ingang naar het aantrekkelijke Zuid-Hollandse stadje, even verderop is de brede opgang naar de pont, die Schoonhoven verbindt met het langgerekte Groot Ammers aan de Zuidkant van de Lek.

Voorbij Schoonhoven begint aan de noordoever de provincie Utrecht. De scheepvaart neemt in dit gebied toe en daarom zijn we extra alert. Kort onder de oever spotten we twee kano’s. De sportievelingen weten dat ze niet in de buurt van de andere riviergebruikers moeten komen en varen angstvallig dicht bij de kant. Als er een schip passeert, worden ze hoog opgetild en verderop neergesmeten. Behendig pareren ze met een paar ferme slagen deze ruwe verstoring van hun workout.

Gerbrandytoren
Gerbrandytoren

Links ligt het dorpje Lopik met de niet te missen televisiemast die eigenlijk Gerbrandytoren heet. Deze is met 372 meter de hoogste constructie in Nederland en al 58 jaar in gebruik.

Brug naar Vreeswijk

Bij Nieuwegein verlaten we de drukke Lek en koersen net voorbij de A2 brug naar Vreeswijk. Wij varen langs het rustige dorpje door de Koninginnesluis. Het contrast tussen de drukbevaren rivier en het rustige Vreeswijk is opvallend. We varen nu naar het noorden en passeren talloze afgemeerde binnenvaartschepen en een groot aantal fabriekshallen.

Jutphaas

Even verderop heet de bebouwde kern Jutphaas. Daar liggen langs de kade veel kleine plezierbootjes afgemeerd. Voorbij het prachtige park rond kasteel Rijnhuizen passeren we een opvallende rode brug, de eerste van twee voordat we bij de Zuidersluis aankomen. De sluiswachter kijkt licht geïrriteerd de kolk in. Waarschijnlijk is zijn frons bedoeld voor de oude stalen platbodem die nog snel achter ons de kolk in draait. De man straalt zo’n ijzige kilte uit, dat we het praatje maar achterwege laten.

Einde van onze vaarroute

Het laatste deel van onze route gaat over het Amsterdam-Rijnkanaal. Hier varen transportschepen vol nieuwe auto’s in volle vaart langs oude motorjachtjes met angstig kijkende bemanning. De bruggen zijn talrijk en hoog. Onder de Jutfase brug en de Europabrug van de A12 door, komen we bij de Meernbrug en de ranke Dafne Schippersbrug.

Onze laatste brug is de brug over de Vleutensebaan. Hierachter ligt industriegebied Lage Weide. Daar eindigt onze vaartocht in de industriële Kernhaven. Op deze tocht bekeken we in een paar uur Nederland van veel verschillende kanten. De verschillen zijn groot. Het uitzicht verandert binnen een paar honderd meter van lieflijk naar lelijk en van vreselijk saai tot idyllisch.

onze vaarroute over de Lek

Toegestane snelheid

Bij Streefkerk begint een bijna zeven kilometer lang snelvaargebied, dat bij Ammerstol een kilometer lang wordt onderbroken en dan bij paal 976,4 weer verder gaat. Tussen Groot Ammers en Schoonhoven kun je tot paal 971,8 weer hard, Vanaf 970,8 tot aan Ameide bij kilometerpaal 962,4 is waterski toegestaan. Dan is er een stuk met max 20 km/u tot paal 960,6 waar het gas weer open mag. Het snelvaargedeelte van deze route eindigt bij paal 951,0, net voorbij de brug van de A2.

Groot aanbod boten

Op zoek naar een boot waarmee je deze vaarroute kunt varen? Bekijk hier het huidige aanbod