Boot Kopen? Zo doe je dat

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Boot kopen?

Zó doe je dat!


Papierwerk 
en boot is meestal een grote investering, waarvan je jarenlang plezier hoopt te hebben. Daarom ga je niet over één nacht ijs maar bereidt je je goed voor. Het is het raadzaam om vóór de koop een aantal zaken goed te controleren.

Het klinkt als een open deur, maar kies voor een model dat bij je past. Bij je budget, bij je gezinssamenstelling en bij het vaargebied. Misschien wel het meest bepalend is het budget. Bepaal vooraf het maximale bedrag en zoek boten die 90% van dit bedrag kosten – zo hou je budget over voor kleine reparaties, verzekering, liggeld en inventaris.
In tegenstelling tot auto’s hebben de meeste boten geen kenteken; dat maakt het lastig om te bepalen of het om een gestolen boot gaat. Uitsluitend snelle motorboten (sneller dan 20 km/u) zijn geregistreerd met een zogenaamd Y-nummer. Dan kun je de boot overschrijven bij een PostNL locatie. Daarnaast zijn sommige boten geregistreerd in het Nationaal Boten Register. Bij diefstal kan daarmee snel de rechtmatige eigenaar worden vastgesteld. Boten die na juni 1998 op de markt zijn gebracht, zijn voorzien van een zogenaamde CIN code (Craft Identification Number) op de stuurboordzijde van de bootspiegel. Dat nummer geeft informatie over het land en de werf waar de boot is gebouwd, het productiejaar en serienummer. Bij de aankoop is het verstandig om naar het eigendomsbewijs te vragen. Is er geen aankoopbon of registratie, vraag dan een kopie van het legitimatiebewijs van de verkoper en maak een koopcontract waarin de boot wordt omschreven – zo’n koopcontract vind je op Botentekoop.nl. Het kan zinvol zijn om een foto van de aankoop en de overdracht te maken. Controleer verder of er een boordboek is dat de werking van alle systemen aan boord uitlegt. Het boordboek bevat meestal ook een kopie van het bewijs dat de boot CE gemarkeerd is, een wettelijke verplichting voor boten vanaf 1999.

 

Inspectie

Elke koper is verplicht om de boot op gebreken te controleren. Dit is noodzakelijk om een aanspraak te kunnen doen op reparatie van eventuele verborgen gebreken. Met een aankoopkeuring door een expert sta je sterk. Het keuringsrapport maakt inzichtelijk welke reparaties te verwachten zijn, tegen welke kosten. Wil je alles zelf doen, let dan vooral op de structurele zaken. Kijk bij houten boten naar eventuele rot van gangen en/of spanten, bij stalen boten naar roest en eventuele dubbelingen in de romp. Experts controleren polyester boten altijd op het vochtgehalte van het laminaat, in verband met osmose. Zelf kun je alleen een visuele inspectie uitvoeren en dan is wel belangrijk dat de boot in elk geval op het droge staat. Aluminium boten zijn kwetsbaar door elektrolyse en dat kun je herkennen aan putjes in de romp. Contoleer ook het verfsysteem van de boot want het compleet opnieuw (laten) schilderen is een tijdrovende en kostbare klus.

 

De motor

De motor is meestal het duurste onderdeel van een boot. Met een paar kleine onderzoeken kun je vaststellen of een motor in goede staat verkeert. Kijk bijvoorbeeld of de motor olie lekt. Oudere motoren mogen een beetje zweten, maar het blok moet wel droog zijn. Ook de koelwaterslangen, de keerkoppeling en de brandstofpomp mogen geen sporen van lekkage vertonen. Kijk of de schroefas met de handen rond te bewegen is – speling duidt op een kromme as. Let ook op de smering van de schroefas. Een vetgesmeerde schroefas mag een druppeltje water lekken, een watergesmeerde as moet kurkdroog zijn. Check de motorolie aan de peilstok. Als die dik, grijs of witbruin is, duidt dit op vermenging met water. Dat zou kunnen betekenen dat de kop of de koppakking stuk zijn.

Start de koude motor en laat ‘m even draaien. Als de motor warm is, controleer je de kleur van de rook. Roet en zwarte rook duiden op onvolledige verbranding, blauwe rook wijst op slijtage van elementaire motoronderdelen. Witte rook is veilig. Meestal laat dit zien dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, want normaal gesproken zie je de uitlaatgassen niet. Koop geen boot zonder proefvaart. Tijdens het varen merk je direct hoe de boot zich gedraagt en of alles naar behoren functioneert.

 

Zeilboot

Bij zeiljachten is controle van tuigage en zeilgarderobe belangrijk. Check of de stagen intact zijn en of de spanning niet te hoog of te laag is. Bij mast en giek is het verstandig om te zoeken naar barstjes en slijtage. Dat is meestal zichtbaar rond de aansluitpunten tussen mast en dek, mast en giek of mast en verstaging/zalingen. Zeilen kun je alleen controleren als ze aangeslagen zijn. Neem de tijd om de kwaliteit te beoordelen tijdens een zeiltocht en vergeet niet ook de eventueel aanwezige spinnaker te zetten.

 

Uitrusting

Een deel van de prijs wordt bepaald door de aanwezige uitrusting boven de standaard uitvoering. Denk aan het controleren van de werking van bijvoorbeeld kachel, navigatie-instrumenten, boeg- en hekschroef, koelkast en marifoon.

 

Tot slot

Neem de tijd voor het kopen van een boot. Bereid je goed voor door op Botentekoop.nl de gangbare prijs voor soortgelijke boten op te zoeken. Schakel bij elke twijfel deskundigen in. Maak heldere afspraken en leg alles op papier vast. Laat je niet opjagen door een verkoper die haast heeft. Een koopje missen is minder erg dan het (letterlijk) opgescheept zitten met een slechte boot.

 

Deel

Laat een Reactie Achter