zomerklaar

Met mooi weer is het ook onder de heersende omstandigheden weer tijd om de boot tevoorschijn te halen en deze zomerklaar te maken. Een schoon schip waar alles aan klopt vaart nu eenmaal lekkerder. Wanneer de boot afgelopen jaar met een winterbeurt de stalling in is gegaan, scheelt dat in de lente een lange klussenlijst. Maar ook wanneer dit het geval is blijven er zaken over waar je op moet letten bij het zomerklaar maken.

dieselmotor

Motoronderhoud

Wanneer een boot met een inboard diesel een tijd heeft stilgelegen is het verstandig deze na te lopen. Wanneer de motor in het najaar een grote beurt heeft gehad dan is een kleine check voldoende. Wat jaarlijks moet gebeuren is de filters vervangen en de motorolie verversen. Controleer ook de v-snaar en breng deze op de juiste spanning. Kijk ook gelijk of je reserve snaren aan boord hebt zodat je niet midden in de vaargeul stil komt te liggen als er een knapt. Verder controleer je nog de koelvloeistof, het oliepeil, de keerkoppeling, wierpot en de accu.

anodes

Anodes

Om  te voorkomen dat metalen delen van je boot of outboard wegslijten door galvanische corrosie, worden er op strategische plaatsen anodes toegepast. Deze corrosie is het gevolg van elektrische lading in stromend water. Anodes offeren zichzelf op omdat deze gemaakt zijn van de minst edele metalen. In een jaar tijd kunnen anodes daarom flink aangetast worden. Kijk dus even of ze aan vervanging toe zijn. Vooral om te voorkomen dat andere metalen onderdelen van je boot aangetast worden.

antifouling

Antifouling

Gedurende het seizoen zullen algen, mossels en schelpjes zich willen hechten aan het onderwaterschip. Doordat het dan niet meer glad is neemt de snelheid af en het brandstofverbruik toe. Antifouling is een onderwaterverf om er voor te zorgen dat algen en schelpen zich niet kunnen vastklampen. In zout water gaat aangroeien sneller en zal het eerder nodig zijn om een nieuwe laag aan te brengen. Voor een ligplaats op zoet of zout water zijn verschillende producten beschikbaar. Wat je in Nederland koopt is toegelaten, sommige onderwaterverf die in het buitenland wel toegestaan is, mag in Nederland niet verwerkt worden. Het beste is verder om ieder jaar dezelfde verf te blijven gebruiken.

schroefas

Schroefas controleren

Behalve op het onderwaterschip kan er ook op de schroefas aangroei ontstaan. Een schone schroefas draait echter veel soepeler. Controleer bij het zomerklaar maken ook of er niet teveel speling op de schroefas zit. En wanneer de boot toch op het droge staat, kijk dan ook nog even naar de sensoren van de navigatie apparatuur. Een logwieltje wil nog wel eens vastzitten.

gasinstallatie

Gas en elektra

Besteed ieder jaar aandacht aan het controleren van de gasleiding en de elektrische aansluitingen. Als hier iets mis mee is zorgt gas voor een ontploffing en elektriciteit voor brand. Wanneer de gasslang beschadigd is, ga dan op zoek naar de oorzaak en verhelp dit. Uiteraard dient de slang ook vervangen te worden. De gasslang mag niet ouder zijn dan twee jaar, ook wanneer deze nog onbeschadigd is. De datum staat op de slang. Controleer ook alle elektrische aansluitingen, de verlichting en stekkers. Vervang wat twijfelachtig is om brandgevaar voor te zijn.

touwwerk

Zomerklaar Touwwerk

Geknapte landvasten omdat er toch nog een voorjaarsstorm overkwam is iets waar je niet op zit te wachten. Controleer of meerlijnen, vallen, schoten en ander touwwerk nog in goede staat is. Zorg er ook voor dat alle lijnen die je nodig hebt aan boord zijn. Wanneer ze vies zijn kun je deze in de wasmachine wassen op een lage temperatuur.

veiligheid

Veiligheidsmiddelen

Mocht er onverhoopt toch iets misgaan onderweg dan spelen je veiligheidsmiddelen een cruciale rol. Zorg er dus voor dat hiermee alles in orde is. Liggen de reddingsvesten op hun vaste plek en zijn ze nog in geheel in orde. Een automatisch vest kun je controleren door ze met een fietspompje op te blazen en te controleren op lekkage. Niet met je mond, dan komt er vocht in terecht. Uiteraard vervang je na ieder gebruik het gaspatroon en zouttablet. Maar ongebruikt dient het zouttablet ook vervangen te worden, elke twee jaar is daar een goede modus in. Het patroon kun je losschroeven en wegen om te zien of er nog gas inzit. Bij roest of beschadiging moet deze natuurlijk vervangen worden. Voor vaste reddingvesten geldt ook een uiterste houdbaarheids datum. Indien verschoten door de zon zullen de stiksels hun sterkte hebben verloren. Deze gooi je dan weg en zet je niet als koopje op marktplaats. Zowel automatische als vaste vesten zijn na een jaar of 10 niet meer betrouwbaar. Heb je verder fakkels of lichtkogels aan boord, kijk dan naar de houdbaarheidsdatum hiervan. Verleidelijk om over de datum vuurwerk met oud en nieuw af te vuren. Dit is echter wel wettelijk verboden. Zorg tenslotte ook voor een brandblusser aan boord die niet over de datum is..

zomerklaar

Dekzeil zomerklaar

Het zou vervelend zijn om halverwege de zomer met een gescheurd dekzeil te zitten. Geef deze daarom een flinke poetsbeurt en controleer alle ritsen, banden en naden. Als er naden lijken te slijten kun je ze een extra keer laten doorstikken. Om het weer waterdicht te maken zijn er diverse middelen verkrijgbaar bij je favoriete watersportshop. Een goed onderhouden dekzeil kan zo jaren langer intact blijven

Overig zomerklaar onderhoud

Zo zijn er natuurlijk nog meer klusjes die hoognodig kunnen zijn voor het zomerklaar maken, afhankelijk van het type boot. Heb je een zeilboot, dan moet de mast er nog op na controle van de vallen, blokken en verstaging. Zeilen schoonmaken en controleren op slijtage. Of het interieur checken: alle kastjes, lades en bakskisten nalopen om onnodige spullen van boord te halen. Ook kan het een goed idee zijn om de kussens een keer goed te laten wassen om alle zonnebrand en gemorste drankjes er uit te krijgen.

Uitbesteden is natuurlijk ook een optie. Veel bedrijven die winterstalling aanbieden combineren dit met al het onderhoud wat nodig is voor een zorgeloos vaarseizoen. Ook enkel het gedeelte waar je kennis niet toereikend in is, zoals een servicebeurt aan de motor, kun je laten doen. Benieuwd welke bedrijven dit doen? Kijk dan eens op de dienstenpagina onderhoud van Botentekoop.nl