outboard

Een buitenboordmotor heeft onderhoud nodig, ook wanneer de outboard maar weinig uren heeft gewerkt. Het onderhoud begint met het schoonmaken van de buitenboordmotor. Met name het staartstuk is na een seizoen in het water vaak behoorlijk aangegroeid. Let hierbij vooral op de koelwaterinlaat. Dit rooster kan door aangroei dicht gaan zitten. Zodra de waterpomp geen of te weinig water kan aanzuigen wordt de motor niet meer voldoende gekoeld en loopt deze warm met alle gevolgen van dien.

Schroef en Anodes

Ook de schroef dient te worden gecontroleerd. Beschadigingen kunnen een onbalans veroorzaken en de oliekeerring van de schroefas beschadigen. Visdraad is ook iets wat problemen kan geven aan de asafdichting. Bij het reinigen hoort ook het controleren van de anode. Deze bescherming tegen elektrolytische corrosie dient schoon te zijn en moet nog zeker twee derde van zijn oorspronkelijke afmetingen hebben.  

De Brandstof

De brandstof is ook een aandachtspunt. Omdat de moderne brandstoffen niet lang houdbaar zijn en vocht bevatten kan dit voor corrosie in de motor kan zorgen. Al na een maand of drie kan dit voor problemen zorgen. Een goed advies is om de motor het laatste tankje op Aspen benzine te laten draaien. Dit is alkylaat benzine die niet verouderd en geen corrosie van onderdelen in het brandstofsysteem veroorzaakt. Aspen is schoner dan gewone benzine waardoor de buitenboordmotor in optimale conditie blijft. Omdat Aspen alkylaatbenzine jarenlang houdbaar is hoeft de tank in de winter niet leeg en start de motor in het voorjaar zonder probleem. Bij gebruik van deze alkylaatbenzine wordt de uitstoot van schadelijke koolwaterstoffen bovendien met 99% verminderd. Bij het gebruik van normale benzine komen er 300 keer meer vervuilende stoffen in het water dan met Aspen. Het bevat vrijwel geen schadelijke stoffen zoals zwavel, benzeen of aromaten.

Olie verversen van een Outboard

Ieder jaar of om het jaar moet verder nog het staartstuk van nieuwe olie worden voorzien. Het carter hoort dan ook nieuwe motorolie te krijgen en de smeerpunten dienen nagelopen te worden.  Iedere twee a drie jaar moet de Impeller gecontroleerd of vervangen worden. Hiervoor moet het staartstuk verwijderd worden wat het best door een erkende dealer gedaan kan worden.  

Met bovenstaande dosis TLC houdt je een moderne outboard in topconditie om in het voorjaar weer onbezorgd van wal te steken.

Op zoek naar een nieuwe of ingevaren outboard? Kijk dan op BotenteKoop.nl