Natural Yachts: emissieloos varen

Wanneer je de Boot van het jaar 2020 Start Up Award wint, moet er meer aan de hand zijn dan alleen een dealerschap van motor- en zeilboten. Een nadere kennismaking met Natural Yachts maakt duidelijk waar deze prestigieuze prijs op is gebaseerd. De verkoop en verhuur van Maxus zeilboten en Northman motorjachten staan op zichzelf niet centraal, elektrische emissieloze aandrijvingen die zonder tussentijds bijladen geschikt zijn voor langere afstanden, des te meer.

Natural Yachts is een piepjong familiebedrijf, maar als watersportonderneming zeker geen nieuwkomer. Vader Jurjen Poorting was met ESF (electric ship facilities) zo’n 15 jaar geleden al bezig met het elektrificeren van grotere schepen. Het eerste project, puur om te laten zien dat zoiets kan, was een 23m voormalig brandblusvaartuig met een 2x 40Kw aandrijving en bijbehorend accupakket. Als levend bewijs dat ook een flink vaartuig na een refit elektrisch kan varen ligt de brandweerboot nog steeds voor de deur van de werf in Heeg.

Nexus Revo 870 Hardtop
Nexus Revo 870 Hardtop

Brandstofcel

De beperkingen van elektrisch varen, zoals een beperkte range en tijdrovend laden als de accu’s leeg zijn, blijken sinds jaar en dag een snelle overstap naar schoon en stil varen in de weg te staan. In de zoektocht om dit te ondervangen heeft Jurjen in de loop der jaren een aantal wegen bewandeld. Eerst probeerde hij LNG, een vloeibaar aardgas dat gekoeld dient te worden opgeslagen en als ander nadeel heeft dat verbranding nog steeds methaan uitstoot.

Naast het opslagprobleem en de onmogelijkheid dat aan de waterkant te tanken, bleek de installatie ook te duur voor commercieel gebruik. De volgende stap was het omarmen van de brandstofcel met waterstof als energiedrager. Dit geldt al vele jaren als de belofte voor de toekomst. Op het opleidingsschip van de Maritieme Academie Harlingen waar twee diesels voor herrie en fijnstofuitstoot zorgen, werd één exemplaar vervangen door een brandstofcel op waterstof.

Maxus Evo 24
Maxus Evo 24

Het leek een leuke combinatie van oude en nieuwe techniek, maar helaas. De veilige opslag van waterstof aan boord bleek een te kostbare aangelegenheid en het ontbreken van infrastructuur om het te kunnen tanken maakte de toepassing vrijwel onmogelijk. Daarmee is waterstof een ei van Columbus dat volgens meerdere experts op dit gebied waarschijnlijk pas over een jaar of 30 zal uitkomen.

Methanol

Je kunt Jurjen Poorting omschrijven als een idealist, maar dan wel één die vastberadenheid weet te combineren met realiteitszin. Juist daaruit is een brandstofcel voortgekomen die werkt op methanol. Dit is een alcoholsoort die volop beschikbaar is en groen en milieuvriendelijk, als het wordt geproduceerd met zonne- of windenergie. De opslag aan boord en het vervoer naar de boot zijn niet anders dan bij benzine of diesel. Alcohol is brandbaar, maar dat geldt eveneens voor een fles spiritus om een kooktoestel op te laten branden. Ook voor een jerrycan reserve benzine is het niet moeilijk een veilig plekje ergens in de boot te vinden.

Het ontbreken van een infrastructuur om methanol te tanken ontbreekt echter ook bij deze energiedrager. Er is nu een online module in ontwikkeling, die zorgt dat de gewenste hoeveelheid binnen 24u wordt afgeleverd op de kade waar de boot ligt. Een brandstofcel die 120Kw per dag produceert, verbruikt slechts 0,75l methanol per uur, dus er zijn geen enorme hoeveelheden van nodig. Daarbij is de prijs – bij een redelijke afname – lager dan van diesel.

Natural Yachts

Vandaag is het zover. De brandstofcel op methanol is vaarklaar en pasklaar. In een compacte behuizing, ongeveer zo groot als een 15pk dieselblok, vindt alles plaats. Methanol erin en een druk op de knop is voldoende om het systeem in werking te stellen. Maar daarmee alleen trek je een schipper met hart voor het milieu niet over de streep. Met de toepassing in een boot van deze tijd die ook te huur is, overtuig je wel. Daarom is een toepassing bij de brandstofcel gezocht en deze werd gevonden in de Northman motor- en zeilboten.

Om deze combinatie de aandacht te geven die het verdient, is een nieuw bedrijf opgericht onder de naam Natural Yachts. Met vader Jurjen aan het roer, vormen dochters Sarah en Josien naast zoon Hylke, de bemanning. Samen vormen ze een team waar het enthousiasme en geloof in de toekomst er aan alle kanten van afspat.

Nexus Revo 870 Cabrio
Nexus Revo 870 Cabrio.

Northman Yachts

De Poolse werf Northman is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een flinke onderneming waar jaarlijks ongeveer 100 schepen van stapel rollen. Export vindt wereldwijd plaats. Het is een werf die zowel zeil- als motorjachten produceert.

Onder de naam Maxus is een viertal zeilboten tussen de 22 en 33ft leverbaar. Het zijn vlot gelijnde cruisers die een opvallend goede performance combineren met een uitgekiend interieur voor een zeiltocht die wat langer mag duren. De motorjachten van de werf worden onder de naam Northman aangeboden. Er zijn twee lengtes met diverse uitvoeringen. De Northman Nexus 870 is leverbaar met een hard- of softtop, kan worden aangedreven door een inboard-diesel, een buitenboordmotor of een elektrische aandrijving. Voormalige zeilers zullen zich op dit model thuis voelen, want de vormgeving en indeling van deze motorboot doet in veel opzichten denken aan een zeiljacht.

Northman 1200 5
Interieur Northman 1200.

De grote zus van de Nexus 870 is de Northman 1200, een flink jacht die met een brandstofcel, elektrisch of met een diesel leverbaar is. Het jacht is vormgegeven in de designtaal van deze tijd met strakke rechte lijnen en een efficiënt onderwaterschip. Aan dek heeft de prominente opbouw een vrijwel onbelemmerd uitzicht rondom. Ook op dit jacht blijkt de werf meester in het optimaal benutten van de beschikbare ruimte. Daarnaast is de bouwkwaliteit van onbesproken gedrag. Wanneer een boot twee seizoenen lang intensief is verhuurd en daarna geen schade, gebreken of andere tekortkomingen vertoont, is dat een welgemeend compliment aan de bouwers waard.

Northman 1200
Northman 1200

Natural Yachts biedt Northman jachten aan voor zowel de verkoop als verhuur. Dat maakt een kennismaking met de schepen met een aandrijving van de toekomst toegankelijk. Met zo’n combinatie kun je in het aankomende vaarseizoen al een steentje bijdragen aan de wederopbouw van onze gehavende planeet.

Meer informatie en boekingen: www.naturalyachts.com

Benieuwd welke boten er nu te koop staan bij Natural Yachts? Bekijk hier het huidige aanbod boten. Of lees eerst nog meer watersportnieuws.