Swan 48

Voor veel zeilers is zelfs het kleinste nieuwe Swan zeiljacht hun ultieme droomboot. De Italiaans-Finse Nautor’s Swan werf introduceerde de nieuwe 48 vorig jaar als kleinste performance-cruiser, maar ook dit raspaard biedt de perfecte mix van snelheid en comfort.

Magisch

Voor Swan is 48 een magisch getal. Al in 1971 werd door de werf een 48voeter gebouwd, naar tekening van de legendarische ontwerpers Sparkman & Stephens. In vijf productiejaren werden in totaal 46 boten van dit model verkocht. In 1995 kwam er een nieuwe 48, nu naar ontwerp van Stephen’s Argentijnse leerling German Frérs. Ook dit model was een kaskraker, er werden 57 van dit type gebouwd.

Een paar jaar geleden kreeg Frérs opdracht voor een nieuwe 48, met als eisen: moderne lijnen, tijdloos uiterlijk en uitblinkende zeileigenschappen. Voor de Swan familie is de 48 de kleinste performance- cruiser. Deze maat is ideaal voor mensen die hun eerste Swan kopen of van een grotere boot komen en een stapje kleiner willen varen. De nieuwe 48 combineert het comfort en de zeileigenschappen van de grotere jachten met een relatief groot interieurvolume en gemakkelijker hanteerbare buitenafmetingen.

Swan 48

Valkuil

Bij het ontwerpen van een nieuw model zeiljacht is de grootste valkuil dat je nieuwe inzichten toepast die vervelende bijwerkingen hebben. Swan huisontwerper German Frérs gaat echter niet over een nacht ijs. Hij deed de afgelopen zeven jaar research naar de ideale mix van helling en snelheid. Dan gaat het om comfort en prestaties, rekening houdend met de IRC en ORC-regels.

De conclusie: een hellingshoek van ongeveer 20 graden is ideaal om de waterlijnlengte te maximaliseren en de boot toch comfortabel te laten aanvoelen. Het onderwaterschip van de nieuwe Swan is schematisch voor te stellen als twee vloeiend aan elkaar geplakte kano’s, die onder lichte helling optimaal presteren. Het resultaat is een jacht met een tamelijk vlakke bodem met alle zware elementen. In de bodem is een kunststof frame gelamineerd, waar de kiel aan hangt en de doorgestoken mast op rust.

swan 48

Voordekruimte

De romp zelf is in een stuk van glasvezel en vinylester onder vacuüm gelamineerd, waarna het bodemframe wordt geplaatst. In de romp zijn twee echt waterdichte composiet sandwich schotten met schuimkern geplaatst.

Er zijn drie kielversies. De standaardkiel met loden bulb steekt 2,40 diep en weegt 5200 kilo. Op een totaalgewicht van 15.000 kilo is dat een ballastpercentage van bijna 35 %. Daarnaast zijn er een ondiepe (2.00 m) en een diepstekende race kiel.

De 48 heeft dubbele stuurwielen, maar ook dubbele roeren. Zo heb je minimale weerstand onder helling en maximaal stuurvermogen. De boot is optioneel voorzien van een inklapbare boegschroef. De mast is standaard aluminium, maar op de geteste Performance uitvoering van Carbon met massieve verstaging en een hydraulisch te trimmen achterstag. Alhoewel de mast niet extreem ver naar achter staat, is de ruimte op het voordek en de geïntegreerde boegspriet zo groot, dat er veel verschillende voorzeilen kunnen worden gevoerd, zoals een zelfkerend stagzeil, een high aspect rolfok, genua’s of een Code 0. Op het getest jacht werd een semi-squarehead grootzeil op een rolsysteem in de ‘Park Avenue boom’ gevoerd.

swan 48

Fabeltje

De kuip is ruim, maar door de lage kuipranden zonder kussens niet bijzonder comfortabel. De plek naast en achter de stuurwielen is echter prima. Je hebt door de relatief lage opbouw uitstekend overzicht over de boot, het vaarwater en de tuigage. Je kunt er dwars zitten of onder helling achter staan en je hebt alle lijnen voor de schootvoering onder (elektrisch) handbereik. Dat maakt deze boot gemakkelijk door een echtpaar of zelfs singlehanded te varen. De kuiptafel is verwijderbaar.

Benedendeks vinden we de kenmerkende rustige Scandinavische stijl in een opvallend lichtgekleurd white washed eiken interieur dat door de Italiaanse Misa Poggi is gestyld. Er is onderdeks genoeg ruimte voor de hele familie met natte cel privacy voor de eigenaren in het voorschip. Achterin vind je een VIP-hut, een natte ruimte en een kleinere hut voor de gasten. Bij de indeling zijn diverse varianten mogelijk voor de eigenaarshut, de kaartentafel en de bestemming van de bakboord achterhut. Die kan ook als crewruimte worden ingedeeld.

Helemaal achterin is de garage voor een bijboot van maximaal 2,45 m. lengte. De motor is een Volvo Penta D2-55. Achteruit varend op de motor kun je prima sturen, waarmee het fabeltje van de slecht sturende dubbele roeren bij korte havenmanoeuvres wordt ontzenuwd.

Swan 48

Relaxed

Op de testdag was het zacht weer, met een 2-3 Beaufort, maar de boot glijdt als een zwaan op rompsnelheid van negen knopen door de golven. Zeilen met de nieuwe Swan 48 is een bijzondere ervaring en al helemaal als ontwerper German Frérs het roer in handen neemt. Hij zorgt dat de boot een hellingshoek de boot 20 graden aanneemt en dan lijkt het alsof de boot tot rust komt.

Opvallend genoeg geeft de snelheidsmeter op dat moment aan dat we steeds harder gaan. Het voelt alsof je in een super-de-luxe cabrio relaxed door een glooiend landschap stuurt. Deze Swan 48 is een geweldig zeiljacht met perfecte score voor design, constructie en afwerking. Dergelijke exclusieve zeiljachten hebben doorgaans een forse prijs en dat is bij de nieuwe 48 niet anders. Voor een nieuw jacht geldt een wachttijd en moet je rond de 1 miljoen euro klaarleggen. Andere kant van de medaille is dat een gebruikte Swan veel geld opbrengt en de Fins-Italiaanse raspaardjes waardevaster zijn dan veel budgetproducten.

Technische specificaties

Lengte (m.)14,78
Breedte (m.)4,59
Diepgang (m.)2,40
Waterverplaatsing (kg.)15.000
Ballast (kg.)5.200
Motor pk (kW)75 pk diesel
Zeiloppervlak a/w (m2)139,5
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 995.000
Meer informatie:www.seaportsailingyachts.nl/

Al het aanbod van Swans bekijken? Klik hier!
Verder lezen over droomboten? Kijk dan hier.