CVO aanvraag al geregeld?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Ben je in het bezit van een varend schip langer dan 20m of dikker dan 100m3 en doet de afkorting CVO geen belletje rinkelen? Kom dan vóór 1 november in actie om een vaarverbod voor te zijn.

CVO staat simpelweg voor certificaat van onderzoek maar dat is dan ook het enige eenvoudige aan deze Europese Richtlijn die per 1 januari 2019 definitief ingaat. Geen CVO betekend na die datum een vaarverbod. Een aanvraag voor inspectie en uiteindelijke keuring moet deze maand ingediend zijn zodat je bij controle kunt aantonen er volop mee bezig te zijn.

Eisen CVO

Hoe ingrijpend het verkrijgen van dit certificaat is hangt sterk af van het type schip en wat er niet aan de eisen voldoet. Waneer je naar de lijst met aandachtspunten kijkt, te vinden op de site van verzekeraar EOC, lijkt het op het eerste gezicht wel mee te vallen. Maar een andere plaats voor het verplichte aanvaringsschot kan aanpassingen aan het interieur tot gevolg hebben die toch echt ingrijpend zijn.

Mertrade

De in Marknesse gevestigde werf Mertrade heeft veel te maken met de perikelen rond certificering en verzorgt naast de voorinspectie en uiteindelijke keuring ook de tussenliggende werkzaamheden. Voornamelijk voormalige beroepsschepen die als plezierjacht of varend woonschip dienen. Uit de praktijk van deze makelaar en werf blijkt dat vrijwel alle schepen wel iets aan te passen hebben variërend van een kleinigheid tot verbouwingen twv € 10.000 of meer.

Volgens Mertrade zijn de meeste eisen redelijk en horen die op een veilig schip inderdaad in orde te zijn. Maar er zijn ook overbodigheden. De lettergrootte van registratienummers bijvoorbeeld. Voor sommige schepen dusdanig hoog dat het op een raam komt te zitten of onder de waterlijn verdwijnt. Of ankergerei wat voor een aantal type schepen toch echt te zwaar is. Ook het eerder genoemde aanvaringsschot draagt niet zo veel bij aan de veiligheid omdat een aanvaring vol op de neus bijna nooit voorkomt.

De ene keurmeester is de andere niet waarmee de richtlijn op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Mertrade werkt daarom met dezelfde expert die zowel de voorinspectie als uiteindelijke keuring verricht. De uit te voeren aanpassingen zijn dan vooraf duidelijk zonder verrassingen achteraf.

Het kan zijn dat aanpassingen economisch totaal niet haalbaar zijn. Inkorten is dan ook een optie. Wanneer een schip net over de 20m lengte gaat kan het terugbrengen naar 19,99m voordeliger zijn dan de verbouwing die het CVO eist. Een andere manier om CVO gedoe te omzeilen kan de aankomende brexit wellicht gaan bieden. Varend onder Engelse vlag heb je dan met Europese richtlijnen weinig meer te maken. Maar het kan natuurlijk ook allemaal reuze meevallen en zijn vereiste aanpassingen tevens verbeteringen die een stoere werkboot of varend woonschip alleen maar meer waard maken.

Meer informatie:
www.eoc.nl
www.mertrade.nl

Deel

Laat een Reactie Achter