In een Dutch Heritage editie mag een test van een puur Nederlandse klassieker niet ontbreken. Pikmeerkruiser is een merk met bijna zestig jaar bootbouw-historie, ijzersterk en met een waardevast en zorgeloos concept. De boten zijn tijdloos en mede daardoor ook enorm populair buiten de landsgrenzen.

De Pikmeerkruiser 44 OC is een mooi voorbeeld van hoe ambachtelijk bouwen resulteert in zorgeloos vaarplezier. Sinds in het laatste decennium veel staalbouwwerven verdwenen, zijn alleen de sterkste bedrijven overgebleven. Onder hen een familiebedrijf dat ambachtelijk vakmanschap koppelt aan traditionele waarden als klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid.

Moderniseringen

Pikmeerkruiser is al 60 jaar in handen van de familie de Groot, inmiddels staat de derde generatie aan het roer. Kleinkinderen Hendrik en Hilde zetten de traditionele aanpak van hun voorouders naadloos voort. Toch zijn er enkele moderniseringen. Omdat Pikmeerkruisers veel internationale klanten trekt hebben de modellen niet langer een aanduiding in meters, maar in foot. Ook wordt een Open Kuip nu aangeduid als OC. Bijzonder van de Grouster werf is dat alles in eigen huis gebeurt. Staalbouw, schilderwerk, installatie en betimmering worden door de eigen mensen uitgevoerd en dat maakt de werf klantvriendelijk en flexibel. Pikmeerkruisers zijn buitengewoon waardevast. Zelfs boten uit de beginjaren van jachtwerf de Groot varen nog altijd rond en worden tegen hoge prijzen verhandeld. De werf heeft namelijk nooit concessies aan het hoge kwaliteitsniveau gedaan.

Zijaanzicht van de Pikmeerkruiser 44 OC: smetteloos wit geschilderd.

Traditioneel

De geteste Pikmeerkruiser 44 OC is smetteloos wit geschilderd. Niet crème, maar spierwit, een gedurfde keuze, maar door de kwaliteit van het las- en schilderwerk kan dit. Meer traditionele keuzes zijn in het interieur gemaakt. Daar is de betimmering met mahonie, maar is gekozen voor een gewaagde combinatie van hoogglans en mat gelakt. De indeling is zelf aan te passen, maar met een aantal vaste elementen. De eigenaarshut is voorin, met een Frans bed en ruime stahoogte. Aan bakboord vind je de natte ruimte met douche en toilet, lekker ruim en comfortabel. De kombuis is op hetzelfde niveau en is naar eigen inzicht in te richten. Via een paar treetjes kom je in de salon. Dankzij twee enorme ramen aan de zijkant en de witte lederen stoffering heb je hier een oase van licht. Aan stuurboord is een verhoogde bank rond een tafel en aan de overkant is de televisie keurig in de mahonie betimmering verzonken. Het dashboard is overzichtelijk, de losse stuurstoel praktisch.

Het overzichtelijke dashboard en het traditionele interieur met mahonie betimmering.

Bonus

De salon is met een brede pui gescheiden van de ruime achterkuip. Veel voormalige zeilers vallen op de open kuip vanwege het gevoel dicht bij het water te zijn. De deur in de spiegel zorgt voor een gemakkelijke opstap. Deze Pikmeerkruiser heeft in de kuip een kleine bonus in petto. Als je het achterste stuk van de L-vormige bank wegschuift kom je in de compacte achterhut. Alleen het patrijspoortje achter in de romp verraadt deze perfecte kinderslaapplek.

De L-vormige bank waaronder zich een verborgen ruimte bevindt.

Opvallend is dat deze boot vooral ook onderdeks aantrekkelijk is. De ruimte onder de kuip kun je gebruiken als ruime opbergplaats en de ruimte onder de salon herbergt de uitstekend bereikbare motor, de tanks en het schitterende installatiewerk. Daar zie je ook dat de constructie met 5 mm dik staal in een webframe perfect is verzorgd. De motor van de geteste boot is een Yanmar 4LV, 150 pk, viercilinder common rail diesel, die met stuwdruklager perfect is geïnstalleerd. Het elektrisch systeem is van Mastervolt. Naast de constructie en het installatiewerk is ook de kwaliteit van de afwerking uitstekend. Dat het bedrijf trots is op de afkomst, blijkt uit het Friese wapen dat de boeg siert.

De uitstekende installatie van de Yanmar 4LV, 150 pk, viercilinder common rail diesel.

Betrouwbaar

Direct valt op dat de boot rustig vaart. Je kunt door het grote aantal slagen (8 ¼) van het stuurwiel heel precies sturen. De basissnelheid bedraagt 6 km/u. Als we een laag bruggetje naderen, laten we de rvs mast elektrisch zakken, wat de doorvaarhoogte tot 2.55 m. beperkt. De viercilinder motor is aangenaam stil, produceert gemiddeld slechts 71 dB(A) geluid. De draaicirkel is normaal: over bakboord 2,5 scheepslengte en over stuurboord amper 25 meter. De maximale snelheid is 16 km, dan produceer je een grote hekgolf en verbruik je onnodig veel brandstof. Bij 12 km consumeert de motor ongeveer 5 liter/uur en vaar je 11 km, dan daalt het verbruik naar 3 liter per uur. Wie nog rustig wil varen heeft geen zorgen over het brandstofverbruik, want bij 8 km/u gaat er amper een liter diesel per uur uit de tank. De Vetus boeg- en hekschroef zijn gemakkelijk bij het afmeren met veel wind. Ze zijn proportioneel te bedienen, dus prima te doseren. Verder is de 14 ton wegende boot koersvast en voelt in alles heel betrouwbaar aan.

Aanpasbaar

De 44 OC weerspiegelt de kernkwaliteiten van Pikmeerkruiser. Het jacht is gebouwd vanuit een beproefd tijdloos concept en binnen dat gegeven gemakkelijk aanpasbaar, bijvoorbeeld ook voor rolstoelers. De boot heeft een huiselijke no-nonsense uitstraling. De degelijke bouw, het fraaie schilderwerk en de prachtige installatie maken het een motorjacht dat onberispelijk haar belofte waar maakt: rustig met alle comfort jarenlang zorgen voor onbekommerd vaarplezier. De prijs van de complete 44 OC begint bij € 359.250 en de tweedehands markt bewijst dat dit jacht de investering dubbel en dwars waard is. Op dit jacht staat de ambachtelijke kwaliteit garant voor een leven lang genieten.

Motorjacht met een no-nonsense uitstraling. Degelijke bouw, fraai schilderwerk en prachtige installatie.

Technische Specificaties Pikmeerkruiser 44 OC Premier

  • Lengte: 13,35 m.
  • Breedte: 4,05 m.
  • Diepgang: 1.15 m.
  • Doorvaarhoogte: 2,55 m.
  • Waterverplaatsing: 14.000 kg
  • Motorisering: 1 x 150pk
  • Prijs vanaf: € 359.250

Meer informatie: www.pikmeerkruiser.nl.