Pilot 39 Boreas

Lange reizen, zowel over binnen- als kustwateren. Willem (66) en zijn vrouw Jacqueline (56) maakten er talloze met hun Pilot 39 Boreas. Van Scandinavië tot Zuid-Frankrijk ervoeren ze zelf hoe ontwerper Willem Nieland het Pilot-motto waarmaakte: Pilot varen, is leven. Dat genot gunnen ze nu ook de tweede eigenaar van hun in 2009 te water gelaten motorjacht.

Een zeilbootje maken van een klomp of een briefje in een glazen fles stoppen. Als peuter al had de kleine Willem een fascinatie voor het water. Het stond aan de basis van zijn dromen voor later: de rivieren, kanalen en zeeën van Europa bevaren. Willem: “Ik werd een fervent zeiler en al snel kenden de Nederlandse binnen- en kustwateren geen geheimen meer voor me. Van het IJsselmeer tot de Weerribben. En van de Waddenzee tot de Biesbosch. Ik bevoer ze allemaal.”

Hartstochtelijke zeilers

In zijn vrouw Jacqueline vond Willem een al even gepassioneerde watersporter als metgezel voor het leven en tijdens zijn reizen. Die werden steeds avontuurlijker en langer. Jacqueline: “We voeren op de wind naar Engeland en de Baltische Golf. Maar we merkten dat we met ons zeiljacht niet op alle plekken konden komen, die we wilden. Naar de Scandinavische fjorden of dwars door Frankijk met alle lage bruggen. Daarvoor stak de kiel van ons zeiljacht te diep en was de mast helaas te hoog…”

“We zochten een tweede huis op het water."
“We zochten een tweede huis op het water.”

In 2007 kwam het besef: voor het fervente zeilechtpaar was de tijd aangebroken voor een zeewaardig motorjacht. De zoektocht naar, zoals Willem het omschrijft, ‘een multipurpose lowstander’ kon beginnen. “We zochten een tweede huis op het water. Een stoer jacht dat van alle luxe en gemak was voorzien, zowel voor een dagtochtje over de Hollandse meren als een trip van een half jaar door Europa. En waar ook nog een zeilbootje achter kon hangen, om ons zeilhart onderweg op te halen.”

Eigen motorjacht bouwen

De zoektocht viel niet mee. Jacqueline: “Door zijn ervaringen bij de Koninklijke Marine lag de lat voor Willem hoog. Te hoog om een tweedehandsschip te vinden dat we blind vertrouwden. We kwamen zulke slecht onderhouden technische ruimtes tegen…” Al rap werd duidelijk dat een eigen schip bouwen de beste optie was. Dat Willem Nieland de ontwerper moest worden, bleek ook al snel. “Als zeilliefhebber laat hij die voorliefde terugkomen in zijn ontwerpen”, vertelt Willem. “Daarom zaten we vlug op het spoor van zijn Pilot 39-jachten.”

Toen ze bij Nieland aanklopten, waren er al vijf Pilot 39-modellen gebouwd. Elke nieuwe versie leverde vanwege voortschrijdend inzicht een verbetering op ten opzichte van de vorige. “Omdat wij de zesde en laatste Pilot 39 lieten bouwen, is die van ons dus de beste”, lacht Jacqueline. Het mag dan als grap bedoeld zijn, er zit zeker waarheid in. Ook al omdat Willem en Jacqueline zelf van Nieland alle vrijheid kregen om mee te denken.

“Omdat wij de zesde en laatste Pilot 39 lieten bouwen, is die van ons dus de beste”
“Omdat wij de zesde en laatste Pilot 39 lieten bouwen, is die van ons dus de beste”

Ruimte voor eigen inbreng

Die ruimte grepen ze aan. Willem: “We lieten de Pilot 39 Boreas volledig isoleren, cv aanbrengen en dubbel glas zetten, zodat we van april tot oktober comfortabel konden varen. En we maakten het schip nóg zeewaardiger. Alle kasten en lades kregen een druk- en openfunctie om bagage en spullen ook tijdens zwaar weer op hun plek te houden. De relingen lieten we hoger en steviger maken. En we vergrootten de navigatiemogelijkheden.”

Allemaal met toestemming van Nieland, die het ook toejuichte dat het volledige interieur volledig met handmaatwerk werd gemaakt. “Nijenhuis Jachtbetimmering in Lelystad leverde subliem vakwerk. In het hele jacht is geen prefab-onderdeel te vinden”, aldus Jacqueline. Na een bouwperiode van 14 maanden volgden in 2009 de tewaterlating en doop van Boreas. “Zo heet de Griekse God van de Noorderwind”, legt Willem uit. Voor mij heeft Noorderwind een associatie met de Poolcirkel.”

Het volledige interieur werd volledig met handmaatwerk gemaakt.
Het volledige interieur werd volledig met handmaatwerk gemaakt.

Symboliek achter de naam

Als een fregat van de Koninklijke Marine door de poolcirkel voer, voltrok zich altijd een symbolische traditie. “De jongste officier en matroos liepen dan met een pot blauwe verf naar het voorschip en verfden het ankersluis blauw.” Het is ook de verklaring dat de romp van de Pilot 39 Boreas blauw kleurt. “Een goede keus”, stelt Jacqueline. “Het past bij de uitstraling. En dat vinden blijkbaar meer watersporters, want onderweg hebben we al heel wat opgestoken duimen gezien.” Een decennium lang bracht Boreas hen van Scandinavië tot Zuid-Europa. Het leverde prachtige avonturen op. Bijvoorbeeld in Oost-Duitsland.

Jacqueline: “We voeren probleemloos de Elbe over, terwijl veel motorboten om ons heen het moeilijk hadden. Dankzij de stabiliteit van Boreas hadden we niet eens in de gaten dat het windkracht 7+ was… Dat hoorden we pas van de havenmeester toen we aanmeerden.”

Boreas verkeert in een uitmuntende staat.
Boreas verkeert in een uitmuntende staat.

Onvergetelijke herinneringen

Een onvergetelijke herinnering vormt ook de eerste poging om binnendoor Zuid-Frankrijk te bereiken. Willem: “Die eindigde helaas bij Parijs, want vanwege een hittegolf bleken verder op onze route vele schepen gestrand door het lage water. Daarom zijn we maar via Duitsland, Polen en de Oostzee richting de prachtige Deense Waddeneilanden gevaren.” Boreas vervulde jarenlang hun dromen, maar die gunnen ze nu aan een andere familie.

Jacqueline: “We zitten nu weer in een andere levensfase en willen zoveel mogelijk tijd met onze kleinkinderen doorbrengen. Daar past onze oude liefde beter bij, een mooi zeilbootje waarmee we dagjes of weekeindjes weg kunnen.”

Buiten gebruik had Boreas altijd een boothuis als onderdak.
Buiten gebruik had Boreas altijd een boothuis als onderdak.

Wie een juweel in bezit heeft, gaat daar zorgvuldig mee om. Dat geldt zeker ook voor Boreas. Willem: “Buiten gebruik had Boreas altijd een boothuis als onderdak. En omdat we van avontuurlijke tochten houden en Boreas goed thuis is op ruw water, zorg ik ook onderweg altijd voor onberispelijk gebruik. Daarom verkeert Boreas van technische ruimte tot achterdek in een uitmuntende staat.”

De Pilot 39 Boreas ligt momenteel bij 4Beaufort in een overdekte ligplaats. Maak een afspraak voor bezichtiging en stap aan boord van de Pilot 39.

Op zoek naar een boot?

We hebben een groot aanbod boten waar je uit kunt kiezen, bekijk hier het aanbod Pilot boten dat nu te koop staat. Of lees je liever eerst meer watersportnieuws?