Antaris X

Rond Woudsend gonsde het al tijden rond: “Aquatec komt met een nieuw model, Project X genoemd.” Epco Ongering van Botentekoop.nl mocht dit voorjaar in het diepste geheim al een kijkje nemen bij de bouw van de allereerste Antaris X.

Dick Dalman van Aquatec moet er wel om lachen. “Project X heette eerst zo omdat het geheim was en later omdat de boot 10 meter lang is. Het Romeinse teken voor 10 is de X. Toen we gingen tekenen, wisten we niet eens of het een Maril of een Antaris zou worden.

Wel wilden we een keer wat echt anders en daarom hebben we een nieuwe architect ingeschakeld, Jan Visser uit Heeg. Samen hebben we de lijnen bepaald. Jan is toen begonnen alles technisch uit te werken. Maar helaas overleed hij toen we op ongeveer driekwart van het ontwerp zaten. Daarna is Gaastmeer Design ingehuurd, voor de opbouw en de verstevigingen. Nu is de boot zo goed als klaar voor de lancering op de Hiswa.”

We namen een kijkje bij de bouw van de Antaris X.
We namen een kijkje bij de bouw van de Antaris X.

Moderne snelvarende kajuitboot

De opdracht aan Jan Visser was om een moderne snelvarende kajuitboot met vier slaapplaatsen te ontwerpen. Pas toen de plannen klaar waren, is het merk Antaris eraan geplakt. Dalman: “We zagen dat de boeg op die van de Seventy7 leek en er zit ook wat in van de Antaris 950. In de basis is alles al drie jaar geleden bedacht, maar de lancering komt op een goed moment omdat je ziet dat er nu een stijging in de vraag naar kajuitboten is.”

Uitwaaierende boeg

Opvallend aan de Antaris X is de fraaie uitwaaierende boeg. Het vrijboord is hoog, daarmee creëer je interieurruimte en de opbouw is relatief laag. In de romp zijn aan weerszijden lange rompramen gemaakt, die mooi in de zeeglijn meelopen. Achterop is aan weerszijden een doorstap naar de gangboorden en de kuip. Deze wordt voor het grootste deel ingenomen door een grote U-vormige bank. De bestuurdersplek onder de cabrioletkap vind je samen met een compacte kombuis aan bakboord. Aan de andere kant is op hetzelfde verhoogde niveau als de stuurbank een L-vormige meevaarbank.

Voorop is een uitstekende ankervoorziening. Leuk is dat daar aan de voorkant van de opbouw een zitbankje is gemaakt. De ruime eigenaarshut is voorin, een tweede tweepersoons hut vind je achter de trap naar de kuip. Er is een ruime natte cel en alles is afgewerkt op het niveau van Aquatec’s sloepen en tenders: Prima dus.

De Antaris X

Motorisering

De motorisering van de nieuwe Antaris X begint standaard met een 80 pk Yanmar. Daarmee is het een waterverplaatsend jacht. Maar in de motorkamer passen diesels tot een V8 350 pk en dan wordt geschat dat de boot daarmee ongeveer 50 km/u loopt. Met de kleinere 250 pk Berekenden we de topsnelheid op 36 km/u. De boot weegt echter iets minder dan verwacht dus wellicht is deze nog wel iets sneller.

De prijs begint bij € 225.000, maar de X wordt heel compleet geleverd. Standaard zijn bijvoorbeeld de boegschroef, walstroom, matrassen, kookplaat, koelkast, stromend water, verlengde buiskap en kunst-teakin de kuip. Op de optielijst staan voornamelijk zwaardere motoren en de keuzes voor navigatieapparatuur.

Bij Aquatec zijn ze enorm trots op het nieuwe model.

Trots op het nieuwe model

Bij Aquatec zijn ze enorm trots op het nieuwe model. Maar Dalman verzucht: “Nu moeten we op zoek naar extra personeel om alles op tijd te kunnen bouwen. Want de belangstelling is enorm.”

Voor meer informatie: www.antarisboats.com. Of bekijk het aanbod Antaris boten op onze website. Meer watersportnieuws vind je hier.