Saffier Yachts

Saffier Maritiem BV is een familiebedrijf van de gebroeders Hennevanger. Vader Richard bestierde een werf in Australië, verkocht dit bedrijf en kwam terug naar Nederland om voor zichzelf een zeiljacht te bouwen. Daarmee voer het gezin gedurende acht jaar de wereld rond. Terug in Nederland vond hij opnieuw werk in de scheepsbouw. De eerste paar jaar voornamelijk in de beroepsvaart en de visserij. Maar eind jaren tachtig verlegde hij zijn activiteiten steeds meer richting de pleziervaart. Midden jaren negentig namen zijn beide zonen Dennis en Dean het bedrijf over. Inmiddels is Saffier Maritiem uitgegroeid tot een toonaangevende jachtwerf waar zeiljachten en daysailers gebouwd worden die werkelijk iets toevoegen aan wat er in deze branche wordt aangeboden.

Regenboog
Een veld regenbogen

Dat ontstaat natuurlijk niet zomaar. Richard Hennevanger kocht samen met zijn vader al op 12 jarige leeftijd de eerste boot. Niet zomaar iets drijvends maar een Regenboog, de koningin onder de open wedstrijdjachten. Het was echter amper een boot, de aangekochte regenboog was eigenlijk min of meer wrakhout. Toch zien vader Hennevanger en zoon Richard er heil in en na een overdosis TLC lukt het uiteindelijk om er weer een statige dame van te maken. Al zeilend in de monding van IJmuiden worden ze gepaaid door een kustvaarder. De kapitein van de kustvaarder is op slag verliefd en koopt ter plekke de gerestaureerde Boog. De boot wordt aan boord van de vrachtvaarder gehesen, vader en zoon Hennevanger krijgen betaald en worden bij een bushalte afgezet. Na dit verkoopsucces start Richard Hennevanger zijn eigen werf. Deze groeit en midden jaren 60 werken er 15 mensen die zo’n 40 boten per jaar produceren.

Saffier Santana

Eén van de eerstelingen is het type Santana, een kajuitzeiljacht van 9,50 meter of van 11 meter. Ondertussen werkt hij veel samen met ontwerpers van bijzondere boten waaronder de illustere 12 meter klasse. In 1972 wordt alles in Australië verkocht en valt de beslissing om zeiljachten in Holland te gaan bouwen. Het hele gezin met beide zonen Dennis en Dean die dan 7 en 4 jaar oud zijn en in Sydney geboren zijn, verhuizen naar Nederland. Dennis en Dean kunnen op dat moment al goed zeilen. Dennis vaart in de baai van Sydney de eerste junior wedstrijden. Het jacht, een 16 meter lange Ketch genaamd ‘’Spirit of Sydney’’, wordt in een recordtijd van een jaar gebouwd. In de 8 jaar daarna zeilt de familie Hennevanger met de Spirit of Sydney over de hele wereld. Beide zonen komen veel in contact met verschillende culturen en ontwikkelen. Moeder Hennevanger leert ze rekenen en schrijven. Ondertussen leren Dennis en Dean spelenderwijs met de Spirit of Sydney alle facetten van de nobele zeilsport. Wanneer in 1980 het besluit wordt genomen om ‘Spirit of Sydney’ te verkopen en terug te keren naar Holland kunnen beide zonen blindelings het schip zeilen, afmeren en navigeren.

Catamaran Hotlegs

Terug in Holland start Richard Hennevanger opnieuw een scheepswerf. Dennis volgt een opleiding voor stuurman terwijl Dean dit voor scheepswerktuigkunde doet. Tussen de 1980 en 1985 wordt Dennis maar drie keer Nederlandse kampioen en twee maal Europees kampioen brandingsurfen. Nadat Dean zijn opleiding afgerond heeft gaat hij bij zijn vader in dienst in begint gelijk aan de bouw van zijn eerste schip. Een 9 meter lange catamaran genaamd ‘’Hotlegs’’. Deze cat verschijnt een jaar later op het IJsselmeerwater waar Dean menig zeiler de stuipen op het lijf jaagt door met 20 knopen voorbij te scheuren. Dennis kan nog geen genoeg krijgen van het reizen en wanneer de surfgekte voorbij is werkt hij als kapitein op diverse grote zeiljachten in de Middellandse zee.

Saffier 650
Saffier 6.50

De Eerste Saffier

In 1991 voegt ook Dennis zich bij de firma die op dat moment reddingsloepen aan het fabriceren is. Ook wordt er voor particulieren one-off zeiljachten van 30 tot 46 ft gebouwd. Langzaam maar zeker wordt in de jaren 90 duidelijk dat beide broers samen het bedrijf zullen overnemen. Het ontwerp van een zeewaardige open zeilboot van 6.50 meter is in september 1997 een feit. Begin januari is het eerste schip klaar en wordt er proefgevaren. De eerste proefvaart wordt gehouden bij 15 graden onder nul en een straffe windkracht 7. Geen pretje, maar de open zeilboot die inmiddels ‘’Saffier’’ is genaamd doorstaat het zonder problemen. Er wordt ingeschreven op de HISWA waar de belangstelling overweldigend is. Er worden op de beurs ouderwets veel Saffiers besteld en de Hennevangers beginnen na deze kickstart met bouwen. De Hennevangers zorgen ervoor dat in een jaar tijd maar liefst 18 Saffiers perfect afgewerkt worden opgeleverd. Ook wordt de rolverdeling duidelijk waar de meer extroverte Dennis de verkoop voor zijn rekening neemt en Dean de productie-technische kant verzorgd. In 1999 laat Dennis zien uit welk hout de Saffier 6,50 werkelijk gesneden is. Met zuidwest 7 wordt de oversteekt gemaakt van IJmuiden naar Lowestoft. Een afstand over 110 mijl. Zonder enig probleem wordt de overkant gehaald en bewijst de Saffier haar zeewaardigheid.

Saffier 8m
Saffier 8m

In 2001 besluiten beide broers dat er een vervolg moet komen. Een jaar later is de Saffier 8.00 een feit. Ook in dit schip herkent men meteen de ervaring die de Hennevangers erin leggen. Dat vindt de pers ook en in 2003 is de Saffier 8.00 genomineerd als ‘Boot van het jaar’. Met 1 punt verschil met de Max Fun 35 wordt zij 2de. Direct daarop wordt de Saffier 8.00 genomineerd voor ‘Europese boot van het jaar 2004’. Eind 2004 wordt wel een begin gemaakt met alweer een nieuw ontwerp; de Saffier 32 ft. Deze wordt vanaf de tekening verkocht waarna de bouw kan beginnen.

Saffier 32
saffier 32

Ondertussen wordt in 2005 de 100ste Saffier 6,50 afgeleverd. Internationaal begint Saffier steeds bekender te worden en vinden hun weg door heel Europa. Ook in Amerika en de Caribean worden de eerste Saffiers verkocht.

Saffier 26
saffier 26
Zeilboten op Botentekoop.nl

Groei

Tijdens de groei van het bedrijf blijft de werf, die inmiddels Saffier Maritiem is gaan heten, aan één ding trouw. De werf blijft voor de KNRM, Loodswezen en de beroepsvaart werken en versterkt daarmee hun financiële positie terwijl risico’s worden beperkt. December 2005 gaat de allereerste Saffier 32ft. te water. Er volgt een periode van 6 weken proefvaren. Pas dan zijn de Hennevangers 100% tevreden.

Nadat de Saffier 32 in 2006 louter lovende kritieken in de pers krijgt wordt zij genomineerd voor Boot van jaar. In 2007 wint zij de prestigieuze titel: ‘HISWA boot van het jaar 2007’. In het najaar is tevens het nieuwe ontwerp klaar: de Saffier 26 Open daysailer die deze keer door alle drie de Hennevangers wordt ontworpen. Senior zet zijn handtekening voor de lijnen, Dean verdiept zich in elk technisch detail en Dennis neemt het tuigplan en kiel ontwerp voor zijn rekening. Het resultaat is een verbluffend ontwerp die onmiddellijk veel aandacht in de media krijgt. Met de eerste proefvaarten wordt duidelijk dat de Saffier 26 op alle punten hoog scoort. Dat vinden ook de klanten en er worden in 3 maanden tijd 16 Saffier 26 verkocht. Wanneer de vaarimpressies en tests in diverse tijdschriften volgen is het duidelijk dat de werf een buitengewoon product heeft gemaakt. De werkelijke bekroning volgt tijdens de prestigieuze European Yacht of the year contest in 2009 waarbij de Saffier 26 uit alle genomineerden de hoofdprijs wint.

Saffier 23

Internationale Awards

2010 ligt er opnieuw een nieuwe Saffier op de tekentafel ditmaal volledig ontworpen door Dean Hennevanger. De Saffier Se 23 is een feit. Na een intensieve test periode waarbij de boot onder alle weersomstandigheden op de Noordzee aan de tand wordt gevoeld, is de Se 23 op de Hiswa in Amsterdam de absolute blikvanger. De nieuwe Saffier krijgt de ultieme beloning en zij wordt in 2011 verkozen tot Hiswa boot van het jaar opnieuw European Yacht of the year 2011 tijdens de bootshow in Dusseldorf. Nog nooit heeft een Nederlandse werf voor twee van hun jachten deze waardering gekregen.

De successen lijden tot meer verkopen, ook internationaal. Dit uit zich in een internationaal dealernetwerk. Ook hier gaan de beide broers niet over een nacht ijs en zoeken zij partners uit die kwaliteit en betrouwbaarheid hoog in de vaandel hebben staan.

Saffier Sc10
Saffier Sc10

De Saffier Sc 10m steelt opnieuw in 2011 op de Hiswa bootshow in Amsterdam de absolute show. De daarop volgende testen van de watersportmedia laten er geen twijfel over bestaan. Opnieuw is het een Saffier met grote klasse. De Saffier Sc 10m weet met name een onderscheidt voor haarzelf te maken met oogstrelende lijnen gecombineerd met een grote daysailer kuip en opvallen veel binnen ruimte voor dit type boot. In 2013 wordt vervolgens de Saffier Sc 8 m Cabin gelanceerd. De kwaliteiten van het dagzeilen, het gevoel één met de natuurelementen te zijn in combinatie met het comfort van koelkast, toilet en pantry is wat de Saffier Sc 8 Cabin te bieden heeft. In één jaar tijd worden er 32 exemplaren verkocht.

Saffier 8m Cabin

Beide broers zijn tot op de dag van vandaag actief in de zeilsport en het introduceren van nieuwe Saffiers. Dean toert graag met zijn gezin in een Saffier 8 m Cabin en Dennis is veel op de wedstrijdbanen te vinden. Door actief deel te nemen blijven ze alert op nieuwe ontwikkelingen die waar mogelijk in de Saffiers worden verwerkt. Zo blijft elk afgeleverde Saffier een modern en geoptimaliseerd zeiljacht.

Voor meer informatie: www.saffieryachts.com

Op zoek naar een Saffier met vaarervaring? kijk dan op BotenteKoop.nl