Stroom op je boot

Watersporters die langer op hun boot verblijven, lijden regelmatig onder een energiecrisis. Vaak schiet de walstroom in de haven tekort voor een lekker kopje espresso. Ook levert de dynamo van het dieseltje meestal te weinig stroom om een aantal boordaccu’s met energie te vullen. Er zijn tal van mogelijkheden om een tekort aan power te compenseren.

Het begint altijd door aan boord zuinig om te springen met energie. Dat willen we liever niet. We zijn verwend met onbeperkt stroom thuis. Aan boord willen we sowieso koude biertjes en onze telefoons of laptop kunnen opladen.

Energieverbruik

Voor het voorkomen van een energiecrisis aan boord is het verstandig om het energieverbruik te bepalen. Als je weet wat je verbruikt, kun je de accu’s en de energie-opwekkers als dynamo of generatoren daarop aanpassen. Een andere bron van energie is toenemend populair. Met de opbrengst van zonnepanelen kun je de koelkast van een afgemeerde boot altijd aan laten staan en neem je op mooie vaardagen altijd een fijne duurzame energieopwekker met je mee.

zonnepanelen boot

Accucapaciteit

Om te weten wat je energieverbruik is, moet je een aantal zaken zoals stroomverbruikers aan boord en inschakelduur onder elkaar zetten. Zo’n berekening kun je zelf maken, maar je kunt het ook overlaten aan energie-experts voor stroom aan boord. Zij berekenen het aantal ampère-uur dat je aan boord als energievoorraad nodig hebt.

Op elke accu staat het aantal Ah aangegeven. Een startaccu of kleine boordaccu heeft meestal een capaciteit van rond de 60 Ah. Een service accu voor een motorjacht is vaak een zware 220 Ah batterij. Wat je er mee kunt is mede afhankelijk van het voltage van het boordsysteem, meestal is dat 12 of 24 volt. Feit is dat de accu’s hoe dan ook moeten worden geladen. Zonnepanelen spelen een rol bij het laden van de accu’s, maar zijn zelf geen energiebron. Ze helpen de accu laden met de omzetting van de gratis zonne-energie in bruikbare stroom naar de accu(‘s) van het boordnet.

Daar komt bij dat lood-zuur accu’s, AGM-accu’s en gelaccu’s nooit diep ontladen mogen worden, dit schaadt de levensduur. Als zonnepanelen continue stroom leveren, wordt het risico op schade aan de batterijen beperkt.

Stroom boot zonnepanelen

Systeemonderdelen

Waaruit bestaat zo’n hulp-stroom opwekkingssysteem? In de eerste plaats heb je veel verschillende soorten en maten zonnepanelen. Bekend zijn de mono- of polykristallijne glaspanelen die in het verleden standaard werden gebruikt. Nu zie je steeds meer flexibele, zelfs overloopbare panelen die veel minder wegen, gemakkelijker te installeren zijn en een verrassend hoge opbrengst hebben.

Hoeveel panelen je wil plaatsen is afhankelijk van je budget en de hoeveelheid plek op de boot die je met zonnepanelen kunt beleggen. Op sloepen zijn panelen voor in de buiskap of op het achterdek populair. Grotere boten hebben vaak een aantal panelen op het dak, aan dek en soms op de bimini. Het tweede onmisbare onderdeel is een laadregelaar. Deze regelt de laadstroom en zorgt dat de accu niet wordt overbelast. Natuurlijk heb je kabels nodig van de panelen naar de laadstroomregelaar en daarvandaan naar de accu’s en eventuele accumonitor, het laatste onderdeel. Als je door het menu van de accumonitor bladert, kun je de spanning, de laadstroom, het stroomverbruik en de restcapaciteit van de accu’s aflezen.

Installatie

Om een systeem met zonnepanelen te installeren hoef je geen briljante natuurwetenschapper te zijn. Je kunt zelf een systeem (laten) samenstellen, maar vaak is het goedkoper en gemakkelijker om een kant-en-klare set aan te schaffen. Deze bestaat dan uit een of meerdere zonnepanelen en een bijpassende laadregelaar, alle kabels en eventueel een monitor. Vaak zit hier een gebruiksaanwijzing bij, die het installeren stap voor stap behandelt. Als je twee linkerhanden hebt en het systeem gegarandeerd optimaal wil hebben geïnstalleerd, kun je de installatie aan vakmensen van gespecialiseerde boordstroomleveranciers overlaten.

Zonnepaneel

Onderhoud

De zonnepanelen hebben in principe geen onderhoud nodig, maar bij vervuiling neemt het rendement soms wel met 30% af. Daarom is het verstandig om de panelen af en toe schoon te spuiten of met een emmer schoon water af te lappen. Accu’s en bekabeling hebben wel wat zorg nodig. Belangrijk is dat de accu’s niet bevriezen of helemaal leeglopen. De kabels moeten niet worden geknikt en kun je het beste jaarlijks controleren op corrosie. Bij goed onderhoud heb je vele jaren profijt van de zon, zelfs als het zwaarbewolkt is.

Prijzen

Een flexibel 12 Volt zonnepaneel met een opbrengst van 20 Watt/per uur heb je al voor rond de 100 euro. Een vast (polykristallijn) paneel kost ongeveer de helft. Een set met monokristallijn panelen en een opbrengst van 100 Watt per uur, laadregelaar en kabels komt op ongeveer €250. Afhankelijk van de ruimte kun je een systeem uitbreiden en zo duur maken als je zelf wil. Terugverdientijd van het geïnvesteerd geld is op boten minder belangrijk dan op huizen. Watersporters halen met zonnepanelen vooral de onafhankelijkheid van andere laadbronnen zoals de dynamo, een generator of de walstroom aan boord.

Meer informatie vind je op ASAbootelectro.nl

Groot aanbod boten

Ben je op zoek naar een nieuwe boot? Of je nu op zoek bent naar een sloep, een motorjacht of een speedboot: in ons ruime aanbod vind je vast wat je zoekt. Bekijk hier het aanbod