Super Lauwersmeer

Piet Wouda, initiatiefnemer van de Super Lauwersmeer kruisers, begon al in 1969 met het bouwen van stalen boten. Op een boerenerf in het Friese Ee. Het was er de tijd voor. In de jaren zestig begon de nieuwe welvaart met loongolven en een vrije zaterdag zo’n beetje alle bevolkingsgroepen te bereiken. Hiermee steeg ook de vraag naar pleziervaartuigen. Aanvankelijk bouwde Wouda enkel open boten, maar al snel kwam daar een kajuit op en groeiden de afmetingen mee. De Lauwersmeerkruiser was een feit geworden. Dit jaar, op zaterdag 5 oktober, vieren de huidige eigenaren, de gebroeders Jousma, het 50-jarig bestaan van de werf.

In een dorp als Kollum is de watersport nooit ver weg. De broers Bastiaan en Louis Jousma raakten er al op jonge leeftijd mee vertrouwd. Geen wonder dat Louis vakantiewerk ging doen op de Lauwersmeerwerf van Piet Wouda die inmiddels naar Westergeest was verhuisd in een voormalige grasdrogerij. Na een studie bouwkunde en HTS autotechniek kwamen beide broers op de Super Lauwersmeer werf in vaste dienst.

Super Lauwersmeer

Lauwersmeerkruisers

De vroege Lauwersmeerkruisers waren typische ontwerpen uit de jaren zeventig met een overhangende boeg, scherpe hoeken en vrij smal. Naarmate de modellen in formaat groeiden kwam het woord ‘Super’ voor de naam. De favoriete lengtemaat was 11.20 meter, een groot schip voor die tijd. Behalve motorkruisers bouwde de werf ook rondgejoggelde kotters met een spitse kont.

Rond de eeuwwisseling vond Wouda het welletjes en deed zijn werf over aan Bastiaan en Louis. Die keuze voor zijn opvolgers was begrijpelijk. Hij had de mannen immers opgeleid en ze begrepen de filosofie achter een Lauwersmeer. “We hebben die kans gegrepen”, aldus Louis, “we begonnen de modellen een opfrisbeurt te geven. Ze mochten wat eigentijdser worden, met modernere materialen en apparatuur. Maar tegelijkertijd ook weer niet té modern, de Lauwersmeer moest wel herkenbaar blijven en we wilden bestaande klanten ook behouden. We bouwden een eerste schip op eigen risico, een Super Lauwersmeer 13.50. Die wisten we lekker vlot op Boot Holland te verkopen.

Super Lauwersmeer

Nieuwe locatie

In 2012 verhuisde de werf naar de huidige locatie in Noardburgum in Friesland. Louis: “Dat had vooral te maken met de beperkte doorvaarthoogte van de bruggen. Hier hebben we daar geen last van. We zagen vraag ontstaan naar steeds grotere en hogere schepen. Toch willen we eigenlijk niet groter gaan dan 15 meter”, aldus Bastiaan, “maar goed, mocht een klant iets groters willen, dan staan we daar natuurlijk voor open.”

Alle disciplines zijn op de werfaanwezig. Een bouwhal voor de casco’s, twee schilderloodsen en een flinke afbouwhal, inclusief timmerwerkplaats. Kwaliteitscontrole begint al bij de kiellegging. Het luisteren naar klanten is ook iets wat de werkwijze van de werf kenmerkt. Bastiaan: “We bouwen onze schepen in nauwe samenspraak met onze klanten. Afgezien van de casco’s – de basis – is geen enkele Super Lauwersmeer precies gelijk, in elk schip zijn wensen van de eigenaar verwerkt. Gaandeweg ontstaat een relatie tussen werf en klant. Een boot bouwen is immers een langlopend proces, waarin je elkaar goed leert kennen.”

Super Lauwersmeer

Discovery-lijn

Zo ontstond ook de Discovery-lijn, geheel in overleg met de klant, die een duidelijk stap naar een moderner ontwerp wilde. Een steilere steven en volle kop boven de waterlijn, wat binnen weer meer ruimte geeft. De eerste Discovery AC had nog enige gelijkenis met de voorgaande kruisers. De volgende Discovery OC kreeg veel meer een eigen gezicht met een rechte boeg, gelijmde ramen in de romp en opbouw en een gewelfd dak met een forse pet. De stuurhut cq salon werd voorzien van een riante kombuis, gelijkvloers met de royale kuip.

Dit eigentijdse ontwerp zette de toon voor de verdere Discovery-reeks. Het model is in eigen huis ontwikkeld door Louis en Bastiaan, in samenspraak met ontwerper Arnold de Ruijter. De nieuwe lijn was een schot in de roos en kon direct op veel belangstelling rekenen. De huidige tien modellen variëren van een 41 AC tot een 50 CS. In 2016 werd Super Lauwersmeer genomineerd voor de Hiswa Boot van het Jaar verkiezing voor het Evolve 46 OC model. Een multiknik met waaiersteven, een tijdloos schip.

Super Lauwersmeer

Ontwikkelingen

Vroeger werden de lijnenplannen van een plezierjacht op een spantenvloer getekend. Uitslaan heette dat. Inmiddels zijn snijpakketten gangbaar. Louis: “Vroeger werden spanten gewalst; nu worden ze met behulp van de computer gesneden. We gebruiken 8 mm dikke spanten, daarmee krijg je een optimale vormvastheid van het casco. En een strak casco betekent dat je minder plamuur hoeft te gebruiken.”

Ook de isolatie is beter geworden; dubbelglas en vloerverwarming wordt steeds vaker toegepast. Een andere ontwikkeling zijn stabilisatoren. Super Lauwersmeer heeft goede ervaringen met MagnusMaster, een elektrische variant. Volvo Penta D3 motoren worden tegenwoordig standaard ingebouwd. Een common rail diesel met respect voor het milieu en omgeven door een uitgebreid servicenetwerk.

Jubileummodel

Om het 50-jarig bestaan t evieren lanceert de werf een jubileummodel. De Discovery 47 AC 50th Anniversary Edition. Het gaat om een gelimiteerde uitvoering die dit jaar moet worden besteld. De jubileumexemplaren worden extra luxe uitgevoerd. Modern houten lijstwerk met aluminium inleg. In de pantry wordt het werkblad uitgevoerd in Marlan-kunststof en een Anniversary-label met de naam van de eigenaar.

Een andere actie is de jubileumtour: in 130 dagen tijd varen de Duitse vertegenwoordigers van Super Lauwersmeer vanuit de thuishaven in Friesland naar Berlijn en weer terug. Onderweg stellen Andreas en Andrea Koch in meer dan zestig havens een van de modellen van Super Lauwersmeer open voor rondleidingen en proefvaarten. “Met de Discovery hebben we een goede slag gemaakt”, stellen Bastiaan en Louis niet zonder trots vast, “het zijn mooie ontwerpen, met de juiste verhoudingen, goede vaareigenschappen en een prettige ergonomie. Alles klopt aan boord, wat voortvloeit uit onze jarenlange ervaring. Je kunt het eigenlijk niet benoemen, maar een Super Lauwersmeer vóelt goed.

Meer informatie: www.superlauwersmeer.nl

Op zoek naar een Super Lauwersmeer met ervaring? Kijk dan op www.botentekoop.nl