Motorpech: Controle en Onderhoud Voorkomt veel Leed

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

In Nederland wordt de KNRM dik 2000 keer opgeroepen voor acute hulpverlening. Motorpech is hier de belangrijkste aanleiding voor. Niet alleen motorkruisers maar juist ook zeilboten. Met weinig of teveel wind is een zeiler met motorpech net zo hard een speelbal van golven en stroming. Voorkomen is beter dan gesleept moeten worden. Met tijdig onderhoud en regelmatige controle kun je veel ellende voor zijn.
Motorpech

1 Motorpech door Elektronische Storingen – 23%

De belangrijkste oorzaak van stilvallen of niet willen starten is een storing in het elektrische systeem van de motor. Met name bij snelle sportboten met wat water in de bilge. Bij accelereren vloeit dit naar achteren waarna het vliegwiel de startmotor of dynamo in een spay zet. Hozen en droogsponzen voor vertrek is hier de remedie tegen.
Motorpech

2 Brandstofproblemen – 16%

Een onbetrouwbare tankaanwijzer of per ongeluk water in de dieseltank doen komt steeds vaker voor. Bacteriegroei in de tank is een andere boosdoener met verstopte filters tot gevolg. Er zijn middelen tegen maar sommige veroorzaken teveel neerslag van dode bacteriën die de filters eveneens doen verstoppen zodra het wat gaat klotsen. De tank volhouden met schone diesel en controleren of er niet teveel troep op de bodem van de tank ligt voorkomt verstopping.
Motorpech

3 Motorpech door Warmlopers – 14%

Rommel in het water wat de koelwaterinlaat blokkeert heeft een warmgelopen motor tot gevolg. Maar een kapotte of verkeerd gemonteerde impeller van de waterpomp is eveneens een boosdoener. Die impeller dient tijdig vervangen te worden. Wanneer het stuk gaat verdwijnen er rubberresten in het koelsysteem wat behoorlijk lastig te verwijderen is.
Motorpech

4 Accuproblemen – 13%

Te weinig water in de accu of een kapotte cel maakt een batterij onbruikbaar. Starten is er dan niet meer bij, de meeste motoren hebben geen voorziening voor een handstart. Een eenvoudige oplossing is om een powerpack aan boord te hebben voor een dergelijk noodgeval. Indien er een serviceaccu aanwezig is waar nog wat inzit, kan deze voor nood ook dienst doen als startaccu.
Motorpech

5 Rommel in de schroef – 12%

Planten, een touw of plastic zak in de schroef maakt verder varen onmogelijk. Met een sterndrive is het nog te overzien, die trim je omhoog wanneer je de schroef moet klaren. Een saildrive is daarentegen weer het andere uiterste. Die zit diep weggestopt waardoor er een duiker of een kraan nodig is om de boel weer draaiende te krijgen. Voorkomen is niet goed mogelijk, Milieuclubs ondersteunen die voor schoon water staan kan wel helpen.
Motorpech

6 Keerkoppeling, sail- of sterndrive kapot – 6%

Slijtage aan een tandwielkast is onvermijdelijk. Vooral wanneer je er wat bruusk mee omgaat kan een keerkoppeling de geest geven. Een afgevallen schroef wil ook nog wel eens voorkomen nadat er een ringanode vervangen is en de propeller daarna niet goed gemonteerd is. Verder kunnen alle vormen van besturing falen, zelfs een helmstok. Hydrauliek kan lekken en kabels breken een keer. Met controle op corrosie of lekkage maak je tijdig ingrijpen mogelijk.
Motorpech

7 Mechanisch falen – 5%

Een gebarsten cilinderkop, kleppen die niet meer willen of een krukas aan stukken komt gelukkig niet zo heel vaak voor. Een sleep is dan onvermijdelijk. Ook een zeiljacht zal niet zonder slag of stoot een jachthaven in kunnen manoeuvreren.
Regelmatig onderhoud en tijdig vervangen of reviseren houdt het aandeel van dit leed beperkt.
Motorpech

8 Gebroken V-snaar – 4%

Een slippende V-snaar merk je niet zo snel tot er zoveel slijtage ontstaat en het ding uiteraard op een onmogelijk moment breekt. Wanneer er een dikke laag rubberstof op de motor te zien is, houd dan minstens een reserve exemplaar bij de hand. Zodra de dikte van de snaar in bedrijf teveel afwijkt van een nieuwe, vervangen.
Motorpech

9 Besturingskabels – 4%

Niet in z’n vrij krijgen of een gashendel die voluit blijft heeft al snel een totaal mislukte havenmanoeuvre tot gevolg met flink wat uitleg aan beschadigde bootbezitters. Onderhoud aan deze kabels is niet goed mogelijk, inspectie op corrosie, slijtplekken of knikken wel. Heel erg duur zijn ze niet, tijdig vervangen dus.
Motorpech

10 Water of brandstoflekkage – 3%

Een doorgeroeste tank, uitgedroogde slang die knapt of een slangklem die lostrilt kan voor water, of nog erger, brandstof in de boot zorgen. Paniek is hierin niet zo’n goede raadgever. Spoor de oorzaak op, met een reserveklem of slang kom je al snel een heel eind. Een setje zachthouten pluggen kan ook tijdelijk maar adequaat een gat dichten.

Deel

Laat een Reactie Achter