Tulpen, klompen, molens, kaas én sloepen. Wil je Holland typeren dan hoort het voortbewegen van mensen in een open reddingsvaartuig b.d. tot een vast onderdeel van pleziervaren op z’n Nederlands. Originele reddingsloepen, rechtstreeks uit de davits van een oceaanstomer met een kussenset en eventueel een betimmering hebben de markt voor dit type boten doen laten groeien tot een volwassen tak van watersport. Toen vaak tweedehands, nu nieuw gebouwd uit een voor de pleziervaart doorontwikkelde mal.

Zeker in de beginperiode hebben vele deskundigen de opkomst van de sloep bestempeld als een hype. Inmiddels weten we beter. De sloepenbranche heeft zich juist verdiept met een nieuw type, de tender. Wanneer je een sloep en tender met elkaar vergelijkt, zijn er net zoveel verschillen als overeenkomsten. De belangrijkste overeenkomst is de uitstraling van deze twee boottypes. Er gaat een zekere chique van uit. Niet voor niets past de obligate rieten picknickmand op beide kuiptafels. Een verschil is snelheid. Een tender kan uitgerust worden met een flinke motor om een goed figuur te slaan tussen de gele boeien. Met een sloep lukt dat niet zo goed. Je kunt er een zware motor in kwijt maar de rompvorm graaft zich eerder in dan dat dit vermogen wordt omgezet in voorwaartse snelheid. De keuze is dus relaxed slenteren of knallen op de snelvaarbaan. In beide gevallen doe je dat echter wel in stijl.

Sloepen en Tenders op de HISWA

De komende HISWA te water biedt een uitgelezen kans om de laatste ontwikkelingen in sloepen en tenders te ervaren. Deinend in hun natuurlijke element en beschikbaar voor een proefvaart. Vijf teasers die een bezoek aan de HISWA te waternmeer dan rechtvaardigen.

1:  Interboat Intender 950

Interboat-Intender-950

De nieuwe Intender 950 vaart als de open Intender 820. Maar de Intercruiser 32 staat weer model voor de ruimte, het comfort en vaareigenschappen van deze crossover. De Intender 950 combineert moeiteloos het beste van twee werelden. De buitenruimte met een XXL-zonne-bed centraal op de lengteas springt in het oog. In de kajuit is een volwaardige natte cel opgenomen naast een comfortabel dubbelbed en aangenaam veel bergruimte. De krachtbron is naar keuze van 65 tot 320 pk inboard diesel met schroefas. De maximum snelheid is 48 kilometer per uur.

9,50 m x 3,30 m x 1,00 m – polyester

Hiswa stand: Sloepen en Tender segment

www.interboat.com

2:  LongIsland 33 Sportsman

LongIsland-33-Sportsman

De open LongIsland 33 Sportsman heeft een stijlvolle en klassieke uitstraling met een flinke dosis sport en comfort. De nieuwe LongIsland is met een doordacht onderwaterschip en degelijke constructie vooral geschikt om op hoge snelheid op groot water te varen. De ruime kuip en standaard luxe staan garant voor vaarplezier. De LongIsland 33 Sportsman brengt sportiviteit met stijl, kwaliteit en luxe in balans. Aangedreven door een Yanmar van 370pk.

10,00 m x 2,85 m x 0,75 m

Hiswa stand: Sloepen en Tender segment

www.longisland.nl

3:  Menken Maritiem The Cab XL

Menken-Maritiem-The-Cab-XL

De roots van The CAB liggen in de USA, tijdens de drooglegging werden schepen als The CAB gebruikt voor de nobele dranksmokkel. Met de opkomst van auto’s en het mislukken van gedwongen geheelonthouding verloren de boten hun functie. Maar Menken Maritiem laat de smokkelaars van weleer herleven in luxe dagboten met hedendaags comfort. De banken rondom met een goede rugsteun, veel been- en bergruimte. Instappen doe je standaard met teak onder je voeten. In de punt kan een elektrisch toilet geplaatst worden.

7,25 m x 2,40 m x 0,70 m

Hiswa stand: Sloepen en Tender segment

www.menkenmaritiem.nl

4:  Rapsody Tender

Rapsody-Tender

De nieuwe Rapsody is een elegant gelijnde en ruime tender, gebouwd voor snelheid en bijbehorend vaargenoegen. Het onderwaterschip is ontwikkeld om naast snel, ook veilig en zonder spray te varen. Dat moet ook wel met een sterke Volvo Penta Diesel die voor een topsnelheid van 34 knopen zorgt. Ook van Volvo Penta is het nieuwe Battery Management System. Hiermee is het mogelijk om met een druk op de afstandsbediening de boot volledig vaarklaar te maken. Ook aan het interieur is veel aandacht besteed met in de stuurconsole een ruim toilet. Er kunnen zowel voor- als achterin de boot ruime zonnebedden gecreëerd, standaard uitgerust met twee ijskasten en een barista-koffiebar.

9,05 m x 2,65 m x 0,65 m

Hiswa stand: Sloepen en Tender segment

www.rapsody.nl

5:  Seafury 760

seafury

Een moderne sloep waarin het traditionele duidelijk herkenbaar is. Het is een rondspant met kanohek en aangehangen roer. De boeg is wat scherper en een stel kingsize trimvlakken geven deze Seafury toch een behoorlijke snelheid mee. Vooral wanneer de maximale Vetus van 170pk is geplaatst. In de afwerking is veel rvs gebruikt wat de sloep samen met een klassieke kabelaring en mooi laag geprofileerde buiskap, een rijke uitstraling geeft.

7,60 m x 2,42 x 0,55 m

Hiswa stand: Sloepen en Tender segment

www.seafury.nl

4-8 september 2019 – HISWA TE WATER – Batavia Haven Lelystad

Groot aanbod sloepen en tenders

Op zoek naar een sloep of tender? Bekijk dan op onze website het aanbod sloepen of het aanbod tenders.