Vanclaes Trailers

Bij het Nederlandse bedrijf Vanclaes Trailers staan functie, kwaliteit en design centraal. Het gevolg hiervan: boottrailers met een meerprijs. En die prijs wordt waargemaakt door gebruiksgemak van een hogere orde, een materiaalkeuze en constructie voor een lange probleemloze levensduur en een uiterlijk dat de set achter een auto tot een aantrekkelijk geheel maakt.

Een boottrailer is maar al te vaak de sluitpost op de begroting. Louter bedoeld om een vaartuig van A naar B te brengen. Het gevolg is dat alle merknamen op dit gebied zo’n beetje hetzelfde doen. Een gegalvaniseerd frame met wielen eronder en wat rollen erop. Vervolgens wordt met schrapen om te besparen de concurrentiestrijd op prijs uitgevochten. Soms met bedenkelijke gevolgen. Niet iedere trailer in dit segment is geschikt voor een langere reis naar bijvoorbeeld Kroatië. Dit is dus helemaal anders bij Vanclaes Trailers.

Vanclaes Trailers

Vanclaes Custom

Wanneer je aan een onwetende zou vragen hoeveel decennia Vanclaes Trailers nodig heeft gehad om tot de huidige line-up en positie in de markt te komen krijg je vrijwel zeker een verkeerd antwoord. In slechts 5 jaar is Vanclaes Trailers namelijk uitgegroeid naar een niet meer weg te denken waarde in trailerland. Goede marketing is natuurlijk belangrijk om dat te bereiken. Maar het juiste product, dat er nog niet was, vormt de basis.

RVS frame

En dat was de eerste Vanclaes Custom trailer. Als eerste en enige met een RVS frame, een volledig op de boot afgestemd laadsysteem, gepoedercoate loopplank rondom en als finishing touch, spatborden en rollen in een frisoranje huiskleur. Met een sensationele introductie op de HISWA in de RAI het begin van een behoorlijk steile groeicurve.

Modulaire bouwwijze

Vanclaes Custom is daarbij niet een op zichzelf staand product. Het is een modulaire bouwwijze die een oplossing biedt voor ieder trailerbaar onderwaterschip. Mede mogelijk gemaakt door de innovatieve Vanclaes Trailers laadsystemen zoals het GYRO roller systeem, simpele plank systemen, kiel en kimrollers of systemen voor een zeilboot of catamaran. Waterdichte ledverlichting is standaard met daarnaast een keur aan opties. Alles met maar één doel, de perfecte boot/trailer combinatie creëren.

Vanclaes Trailers

Vanclaes Standard

Modulair maatwerk van buitenaardse klasse, zoals Vanclaes Custom, biedt de beste oplossing voor de meest ingewikkelde bootvormen. Dat heeft echter wel een bijbehorende prijskaart. Wanneer het ook wat minder gedetailleerd mag zijn biedt Vanclaes Standard een goede keuze. Hoge kwaliteit RVS boottrailers met een complete uitrusting voor een betaalbare prijs.

Topsegment opties

Ondanks het “standaard” karakter van deze trailers zijn er vele technische en functionele opties beschikbaar waarmee je toch echt een trailer uit het topsegment aanschaft. Zo biedt Vanclaes op alle Standard boottrailers een volledig roestvaststaal chassis, waterdichte ledverlichting, boottype specifieke kras en streepvrije rollers of stempels, een centreerinrichting en een zelf remmende lier met veiligheidsband. De lichtbalk hoef je niet meer te verwijderen, te water laten gaat alleen maar snel, gemakkelijk en veilig.

Vanclaes Fifthwheel Boottrailer

Een trailerbare boot, inclusief de trailer, kan maar beter niet de 3500kg te boven gaan. Zowel aan de auto als aan je rijbewijs worden dan hele andere eisen gesteld. Maar Vanclaes Trailers zou niet zo heten wanneer het daar geen oplossing voor heeft uitgevonden.

Vanclaes Trailers

Meer laadvermogen

De Vanclaes Fithwheel biedt met 4300kg beduidend meer laadvermogen voor het transporteren van een zware boot. Maar nog belangrijker, iedereen met een BE rijbewijs mag hiermee de weg op. Hoe dat kan? Een Fifthwheel trailer hangt niet aan de trekhaak maar wordt op de laadbak van een pick-up gelegd met een speciale koppeling. De trailer is daarmee geen aanhangwagen meer maar een oplegger. Volgens de wetgever en de praktijk is er daardoor veel meer netto laadvermogen toegestaan. Het maximale gewicht van de boot ligt bij deze trailer maar liefst 50% hoger. Ook de rijeigenschappen met dergelijke gewichten zijn beter dan bij een normale boottrailer aangezien de lading verdeeld wordt over zowel de trailer als de pick-up.

Elektrische remmen

Remmen gaat elektrisch. Door te communiceren met het remsysteem van de auto, weet de trailer nog voor het remlicht gaat branden, wat er gaat gebeuren. De remmen zijn automatisch stellend en continu alert op veranderingen in de lading of het rijgedrag van het trekkend voertuig. Door zich aan te passen aan iedere omstandigheid wordt de veiligheid gewaarborgd en beschik je over een adequaat en soepel werkend remsysteem wat, niet geheel onbelangrijk, aan alle Europese regels voldoet.

Vanclaes Trailers

Typisch Vanclaes Trailers

De koppeling van de trailer is ook weer een typische Vanclaes Trailers innovatie. Doorgaans worden opleggers gekoppeld middels een Kingpin koppeling met vetplaat. De Vanclaes Fifthwheel boottrailers hebben een bolvormige koppeling die geheel verzonken is in de laadvloer van de pick-up. Wanneer de Fifthwheel oplegger niet is aangekoppeld, blijft de volledige laadvloer onbelemmerd beschikbaar. Wat ook mist is de smeerboel van een normale koppeling.

Initiatiefnemer Stian Duijvelaar

Initiatiefnemer, of eigenlijk de visionair achter Vanclaes is Stian Duijvelaar. Techneut, uitvinder, marketeer, verkoper. Een allesinéén type wat zich het best laat omschrijven als ondernemer. Met een combinatie van visie en missie vastbesloten om iedere boot van een perfecte trailer te kunnen voorzien. De modulaire bouwwijze van Vanclaes en een team specialisten, vormt daarvoor een stevig fundament om dat ook daadwerkelijk te kunnen invullen. Innovatie in zowel techniek als styling doen de rest en maken dat trailerende watersporters nog heel veel moois van Vanclaes kunnen verwachten.

Meer informatie vind je op: www.vanclaes.com
Bekijk hier welke Vanclaes Trailers er nu te koop staan