Vetus elektrische aandrijvingen

In een markt waarin boten steeds meer luxe aan boord krijgen, wordt het elektrische boordsysteem alsmaar uitgebreider. Steeds meer hydraulische systemen maken plaats voor 48 Volt installaties aan boord. Vetus speelt daar op in met een brede range aan 48V producten en applicaties.

Twee motorsystemen

Al in 1997 introduceerde Vetus al haar eerste elektrische voorstuwing en deze productgroep maakt sindsdien een stormachtige ontwikkeling door. Vorig jaar kwam het Schiedamse bedrijf met twee nieuwe plug & play elektrische aandrijvingen. De eerste is de E-LINE, een compacte elektrische aandrijving voor schroefassystemen die aangesloten kan worden op een V-CAN bus communicatiesysteem. De E-LINE combineert de manoeuvreerbaarheid en de kracht van motorboten met het stille dat zeilboten kenmerkt. Zo’n elektrische motor accelereert krachtiger en sneller dan een fossiele brandstofmotor en werkt zonder mechanische keerkoppeling. De units zijn 100% emissievrij en hebben vrijwel geen onderhoud nodig. Voor superieure controle heeft Vetus Active Electronic braking ontwikkeld, waarmee je razendsnel van vooruit naar achteruit kunt schakelen en de toerenopbouw via de meegeleverde bediening kunt controleren. 

Naast E-LINE aandrijvingen voor schroefassystemen, introduceerde Vetus de E-POD, een elektrische permanent magneetmotor die in zijn geheel onder de boot wordt gemonteerd. De aandrijving, ooit als boegschroefmotor ontwikkeld, voldeed zo goed, dat deze tot volle tevredenheid als E-POD in elektrische sloepen en in catamarans als aandrijfmotor wordt gebruikt. De E-POD werkt trillings- en geluidsvrij dankzij een propeller die in samenwerking met het onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen werd ontwikkeld. De ringpropeller kent door de bijzondere vorm bijna geen cavitatie en is veel efficiënter dan een conventionele schroef. De E-POD unit wordt met een datakabel aan een bestaande Vetus CAN lijn in de boot gekoppeld. Dat maakt installatie extreem eenvoudig en het onderhoud van deze POD-aandrijving minimaal. 

De E-LINE van Vetus
De E-LINE combineert de manoeuvreerbaarheid en de kracht van motorboten met het stille dat zeilboten kenmerkt.

Steeds meer 48V

Beide motoren werken op 48 Volt.De voordelen van een 48V systemen zijn duidelijk, er kan een beroep worden gedaan op hogere stromen aan boord voor maximale prestaties Gebruik je 12 Volt, dan zit je als snel aan het ‘vermogensplafond’. Wanneer je dan meer vermogen vraagt, wordt de stroomsterkte te hoog en zijn er een grotere dynamo en dikkere stroomkabels nodig. Anders kunnen de stroomleidingen warm worden en doorbranden. In een gemiddeld motorjacht ligt al snel een kilometer aan elektrische kabels, dus dikkere kabels zorgen voor een enorme toename van het gewicht. Door de spanning te verhogen naar 48 Volt, kun je bij een gelijkblijvende maximale stroom vier keer zo veel vermogen gebruiken zonder dat je een zwaardere kabelboom nodig hebt. Daarnaast is het voordeel van 48 Volt dat veel componenten op een hogere spanning efficiënter werken. Ook kun je met het extra beschikbare elektrische vermogen sommige onderdelen elektrisch laten aandrijven, die voorheen mechanisch waren, zoals de ankerlier. Door ze via CAN-Bus systemen en gekoppelde elektronica slim te laten aansturen, wordt alles nog efficiënter. Inmiddels heeft Vetus een groot aantal motoren en applicaties ontwikkeld die op 48 Volt werken. 

Het CAN-bus systeem van Vetus
Door kabels via CAN-Bus systemen en gekoppelde elektronica slim te laten aansturen, wordt alles nog efficiënter.

Borstelloos

We weten allemaal dat je niet alles zomaar op 12 of 230V kunt laten werken. Een 6V fietslampje op het 230 V stroomnet thuis aansluiten is vragen om narigheid, want het lampje kan het spanningsverschil van 230 Volt niet aan. Even kansloos is het om een gloeilamp op een 12V autoaccu aan te sluiten. Apparaten zijn nu eenmaal uitsluitend geschikt voor een vast eigen voltage. De befaamde BowPro boegschroef van Vetus nu in 48V verkrijgbaar kan gemakkelijk 10-20 minuten continu gebruikt worden wanneer nodig. Het voordeel is dat het een borstelloze motor is, die al bij 5% vermogen begint te draaien. Het afgegeven vermogen kan traploos worden opgebouwd naar alle standen tot aan vol vermogen. Andere traploze boegschroefsystemen met borstelmotoren beginnen bij 25-30 % van het vermogen te draaien. Bovendien mogen ze maar maximaal 5minuten achter elkaar worden belast. In sluizen en bij drukke passages kan het tot onveilige situaties leiden als de boegschroef ineens de geest geeft omdat deze te lang (of te zwaar) is belast. Dat risico loop je niet met de borstelloze BowPro en dat maakt deze boegschroef ook in de chartermarkt enorm gewild. Daarnaast heeft Vetus een uitgebreid ankerlier programma van het merk Maxwell. Deze zijn nu ook in 48V verkrijgbaar. 

De BowPro ingebouwd
De befaamde BowPro boegschroef van Vetus nu in 48V verkrijgbaar kan gemakkelijk 10-20 minuten continu gebruikt worden wanneer nodig.

Communicatie

Ook nieuw bij Vetus is de Canverter een can-busvertaler, die in eigen huis is ontwikkeld. Omdat de communicatie met andere systemen steeds belangrijker wordt, is deze Canverter voorzien van het NMEA 2000 certificaat, het protocol waarmee moderne apparaten onderling kunnen communiceren. Als je het systeem aansluit op een NMEA 2000 display, kun je hierop zaken als het toerental en de temperatuur van de motor zichtbaar maken. Yanmar en Vetus  zijn continu bezig om de communicatielijnen tussen diverse producten verder te ontwikkelen voor nog betere performance . 

Meer informatie over de nieuwe elektrische producten van Vetus: www.vetus.com