Winterstalling: in het water of op de kant?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Wat doe jij deze winter met je boot? Je kunt kiezen voor winterstalling. Je boot laten overwinteren op de kant, geldt als het beste wat je voor een boot kunt doen. Zeker gedurende een periode met vorst, winterse neerslag en zo af en toe een gierende storm. Het geeft veiligheid voor je boot en geeft je gemoedsrust. Toch is dit een waarheid waar ook iets op af te dingen valt.

Winterstalling

Winterstalling op de kant

“Hellevoetsluis – De storm heeft voor grote schade gezorgd in de Hellevoetse Heliushaven, waar tientallen boten deze wintermaanden op de kade staan. De hevige windvlagen bliezen vijf vaartuigen, die op grote stalen dokken stonden, als dominosteentjes omver. De schade is enorm. (AD)”. Zomaar een nieuwsberichtje dat weergeeft waar winterstalling op de wal ook toe kan leiden. De windvang van een boot op bok, helemaal wanneer er een diepe kiel onder zit, is groot. En zodra er eentje omgaat, wordt de rest al snel meegenomen.

Winterstalling

Blijven liggen

In het water dan maar overwinteren? Helemaal zonder gevaren is dat ook niet:
“Urk – De Ark van Noach is woensdag in de haven van Urk door de storm losgeslagen en heeft daar voor een chaos gezorgd. Het drijvend gevaarte heeft verschillende schepen in de jachthaven geramd en zwaar beschadigd. (LC, NOS)”

Overdekt

Een verwarmde loods sluit bovenstaande tegenvallers natuurlijk uit, daar staat je boot veilig.
“Den Bosch – Bij de brand in de botenloods van Watersportvereniging Viking aan de Ertveldweg zijn vrijdagavond onder meer twee reddingsboten en een houten sloep verloren gegaan.(BD)”

Winterstalling
Om moedeloos van te worden, overal dreigt gevaar wanneer je kost- en kwetsbare boot overgelaten wordt aan grillig winterweer. Toch is dat gelukkig niet zo. Omwaaien of afbranden is vooral vervelend voor de verzekering. En een replica van Noach’s droomboot die winterstallers verplettert, is ook geen dagelijkse kost.

Binnen, op de kant of in het water zijn drie prima oplossingen met ieder hun eigen kenmerken. Een verwarmde loods is pure luxe met bijbehorende prijskaart. Op de wal buiten moet je vriesweer nog steeds voor zijn, maar de boot kan drogen en je kunt onderhoud plegen. In het water tenslotte heeft het voordeel dat je langer door kunt varen of er eerder mee kunt beginnen.

Minder strenge winters

De winters van tegenwoordig zijn duidelijk minder streng, Een beetje zon en een temperatuur in de dubbele cijfers kunnen zomaar een perfecte vaardag vormen op een moment dat andere overwinteraars als lamme eenden op de kant staan. Ook de kosten blijven in het water beperkt. Geen kraan, geen bok en geen m2 prijs als extra. Onderhoud kun je dan plannen in de weken wanneer het goed uitkomt.

Extra maatregelen tegen afzinken zijn wel nodig bij winterstalling in het water. De afsluiters moeten vorstvrij worden gemaakt. Dat kan met doorblazen en wat antivries erin gieten. Een dunnere slang met afgedichte onderzijde door de afsluiter heen schuiven is ook een oplossing. Bij bevriezing en uitzetten van water/ijs drukt de slang in en blijft de kraan heel. Deze truc kan ook handig zijn bij de loosgaten van de kuip indien deze onder de waterlijn uitkomen.

Deel

Laat een Reactie Achter