winterstalling

Voor veel watersporters betekent het einde van het watersportseizoen het begin van de winterstalling. De boot gaat meestal de kant op en wordt klaargemaakt om de koude en winderige periode zonder kleerscheuren te doorstaan. Een paar tips voor de boten die overdekt overwinteren.

Vloeistoffen

Bij het winterklaar maken staat het voorkomen van winterschade voorop. Het belangrijkst is het beschermen van de met vloeistof gevulde systemen tegen vorst. Want na elke winter ontstaan de nodige problemen die te maken hebben met het stukvriezen van leidingen, toiletten, motorblokken en afsluiters. Nu is het beschermen van een toiletpot tegen bevriezing iets simpeler dan het vullen van een compleet motorsysteem met antivries. Het verdient daarom de voorkeur om voor het beschermen van de complexe vloeistofsystemen een expert in te schakelen. De bilge en de toiletpot zijn gemakkelijk zelf te beschermen door ze voor de winterstalling te vullen met (milieuvriendelijk) antivries.

Accu’s in de winterstalling

Iets dergelijks geldt ook voor de accu(’s). Veel winterstallingen eisen dat de accu’s van boord worden gehaald. Accu’s kunnen bij kortsluiting brand veroorzaken en brand is het grootste risico van de winterstallingsbedrijven. Daarom vragen veel verzekeringsmaatschappijen om veilige opslag van de accu’s. Als er slechts één accu aan boord is, kan deze het beste mee naar huis worden genomen en op een vorstvrije plek aan een druppellader in conditie gehouden worden. Zijn er meerder accu’s, laat deze dan door de professionals in de winter op spanning houden. Zij hebben daar de ruimte en de juiste apparatuur voor. Moderne accu’s vergen misschien minder onderhoud dan de oude lood-zuur accu’s, maar toch moeten ze in de winter ook op spanning worden gehouden.

Victron Acculaders

Een accu heeft nu eenmaal een beperkte levensduur. Maar de juiste lader kan dit verlengen met een flinke kostenbesparing als voordeel. Aan boord is een lange periode van stilstand, zoals in de winter, meestal de boosdoener. Door zelfontlading raakt een accu leeg en daar houden de loden platen niet zo van. Er ontstaat sulphatatie waardoor de capaciteit van de accu gestaag terugloopt. Victron Energy Multiplus Chargers voorkomen dit met een storagemode. Zodra de lader langer dan 24uur aangesloten blijft, wordt het voltage teruggeschakeld zodat alleen het zelfontladen gecompenseerd wordt. Eén maal per week wordt de accu weer bijgeladen tot absorptieniveau. Hiermee heeft de boot altijd volle accu’s, wordt de levensduur van de batterijen geoptimaliseerd en blijft de capaciteit veel langer intact.

De microprocessor in Victron acculaders past zich aan op ieder type accu door in de instellingen het accutype te kiezen. Hiermee kun je de lader gebruiken voor zowel een Li-ion als een lood-zuur accu. Beide soorten hebben nu eenmaal een eigen laadkarakteristiek. Accu’s kunnen het verder warm krijgen van een laadproces met gasvorming tot gevolg. Om dit te voorkomen past Victron Energy een variabele absorbtietijd toe. Kort, wanneer de accu slechts een beetje is ontladen of langer wanneer de batterij dieper ontladen is. Dit vindt automatisch plaats met behulp van een accutemperatuursensor.

Dieven

Zorg er voor dat alle losse onderdelen die een mogelijke prooi voor het dievengilde zijn van de boot worden afgehaald. Niet elke winterstallingplek heeft 24/7 bewaking en zelfs als dat wel zo is worden nog regelmatig kostbare onderdelen zoals zwemtrappen, navigatieschermen of buitenboordmotoren ontvreemd. Ga op gezette tijden bij de boot kijken. Ook in de winter is het fijn om zeker te weten dat de boot er pico bello bij ligt.

Meer informatie over acculaders: www.victronenergy.nl

Klik hier voor meer winterstalling nieuws