Yamaha Waverunners

We hebben geluk. Het Eiland van Maurik baadt in de zon, het is windstil en in de verte horen we de vrolijke klanken van gemotoriseerd plezier. We zijn bij het Waverunner Event, een gelegenheid voor de pers om kennis te maken met het waterspeelgoed van de Japanse producent Yamaha: de Yamaha Waverunners.

Om de machines uit te proberen hebben we Jill meegenomen, een 23-jarige sportieve studente, enthousiast wakeboardster, die echter geen enkele ervaring met dit soort snelheidsmonsters op het water heeft. De mannen van Yamaha stellen haar gerust, want sommige andere aanwezigen zijn ook beginners met de Yamaha Waverunners. Jill luistert aandachtig naar de aanwijzingen en krijgt direct de grootste en snelste waverunner, de GP1800 onder haar zitvlak geschoven.

Om de machines uit te proberen hebben we Jill meegenomen.

Wangen plat

Jill: “Eigenlijk is een waverunner net zoals scooter rijden of motorrijden. Je geeft gas en je gaat er vandoor, dus dat doe je in het begin rustig. Ik heb eerst maar even gekeken of ik langzaam varend een beetje kon sturen, maar dat ging zo soepel, dat ik al snel het gas open durfde te zetten. Eerst ging ik niet harder dan pakweg 40, maar als je merkt dat je heel stabiel zit en direct stilligt als je het gas loslaat, wil je harder. Bij 80 vond ik het spannend worden en voor mijn gevoel ging ik een stuk helemaal voluit. De teller gaf 105km/u aan, mijn wangen werden platgedrukt door de wind, het was heftig. Later hoorde ik dat deze GP1800 wel 130km/u kan. Om zo hard te varen moet je echt meer ervaring hebben.”

Yamaha Waverunner Event

Karakter

Na een uurtje op een van de Yamaha Waverunners krijgt Jill de kans om de nieuwe SuperJet te proberen. Deze succesvolle machine is dit jaar door Yamaha helemaal vernieuwd. Oud racecoureur Tom van der Valk racete acht jaar professioneel. Hij weet precies wat de sterke punten zijn.

“Deze SuperJet maakt een groot verschil, zowel met de oude als met de concurrentie. De motor is viertakt geworden, gemakkelijker verstelbaar, er zit een trainingsmode op, de jet vaart sneller, is beter te controleren en nu geschikt voor topsporters maar ook voor beginners. De SuperJet is nu ook wat groter, breder en zwaarder, maar gek genoeg voelt dat niet zo aan.”

Superjet Yamaha

“Ik vind het mooi dat deze machine niet zijn karakter is verloren. Superjets waren altijd al wendbaar en nu zijn ze nog sneller. Omdat het een viertakt is, heeft ie direct power dus als je gas geeft, is er direct gas. De body voelt solide aan, dat hebben andere jetski’s wat minder, dus je weet zeker: deze gaat gewoon niet kapot. Ook is het fijn dat de SuperJet wat stiller is, dat geeft veel minder geluidsoverlast. Tot slot gedraagt de machine zich ook beter op de golven dan de oude, deze is wat minder springerig, Maar je kunt er nog steeds echt mee hoeken, kort de bocht om.”

Behendig

Voor Jill is het allemaal nieuw. Na een korte uitleg begint ze met een rondje op de knieën te varen. Maar al na een ommetje op het speciale parcours durft ze voorzichtig te gaan staan en vaart rechtop rustig een compleet rondje zonder te vallen. Om haar heen scheuren de ervaren SuperJet piloten behendig om de boeien, Jill gaat niet harder dan ze durft.

Ze zegt: “Het is leuk speelgoed. Van tevoren wist ik niet zo goed wat me te wachten stond. Maar de uitleg was duidelijk en het scheelt dat ik licht ben, want dan stap je makkelijker in dat bakje. Als je gas geeft wordt de SuperJet stabiel. Dat gas geven moet je wel durven, maar het was wel gaaf om te voelen hoeveel power er onder je zit. Je balans houden is in het begin best moeilijk, want het voelt wat onnatuurlijk om juist gas te geven als je wankelt. Maar als je dat doet voel je de SuperJet stabieler worden Het lastigst is het om weer in de jet te klimmen als je net gevallen bent.”

 We zijn bij het Waverunner Event

Nachtrace

Voor Tom van der Valk liggen deze ervaringen ver achter zich. Hij koestert de mooie herinneringen aan een fantastische race-tijd. “Marokko was het mooist, een nachtrace in de jachthaven van de koning van Marokko. Die had rond de haven stadionlampen laten plaatsen, het was Ramadan, dus daarom mocht je alleen na zonsondergang varen. Zo’n nachtrace is echt uniek en dan ook nog geregeld door de koning, prachtig. Maar aan de andere kant voeren we ook ‘s winters in Engeland door, dat was vanwege de kou bijna niet te doen, maar ja, je wilde fit en in vorm blijven. Het mooie van de sport is de snelheid, de bijbehorende adrenaline en de wil om te winnen.”

“Grote blessures heb ik nooit gehad. Water is fijn, komt zacht tegen je aan. Ik ben wel eens aangevaren door een tegenstander, maar ik heb nooit een ernstige blessures gehad. Je hebt een helm en een rug-protector, dus verwondingen zijn zeldzaam. Blauwe plekken had je wel altijd, vooral de bovenbenen. Ook je kuit en bij je enkel, daar komt de ski tegenaan, die zijn bij wedstrijden altijd blauw.”

Waverunner Yamaha

Spierpijn

Jill stapt op de VX, de instapper onder de waverunners, een knalgeel model waarmee ze de golven moet zien te trotseren. De groep gaat een stuk harder, ze crossen over de rivier en het is best lastig om controle te houden als je golven tegenkomt. Een ervaren piloot springt van golf naar golf. Iedereen heeft zichtbaar plezier in zoveel power. Op een warme dag als deze is het water aanlokkelijk verkoelend, maar de snelheid doet je beseffen dat je het beschermende pak maar beter niet kunt uittrekken. De top met de VX ligt op 86 km per uur.

De dag wordt voor Jill afgesloten met een tweede run op de SuperJet. Het gaat steeds gemakkelijker. Ze staat stabiel, maar wordt verrast door een golf van een voorbijschietende Spanjaard en ze kukelt in het water. Het is niks voor haar om te eindigen met een zwempartij, dus klimt ze weer op de SuperJet en draait een laatste rondje. “Wat een kick geeft dit! Dat wordt een hoop spierpijn morgen, maar dat heb ik er graag voor over”, besluit ze lachend.

 We zijn bij het Waverunner Event

Drie lijnen Waverunners

Er zijn drie lijnen in Yamaha Waverunners: de Sportlijn met de GP serie, de EX en de SuperJet. Daarnaast is er de Cruising lijn met de FX en VX serie waverunners. Tenslotte is er de Recreatie lijn met de EX serie waverunners. De SuperJet lijn is compleet vernieuwd. Het is nu een extra veelzijdige machine die niet meer alleen bedoeld is voor wedstrijden, maar ook voor minder geoefende Jetriders. De machine kan worden gepersonaliseerd, door bv bestickering en heeft een geveerd drietraps instelbaar stuur.

Grootste nieuws is echter dat de SuperJet viertakt is geworden met een 1049 cc driecilinder blok als basis. Daardoor is de machine wel wat zwaarder dan haar voorganger. Daar staat tegenover dat de topsnelheid is toegenomen van 72 naar 88 km/u. Voor beginners is fijn dat er ook een ‘learning mode’ op zit, waarmee je met minder vermogen je skills kunt oefenen. In totaal is de nieuwe SuperJet 22 cm korter en 60 kilo lichter dan vergelijkbare machines.

Er zijn drie lijnen in Yamaha Waverunners

Ook de VX serie, bedoeld voor beginners en cruisende liefhebbers is vernieuwd, met verbeterde ergonomie, meer bergruimte en een ingebouwd audiosysteem. Voor deze machine zijn er twee motoropties: een 1049 cc driecilinder en de 1812 cc viercilinder. Bijzonder is het RiDE throttle system, dat remmen, achteruitvaren en manoeuvreren kinderspel maakt.

Dat het Yamaha ernst is met alle Waverunners blijkt uit het feit dat ook de succesvolle GP serie ingrijpend is veranderd. De body is lichter geworden en de cavitatie verminderd. Er zijn twee motoropties: de 1812 cc SVHO viercilinder en de supercharged HO versie van deze 1812cc viercilinder. Van deze machine zijn de autotrim en de cruise control indrukwekkend.

Groot aanbod op Botentekoop.nl

Nog op zoek naar een boot? Wij hebben een groot aanbod nieuwe en gebruikte boten in alle soorten en maten. Bekijk hier het huidige aanbod. Of bekijk nog meer watersportnieuws.