Boottest ZAR 53

De meeste opblaasboten met harde bodem komen uit Italië. Daar speelt ZAR Formenti al jaren een toonaangevende rol. Epco Ongering testte de ZAR 53, een kleine RIB die al jaren populair is vanwege de slimme indeling, de uitstekende constructie en de sublieme vaareigenschappen.

Een van de voordelen van een dik vijf meter lange RIB is dat deze nog prima te vervoeren is achter de auto en toch genoeg ruimte aan boord biedt voor zes tot acht personen. De constructie van de ZAR 53 is voorbeeldig, met degelijk polyesterwerk en een bijzonder onderwaterschip met tunnel. Dit zorgt ervoor dat spray van het boegwater in de tunnel omlaag wordt gebogen. Dat fungeert als een natuurlijke schokbreker en daardoor klappert de boot veel minder op de golven.

De zes tubes met een diameter van 52 cm zijn gemaakt van hypalon, het beste materiaal op de markt. De tubes zijn op de typische ZAR manier in de romp verwerkt en geven een elegante belijning aan het ontwerp. In de boot zijn liefst acht opbergkasten, waarvan de voorste zo groot is dat je er bijna rechtop in kunt zitten.

De constructie van de ZAR 53 is voorbeeldig.
De constructie van de ZAR 53 is voorbeeldig

Brede boeg

De boeg van de ZAR 53 is vrij breed en ligt vrij hoog boven het water. Voorop is een ankerkluis en in de kuip is een smalle tafel. Tegen de vrij ver naar voren geplaatste console is een bankje voor twee. De consoleruit beschermt goed tegen wind en water en fijn is dat er een fijne beugel omheen is. De stuurbank heeft een vrij lage rugleuning, deze is omklapbaar en achterop vind je een bootbrede bank. Achterop is een optionele rollbar waaraan de bimini kan worden bevestigd. Aan de spiegel passen motoren tot 140 pk.

CE-ontwerpcategorie C

Deze ZAR 53 is goedgekeurd voor CE-ontwerpcategorie C, voor omstandigheden waar je met een kleine boot niet in verzeild wil raken. Maar het is fijn om te weten dat de constructiesterkte en de looscapaciteit voldoende zijn voor zeer heftig weer. Maar meestal gebruik je zo’n boot in goed weer en dan is het fijn dat de boot twee zonnedekken van fors formaat heeft. Leuk is dat er zelfs een kuiptent bij kan worden geleverd, zodat je ook op de boot zou kunnen kamperen.

De boot heeft twee zonnedekken van fors formaat
De boot heeft twee zonnedekken van fors formaat

Vaareigenschappen

De geteste ZAR 53 is uitgevoerd met een 135pk Honda buitenboordmotor. Dit is een viercilinder met elektronische brandstofinspuiting. Andere elektronische snufjes als ECOmo en Boosted Low Speed Torque (BLAST) maken het leven van de gebruiker zuiniger en krachtiger dus aangenamer. Dankzij de powertrim pas je snel en direct de optimale stand van de motor aan de omstandigheden aan. Met 135 pk aan de spiegel en een leeggewicht van slechts 480 kilo is het een snelle combinatie. De boot wil graag sprinten en springen, is een speelse allrounder, waarmee je net zo makkelijk een wakeboarder trekt als met de familie een lange tocht maakt.

De geteste ZAR 53 is uitgevoerd met een 135pk Honda buitenboordmotor.
De geteste ZAR 53 is uitgevoerd met een 135pk Honda buitenboordmotor.

Ook op lage snelheid is de ZAR prima te controleren. De top werd geklokt op 80 km/u. Onder alle omstandigheden spoorde de boot uitstekend en bleef prima te controleren. Dankzij het fijne onderwaterschip is het een feest om rondjes te draaien en te springen over de hekgolf van andere boten.

De prijs begint bij €27.588, maar dat is zonder motor. De geteste uitvoering met de 135 pk Honda (€14.649), een trailer en alle opties kost rond de €57.000.

Conclusie ZAR 53

Cijfer 7,4

Constructie ****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking ****
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ***

De ZAR 53 krijgt van ons een 7,4.
De ZAR 53 krijgt van ons een 7,4.

Technische Specificaties

Lengte: 5,35 m.
Breedte: 2,39 m.
Diepgang: 0,42 m.
Waterverplaatsing: 480 kg
Motorisering: 70-140 pk
Prijs vanaf: € 27.577 ex motor
Meer informatie vind je op www.sandenwatersport.nl

Aanbod ZAR

Op zoek naar een rib van het merk ZAR? Bekijk hier het aanbod van ZAR. Of bekijk je liever nog wat meer boottesten?